الهیارترکمن در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه خبر داد

افزایش ۲۵ درصدی حقوق فرهنگیان در سال ۱۴۰۰

رتبه بندی سال ۱۴۰۰ جایگاه معلمی را درنظر گرفته؛ الهیار: از آموزش عالی کپی برداری نکردیم/مجوز جذب دانش‌آموزان آسیب دیده درودزن صادر شده است

تهران (پانا) - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بیان کرد آنچه در بحث لایحه رتبه بندی پیش بینی شده این است که از نظام آموزش عالی کپی برداری نکردیم لذا باید ضریب و جایگاه خاص معلمی را داشته باشد.

کد مطلب: ۱۱۴۵۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۲۵ درصدی حقوق فرهنگیان در سال ۱۴۰۰

علی الهیارترکمن در نشست خبری با اصحاب رسانه و در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران که با موضوع تشریح بودجه سهم آموزش و پرورش از بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: مشکلات مالی آموزش و پرورش مربوط به دولت خاصی نیست مشمول مرور زمان بوده و تبعیت از قوانین عام، تمرکز گرایی و... از جمله این مشکلات بوده است. البته سیاست‌های خوبی برای کاهش این مشکلات در دستور کار است.

وی افزود: ترکیب مجوز استخدامی‌ها از سال ۱۴۰۰ تغییر خواهد کرد و ما می‌توانیم کمبود نیروی انسانی در رشته‌های مختلف را رفع خواهیم کرد.

الهیارترکمن با اشاره به شرایط کرونایی تصریح کرد: از سال ۹۹ سرانه مدارس را متمرکز کردیم تا کنون ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین تجهیزات بهداشتی مدارس به استان‌ها ابلاغ کردیم، و تامین امنیت بهداشتی دانش‌آموزان و معلمان را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

وی با تشریح بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، ادامه داد: هرچند مشکلات بودجه ریزی همواره وجود دارد اما در امور آموزشی و فرهنگی سومین درصد رشد مربوط به آموزش و پرورش و بودجه ما همچنان افزایش است، تا زمانی که اصلاح ساختار بودجه انجام نشود نمی‌توان برشی بر آن زد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: در سال جاری اکنون در سومین مرحله تخصیص بودجه هستیم و تا کنون مشکلی نداشتیم البته مرحله چهارم آن هنوز باقی است.

وی با اشاره به فرایند رتبه بندی معلمان عنوان کرد: با توجه به ماده ۶۳ قانون توسعه لایحه آن در حال دولت تدوین تا به مجلس ارسال شود تا مراحل قانونی خود را طی کند، سازو کارهای لازم در این لایحه پیش بینی شده است.

الهیار در خصوص سوالی در باره آموزش‌های مجازی و شبکه شاد گفت: برای تامین تبلت برای دانش‌آموزان پیشنهاداتی را ارائه کردیم اما ماموریت اصلی ما ارائه آموزش‌هاست و تامین گوشی و تبلت جز ماموریت‌های ما نیست لذا پیگیر حل این مشکل از طریق دستگاه‌های مختلف هستیم.

وی از ارائه پیشنهاداتی برای خرید تبلت با راهکار افزایش قدرت خرید مردم و حمایت از اقشار آسیب پذیر از سوی آموزش و پرورش خبر داد و افزود: آموزش‌های شبکه شاد و شبکه های تلویزیونی ارائه کننده آموزش‌های مجازی را تقویت کردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره رتبه بندی معلمان گفت: اعتبارات جداگانه ای برای رتبه بندی و اعمال مدرک دوم فرهنگیان پیش بینی شده است. نگران اعتبارات اعمال مدرک دوم نیستیم زیرا از مجموع اعتبارات داخلی ما قابل تامین است و منتظریم تا نهایی و ابلاغ شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع درباره زمان اجرای رتبه بندی با توجه به اینکه اعتبار این موضوع نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است به پانا گفت: آموزش و پرورش و دولت درباره رتبه بندی در ۳ مرحله ورود پیدا کرده است، با توجه به مفاد برنامه قانون توسعه دولت تصمیم گرفته شد تمام اقدامات، تجدید ساختار شد تا با نگاه ویژه این لایحه به مجلس ارایه شود.

الهیارترکمن اضافه کرد آنچه در بحث لایحه پیش بینی شده این است که از نظام آموزش عالی کپی برداری نکردیم لذا باید ضریب و جایگاه خاص معلمی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه لایحه جدید رتبه بندی کاملا طراحی شده با شرایط کار معلمی است عنوان کرد: این سازوکارها در لایحه پیش بینی و به دولت ارسال شده است همچنین اکنون در کمیسیون مربوطه و در حال پیگیری است. انشالله در کمیسیون تخصصی نهایی و به صحن دولت ارئه می‌شود و به مجلس خواهد رفت تا وقتی به قانون تیدبل شد در سال ۱۴۰۰ اجرا شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع برقراری عدالت آموزشی را وظایف آموزش و پرورش برشمرد و افزود: در بحث کسری بودجه آموزش و پرورش از راه‌های مختلف تلاش می‌کنیم که تامین شود حدود ۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ کمبود داریم اما سازو کارهای تامین آن وجود دارد و تلاش می‌کنیم رقم کمی به سال بعد منتقل شود.

وی ادامه داد: معمولا هر ساله ۵ تا ۱۰ درصد کسری بودجه داریم اما ساز و کارهای مناسبی برای تامین آن وجود دارد که معمولا تا اسفند هر سال بیشتر آن تامین می‌شود.

الهیار افزود: در بودجه سال آینده مجوز تامین اعتبار رتبه بندی به دولت داده شده، همچنین در موضوع شیر پیشنهاد توزیع بسته‌های غذایی را ارائه کردیم.

وی از بازنشسته شدن تعداد ۳۴ هزار نفر در سال ۹۹ خبر داد و تصریح کرد: برای سال آینده مجوزهای استخدامی بازتر خواهد بود و دست ما برای جذب نیرو باز تر و مشکلات کمتری خواهیم داشت.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: مجوز جذب دانش‌آموزان آسیب دیده درودزن صادر و به استان فارس ابلاغ شده است تا این افراد به استخدام آموزش و پرورش در آیند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رفع مشکلات زیرساخت شبکه شاد، گفت: با تفاهمی که با اپراتور همراه اول داشتیم هزینه زیرساخت‌های شاد بر عهده همراه اول است و آموزش و پرورش در این زمینه اعتباری هزینه نمی‌کند.

الهیار افزود: درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش، ناشی از اجرای قوانین مانند مراکز رفاهی درمانی اجرای مسابقات، قوانین مربوط به سهم آموزش و پرورش از برخی درآمدهای شهرداری‌ها و..‌ بر اثر کرونا کاهش پیدا کرده است و ما سهم این نوع در آمدها را حدود ۱۱ درصد پیش بینی کرده ایم.

وی درباره افزایش حقوق فرهنگیان با اشاره به اینکه فعلا افزایش حقوق سال آینده همان ۲۵ درصد است که دولت اعلام کرده است، در خصوص مسکن فرهنگیان بیان کرد: از مجموعه ۱۷۰ هزار مسکن فرهنگیان که بر اساس تفاهم نامه همکاری با وزارت راه و شهرسازی متعهد شده بودیم تا کنون برای احداث ۴۴ هزار واحد ان در ۱۸ استان توانستیم زمین تخصیص دهیم و اقدامات اولیه آن انجام شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع ادامه داد: در خصوص توسعه سیستم گرمایشی مدارس ۲۰ درصد از اعتبارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به این موضوع تخصیص یافته است.

وی در پایان گفت: در زیست بوم جدید که در شرایط کرونایی قرار داریم، توسعه عدالت آموزشی در توسعه پوشش آموزشی به همه نقاط کشور تعریف میشود لذا برای توسعه کیفیت آموزشها باید به سمت شاخصهای خودش و به سمت مدرسه محوی برویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار