الهیار ترکمن: سهم اعتبارات آموزش و پرورش در بودجه سال ۱۴۰۰، ۱۱۲ هزار میلیارد تومان است

اگر مدارس به علت کرونا بازگشایی نشوند سرانه غذای خوابگاه مدارس شبانه روزی را در قالب بسته‌های غذایی توزیع می‌کنیم

تهران (پانا) - نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اصحاب رسانه پیرامون لایحه بودجه سال 1400 این وزارتخانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۴۵۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد
الهیار ترکمن: سهم اعتبارات آموزش و پرورش در بودجه سال ۱۴۰۰، ۱۱۲ هزار میلیارد تومان است

علی الهیارترکمن در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح جزئیات لایحه بودجه سال 1400 وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

وی در این نشست گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ اولین بودجه قرن پانزدهم است که تدوین شده و این بودجه آخرین بودجه دولت دوازدهم و اولین بودجه مجلس در دور جدید است.

الهیارترکمن با بیان اینکه با توجه به رویکردهای بخشنامه بودجه، این لایحه در مجلس درحال بررسی است درباره کلیات لایحه توضیحاتی داد و افزود: در بخشنامه بودجه ۱۴۰۰ کلیاتی داریم که براساس آن بودجه تدوین شده و چارچوب این تدوین بر ۳ مبنا صورت گرفته است لذا ۶ رویکرد مشخص و برای تدوین لایجه وجود دارد.

وی به ضرورت‌های بودجه در لایحه مربوطه اشاره کرد و گفت: بودجه عمومی کشور در سال ۱۴۰۰، حدود ۸۴۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته که ۵۸۱ هزار میلیارد تومان بود، ۴۷.۳ درصد رشد داشته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بودجه عمومی دولت در ۴ بخش درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه ای، واگذاری دارایی‌های مالی و درآمدهای اختصاصی دیده شده است عنوان کرد: متناظر با این موارد برای درآمدها، هزینه پیش بینی شده است. در بودجه سال ۱۴۰۰، درآمدهای دولت ۱۰ درصد رشد، واگذاری دارایی‌های سرمایه ای ۱۱۰ درصد، واگذاری دارایی‌های مالی ۷۱ درصد، هزینه‌ها ۴۶ درصد، تملک دارایی‌های سرمایه ای ۱۸ درصد و اعتبارات تملک‌های دارایی ۱۱۳.۴ درصد رشد دیده شده است که به طور کلی بودجه عمومی کشور نسبت به سال ۹۹، ۴۷.۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: اعتبارات هزینه ای در بودجه براساس فصول هزینه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود؛ فصل اول ۷۶ درصد، فصل دوم ۵۲ درصد، فصل سوم ۱.۳ درصد، فصل چهارم ۴۴ درصد، فصل پنجم یعنی کمک‌های بلاعوض ۲۹ درصد منفی، فصل ششم ۳۹ درصد افزایش و فصل هفتم ۳۳.۹ درصد رشد داشته است.

الهیارترکمن با اشاره به سهم فصول ۷گانه در لایحه بودجه افزود: در لایحه ۱۴۰۰ حدود ۳۳ درصد اعتبارت کل کشور در فصل اول که جبران خدمات کارکنان است، ۷.۶ درصد در استفاده از کالاها و خدمات، ۰.۷ درصد در بحث یارانه‌ها و ۱.۷ درصد در بحث کمک‌های بلاعوض، ۳۰ درصد در رفاه اجتماعی و ۲۷‌.۵ درصد در سایر هزینه‌ها قرار دارد. در بخش بودجه امور خدمات عمومی رشد اعتباری ۱۵۱ درصد، امور قضایی ۲۹ درصد و امور اقتصادی ۶۲ درصد، امور محیط زیست ۹۲ درصد، امور مسکن ۶۷ درصد، امور سلامت ۳۳۱ درصد، امور فرهنگ و تربیت بدنی ۳۳ درصد، امور آموزش و پژوهش ۷۲ درصد و امور رفاه اجتماعی ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش اعتبارت مورد نیاز براساس حجم فعالیت‌های سال بعد مشخص می‌شود اظهار کرد: بودجه آموزش و پرورش برای تحت پوشش قرار گرفتن تمام دانش‌آموزان لازم التعلیم و انجام فعالیت‌های اولویت دار سند تحول بنیادین پیش بینی می‌شود؛ در سال ۱۴۰۰ براساس برآوردها در حوزه آموزش دولتی ۱۳ میلیون نفر دانش‌آموز با نیروهای رسمی و پیمانی داریم، این تعداد ۸۸۰ هزار و ۵۱۴ نفر هستند که ۸۳ درصد در حوزه معلمی و مابقی در سایر بخش‌ها قرار دارند.

وی با بیان اینکه در بخش کلاس‌های دولتی ۵۱۹ هزار کلاس داریم اضافه کرد: براساس شواهد تا سال ۱۴۰۳ با پدیده ریزش منفی و کاهش تعداد جمعیت نیروی انسانی در مقابل افزایش جمعیت دانش‌آموزان مواجه هستیم که یک تاثیری بر نرم کلاس درسی دارد، حدود ۱۳ درصد کلاس در آموزش و پرورش یعنی ۶۵ هزار و ۳۱۶ کلاس خارج از نرم و دارای تراکم بالای ۳۵ نفر داریم و تعداد کلاس‌های کم جمعیت و کلاس‌های زیر نرم استاندارد ۶ دهم درصد و ۳ هزار و ۲۰۹ کلاس می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اعتبارات آموزش و پرورش ذیل ستاد و سازمان‌های تابعه تقسیم می‌شود که در لایحه بودجه، آمورش و پرورش دارای ۲۵ ردیف و دستگاه است و سهم اعتبارات آموزش و پرورش در بودجه ۱۱۲ هزار میلیارد تومان است که معادل ۱۳.۴ درصد از اعتبارات عمومی کشور را به خود اختصاص داده و نسبت به سال گذشته که ۱۰.۷ درصد از اعتبارات را به خود اختصاص داده بود، افزایش داشته است.

الهیارترکمن اشاره کرد: اگر روند سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور را بررسی کنیم در سال‌های گذشته از سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کم می‌شد.

وی اضافه کرد که وضعیت اعتبارت از ۲۵ ردیف ۱۴ ردیف ذیل ستاد وزارت آموزش و پرورش پیش بینی شده است؛ اعتبارت سرانه دانش‌آموزی ۳۰ درصد و اعتبارات غذای مدارس شبانه روزی و سرویس ایاب و ذهاب ۱۹۷ درصد رشد داشته است. اگر مدارس به علت کرونا بازگشایی نشوند سرانه غذای خوابگاه مدارس شبانه روزی را در قالب بسته‌های غذایی توزیع می‌کنیم . فعالیت‌های تربیت بدنی ۳۶ درصد، توسعه آموزش‌های پیش دبستانی در مناطق دوزبانه و روستاها ۲۵ درصد، برون سپاری و توسعه مشارکت در آموزش‌های کاردانش ۴۳ درصد، فعالیت‌های پرورشی ۴۲ درصد، اداره مدارس خارج از کشور ۴۸ درصد، کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش ۳۰ درصد و اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها ۶۸ درصد رشد داشته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در مجموعه ۱۴ ردیف ذیل ستاد آموزش و پرورش، ۹۴ درصد اعتبارات مربوط به ادارات کل استان‌ها و ۶ درصد مربوط به هزینه‌های ملی برای اجرای فعالیت‌ها است. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای نیز در قالب ۹ طرح عمرانی است که ۳۳ درصد رشد و در بخش درآمدها ۱۱ درصد رشد داشته‌ایم.

الهیارترکمن افزود: برای استفاده از برخی اقدامات اعتباری تحت عنوان ردیف‌های متفرقه داریم همچنین ۱۱ ردیف مربوط به سازمان‌های وابسته به آموزش و پرورش داریم که اعتبارات نسبت به سال ۹۹ حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: ۱۱ تبصره در لایحه بودجه از مجموعه ۲۱ تبصره مربوط به آموزش و پرورش است در تبصره یک در چند استان محروم از محل اعتبارات شرکت نفت، گازرسانی به مدارس صورت می‌گیرد، تجهیزات گرمایشی مدارس و رتبه بندی معلمان همچنین استمرار آن در سال ۱۴۰۰ از بندهایی است که پیش بینی شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به جزئیات بندهای تبصره‌ها در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تنها شاخص مالی ما وضعیت سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت است در قبال رشد ۴۷.۵ درصد، رشد ۷۲.۵ درصد برای بخش آموزش و پرورش رشد قابل قبولی است اما نیازمند تقویت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار