اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

آمار کرونا نزولی؛ تعداد شهرهای قرمز کاهش یافت

تهران (پانا) - آخرین وضعیت کرونا در ایران، اعدام روح الله زم، جنجال مشاهده تمساح در دریاچه چیتگر، حاشیه‌های یک برنامه تلویزیونی و توهین به رانندگان تاکسی، دستگیری چندین اخلال‌گر نظام ارزی در کشور بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۴۷۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
آمار کرونا نزولی؛ تعداد شهرهای قرمز کاهش یافت

در آخرین هفته از آذرماه ماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۷۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۲ هزار و ۸۸۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تا کنون ۸۴۴ هزار و ۴۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۵۶۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

کاهش شهرهای قرمز کرونا

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا شهرهای وضعیت قرمز کرونا به دنبال اعمال محدودیت‌های کرونایی طی هفته‌های اخیر کاهش یافت به طوری که در هفته‌ای که گذاشت ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد این بیماری قرار گرفتند. این در حالی است که به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی این ستاد، میزان رعایت پروتکل‌ها به بالای ۹۰ درصد در سطح کشور رسیده است.

سهم ۵۱ درصدی دورهمی‌های خانوادگی در ابتلا به کرونا

دورهمی‌های خانوادگی نقش پررنگی در انتقال ویروس کرونا دارد. مسئولان نظام سلامت در هفته‌های اخیر بارها هشدار داده‌اند که دورهمی‌های خانوادگی به خصوص در شب یلدا می‌تواند منجر به افزایش روند ابتلا و بستری به علت کووید ۱۹ در کشور شود. بنا به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، براساس تحقیقات انجام شده، سهم دورهمی‌های خانوادگی از ابتلا به ویروس کرونا نزدیک به ۵۱ درصد است.

آخرین خبرها از واردات واکسن کرونا

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران در تلاش برای تولید واکسن این بیماری هستند. اخیرا نیز برخی کشورها موفق به تولید واکسن کرونا شده‌اند. در هفته‌ای که سپری شد، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر قرار باشد واکسنی برای کرونا وارد شود، از مطمئن‌ترین منابع که در بیرون از این سرزمین ریسک خود را طی کرده، وارد خواهد شد.

طرح تاکسی هوایی در آسمان تهران قابل اجرا است؟

مدتی پیش محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد بسیاری از فرودگاه‌ها در شهر‌های مختلف هستند که استعداد راه‌اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شخصی خود و با ثبت نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند .به گفته اسلامی تاکسی هوایی به زودی وارد فاز عملیاتی می‌شود اما با توجه به حریم‌های هوایی نهادهای مختلف در تهران این وعده وزیر در پایتخت قابل اجرا است؟ محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا تحقق تاکسی هوایی با توجه به محدودیت‌های پروازی، امنیتی و نظامی در کشور ما امکان‌پذیر است، گفت: سخنان وزیر راه بر اساس تجربیات دنیا است اما شرایط کشور ما تفاوت‌هایی با سایر کشورها دارد اما نمی‌توان نسبت به پیشرفت‌های روز دنیا بی‌تفاوت بود.

شناسایی و دستگیری چندین باند اخلال در نظام ارزی

برخورد با اخلالگران نظام ارزی کشور به طوری جدی در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد و گزارش آن از سوی قوه قضاییه در رسانه‌ها منتشر می‌شود. در هفته‌ای که سپری شد، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از شناسایی و دستگیری چندین باند اخلال در نظام ارزی کشور با اقدامات دستگاه قضایی خبر داد. سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه بزرگترین باند در استان خراسان رضوی شناسایی شد که ۱۹ متهم دستگیر شدند، افزود: این باند با صدور کارت‌های بازرگانی به نام اشخاص ضعیف و بی‌بضاعت و با تبانی عوامل گمرک رفع تعهد ارزی خلاف واقع انجام می‌دادند. ارز ناشی از صادرات این باند که باید رفع تعهد ارزی کند مجموعا ۱/۴ میلیارد یورو است.

ماجرای مشاهده تمساح در دریاچه چیتگر

وجود شواهدی مبنی بر حضور تمساح در دریاچه چیتگر در هفته‌ای که گذشت، جنجالی شد. علی اکبر عفت‌منش، معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در این باره گفت: حدس می‌زنیم گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است اَلیگِیتور فیش (alligator gar) یا ماهی سرسوسماری باشد. تاکنون نیز شواهدی مبنی بر وجود ردی از تمساح در این دریاچه مشاهده نشده است. در پی این موضوع تیم‌های آتش‌نشانی تهران نیز برای یافتن تمساح احتمالی در دریاچه چیتگر وارد عمل شدند.

تجمع جمعی از کامیون‌داران مقابل قوه قضاییه

در هفته‌ای که سپری شد، جمعی از کامیون‌داران سرپل ذهاب که پرونده کلاهبرداری از آنها در قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار گرفته است، با تجمع مقابل قوه قضاییه خواستار تسریع در روند پرونده شعبه 75 دادگاه تجدید نظر مستقر در مجتمع امور اقتصادی تهران شدند. پرونده کامیون‌داران پس از ماه‌ها بررسی در شهریورماه امسال، با ابلاغ رأی از صدور شعبه 1065 دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی امور اقتصادی تهران به سرانجام خود در مرحله بدوی رسید. این پرونده دارای 81 شاکی است و 4 فرد حقیقی و 3 شرکت حقوقی از متهمان این پرونده به شمار می‌آیند. طبق رای صادره از شعبه 1065 دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی امور اقتصادی تهران برای برخی شکات دریافت وجه نقد و برخی به معاوضه کالای از دست رفته رای صادر شد. متهمان این پرونده نیز محکوم به رد اموال و پرداخت غرامت و ضرر و زیان شاکیان و تحمل حبس محکوم شدند. حالا بعد از گذشت بیش از سه ماه از صدور رای بدوی این پرونده، جمعی از کامیون‌داران خواستار تسریع در فرایند رسیدگی به پرونده خود شده‌اند.

روح الله زم اعدام شد

روح الله زم مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» در هفته‌ای که گذشت اعدام شد. روح الله زم که چند سالی بود با راه اندازی کانال تلگرامی موسوم به آمد نیوز در خارج از مرزها به ابزاری در دست سرویس‌های جاسوسی و ضد انقلاب تبدیل شده بود و اقدام به نشر اخبار کذب علیه کشور می‌کرد توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شد. کانال تلگرامی آمدنیوز با ایجاد یأس و ناامیدی و انتشار اخبار دروغ علیه مسئولان نظام درصدد سیاه نمایی و فریب افکار عمومی به منظور تقویت خواست دشمنان و سرویس‌های جاسوسی با اهداف براندازانه بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۲ مهر ۱۳۹۸ طی بیانیه‌ای با اعلام خبر عملیات دستگیری «روح الله زم» سرشبکه سایت ضد انقلاب موسوم به «آمد نیوز» طی عملیات پیچیده و حرفه‌ای سازمان اطلاعات سپاه، بر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار