رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تبریز؛

طی ماه های آینده موج چهارم کرونا قابل پیش بینی است

تبریز(پانا) - ارشدی گفت: چنین بحرانی که 9 ماه است آغاز شده و همچنان ادامه دارد، نیازمند رسیدگی بیشتر به جامعه پرستاری است تا بتوان این بحران را با تلفات کمتر پشت سر گذاشت.

کد مطلب: ۱۱۴۶۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
طی ماه های آینده موج چهارم کرونا قابل پیش بینی است

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تبریز بیان داشت: سال گذشته سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۲۰ را سال پرستار نامید که هدفش نشان دادن اهمیت این جایگاه بود.

ارشدی در مورد بحث فوق العاده ویژه اینگونه تصریح کرد: اخیرا فوق العاده ویژه پرستاران از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهایی شده است. اما این پاداشی که قرار است به پرستاران داده شود در واقع تکمیل و جبران کارانه ماه های گذشته آنها می باشد و حتی یک ریال دریافتی از کارانه همکاران افزایش نیافته است.
وی اظهار داشت: در کل استان 9 هزار نفر جزو خانواده پرستاری هستند ولی با این حال حدود 4 هزار نفر کمبود نیرو وجود دارد.
به گفته وی برای هر تخت بیمارستانی باید 2.5 پرستار وجود داشته باشد اما این آمار در ایران به نصف کاهش یافته و در استان ما برای هر تخت بیمارستانی 1.2 پرستار وجود دارد.
محمد ارشدی خاطر نشان کرد: پرستاران در بخش های مختلف نظام سلامت موظف به انجام ۱۵۰ ساعت کاری هستند که این ساعات در شرایط کرونایی به بیش از ۲۵۰ ساعت افزایش پیدا کرده و تحمل کار را برای آنها دشوار کرده است.
وی افزود: اگر فردی نزدیک به 20 سال در مشاغل سخت و زیان آور کار کند، می تواند بازنشست شود اما نزدیک به 100 نفر از همکاران پرستاری با بیش از 25 سال سابقه هنوز مشغول به کار بودند و از طریق شکایت به دیوان عالی شامل بازنشستگی و شغل سخت و زیان آور شدند و اکنون نیروهای جوان جایگزین آنها شده است.
ارشدی در ادامه صحبت هایش اینچنین گفت: طی ماه های آینده موج چهارم کرونا قابل پیش بینی است. چنین بحرانی که 9 ماه است آغاز شده و همچنان ادامه دارد، نیازمند رسیدگی بیشتر به جامعه پرستاری است تا بتوان این بحران را با تلفات کمتر پشت سر گذاشت.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه گفت: تاکنون در سطح کشور نزدیک 50000 هزار نفر در حوزه پرستاری مبتلا به ویروس کرونا شده اند که از این تعداد حدود 5500 نفر به استان ما اختصاص دارد.

وی افزود: متاسفانه تاکنون سه نفر از پرستاران آذربایجان شرقی شامل خانم ها نوشین اکبری، فرناز کیهان و فرح نسا فتحی پور و اکبر امیریان، کارشناس اتاق عمل و ابراهیم خلیلی کارشناس فوریت پزشکی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.
به گفته وی یکی از مشکلات نظام سلامت استان در سال های گذشته کمبود نیرو بود که با شیوع کرونا در 3 نوبت به جذب پرستار پرداختند و تا حدودی این مشکل رفع شد. در مرحله اول تعداد 193 نفر طی مصاحبه ها و آزمون استخدامی در ماه های اسفند پارسال و فروردین امسال استخدام شدند.
صفری ادامه داد: در نوبت دوم و سوم تعداد 173 نفر از ذخیره های آزمون استخدامی سال قبل و 83 نفر برای مناطق محروم جذب شدند. تعداد 800 نفر نیز به عنوان نیروهای طرح و تمدید طرح 6 ماهه به پرستاران افزوده شدند. در نتیجه با تلاش همکاران تعداد هزار و 300 نفر تزریق نیرو به واحدها انجام گرفت و دلیلی بر افزایش روحیه پرستاران و جلوگیری از وقفه در کار آنها شد.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیم به جذب 37 هزار نفر طی سال جاری دارد، افزود: بر این اساس 7 هزار نفر در نوبت اول و 30 هزار نفر در نوبت دوم جذب می شوند که جذب نفرات نوبت دوم ممکن است از اکنون شروع شود و تا ماه سوم یا چهارم سال بعد ادامه پیدا کند. سهم استان ما از استخدام 7 هزار نفر، 173 نفر می باشد که 80 نفر آنها پرستار خواهند بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار