در گفت و گو با پانا

سیروس همتی: نمایش خیابانی در دل عموم مردم اجرا می شودو تاثیر بسیاری بر جامعه دارد

تهران (پانا) - عضو هیئت انتخاب بخش خیابانی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت گفت این جشنواره با برگزاری خود در این شرایط سخت اقتصادی، از هنرمندان تئاتر کشور هم به‌لحاظ مادی و هم به‌لحاظ معنوی حمایت کرده است که نشان از تپش قلب آنها برای تئاتر کشور و هنرمندانش دارد.

کد مطلب: ۱۱۴۶۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد
سیروس همتی: نمایش خیابانی در دل عموم مردم اجرا می شودو تاثیر بسیاری بر جامعه دارد

سیروس همتی بازیگر، کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس تئاتر، سینما و تلویزیون که یکی از اعضای هیات انتخاب بخش خیابانی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت است در گفت‌وگو باخبرنگار پانا گفت: آثار انتخاب شده بخش خیابانی جشنواره از کیفیت خوبی برخوردار بود و اعضای هیئت انتخاب در این بخش تقریبا در تمامی آرا اتفاق نظر داشتند.

وی افزود: از میان ۶۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه، ۲۰ نمایش برای بخش نهایی برگزیده شدند. میان 20 اثر انتخاب شده 14 اثر توجه همه اعضای هیئت انتخاب را به خود جلب کرد و در مورد آنها اتفاق نظر داشتیم. 6 اثر دیگر هم با رای بالاتری نسبت به دیگر آثار توانستند خود را میان آثار انتخاب شده جای دهند.

همتی ادامه داد: لازم به ذکر است که برخی از آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره کیفیت خوبی داشتند و مورد توجه قرار گرفتند، اما از آنجایی که طبق فراخوان جشنواره آثار می‌بایست دست اول باشند و پیش از این در هیچ جشنواره‌ای اجرا نشده باشند، از این بخش خارج و حذف شدند.

وی با اشاره به کیفیت بالای آثار بخش خیابانی گفت: روزهای سختی را برای داوران بخش خیابانی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت پیش‌بینی می‌کنم؛ چرا که آثار با کیفیتی بسیار نزدیک به هم تولید شده‌ و انتخاب بهترین‌ها از میان آنها بسیار سخت است. همچنین کیفیت بالای آثار باعث شد تا با پیشنهادی که هیئت انتخاب بخش خیابانی جشنواره به دبیر محترم دادند، تعداد حداکثر آثار پذیرفته شده از 15 به 20 افزایش یابد.

همتی افزود: یکی از نکات بسیار مهم و ارزشمند این بود که پیش از ارزیابی آثار بخش خیابانی توسط هیئت انتخاب جشنواره، طرح‌ها و نمایش‌نامه‌های آنها از سوی دکتر ناصربخت، دکتر علی یعقوب‌زاده و پژمان شاهوردی بازخوانی شده بودند. بازخوانی طرح‌ها و ایده‌های جشنواره به گروه‌ها کمک می‌کند تا ارزش و اهمیت طرح خود را بفهمند و اگر جای کار ندارد تلاش بی‌جا نکنند. وضعیت سختی که گروه‌های تئاتری برای تولید تحمل می‌کنند باید منجر به اجرای نمایشی قابل قبول باشد، در غیر این‌صورت بهتر است روی طرح و ایده‌ای ضعیف سرمایه‌گذاری نکنند. بازخوانی طرح‌ها پیش از تولید که در این جشنواره به‌درستی انجام شد کمک بسیاری به شرکت‌کنندگان کرد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی پیش‌آمده برای هنرمندان در دوران کرونایی افزود: جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت با برگزاری خود در این شرایط سخت اقتصادی، از هنرمندان تئاتر کشور هم به‌لحاظ مادی و هم به‌لحاظ معنوی حمایت کرده است. چنین رویکردی از سوی برگزارکنندگان جشنواره نشان از تپش قلب آنها برای تئاتر کشور و هنرمندانش دارد.

همتی در پایان گفت: اهمیت بخش خیابانی جشنواره‌های تئاتر از دیگر بخش‌های آن بیشتر است؛ چرا که نمایش‌های خیابانی در دل عموم مردم اجرا می‌شوند و مردم در حالی که از معابر عمومی عبور می‌کنند و یا توقف کرده‌اند با اجرای گونه‌ای از تئاتر مواجه می‌شوند. در نتیجه تئاتر خیابانی در اثرگذاری روی جامعه موفقیت بیشتری دارد.

گفتنی است هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی از 25 آذرماه در حال برگزاری است و تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار