زنگ خطر پزشکان و مشاوران:

کم تحرکی و اضافه وزن خطر جدی برای سبک زندگی وسلامت دانش‌آموزان

قرچک (پانا)- کارشناس سلامت آموزش و پرورش شهرستان قرچک، فعالیت بدنی منظم در کودکان و نوجوانان را ضامن سلامت و تناسب اندام آنها دانست.

کد مطلب: ۱۱۴۳۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
کم تحرکی و اضافه وزن خطر جدی برای سبک زندگی وسلامت دانش‌آموزان

کم‌تحرکی و کاهش فعالیت فیزیکی به عنوان عامل مرتبط با چاقی کودکان مطرح شده است. یکی از دلایل تمایل کم به تحرک در دوران کودکی تماشای متوالی تلویزیون است که به نظر می‌رسد می‌تواند عامل خطری برای چاقی کودکان باشد.

فعالیت بدنی منظم در کودکان و نوجوانان باعث بهبود سلامت و تناسب‌اندام می‌شود. این کودکان در مقایسه با افرادی که کم‌تحرک هستند، از نظر جسمی دارای سطح آمادگی بالاتر، چربی بدن کمتر و استخوان‌ها و ماهیچه‌هایی قوی‌تر هستند. فعالیت بدنی و تحرک داشتن همچنین برای کودکانی که در سنین مدرسه هستند مزایایی برای سلامتی مغز دارد، از جمله‌ آن‌ها می‌توان به شناخت بهتر (مثلاً عملکرد تحصیلی، حافظه) و کاهش علائم افسردگی اشاره کرد. در همین راستا پای صحبت‌های سمانه طالبی کارشناس سلامت آموزش و پرورش شهرستان قرچک نشستیم.

طالبی با اشاره به کم تحرکی کودکان در این دوران به پانا گفت: در شرایط اپیدمی ویروس کرونا با چند مشکل مانند پرخوری‌های مکرر، افزایش اوقات فراغت رو به رو شده‌ایم. در اولین مرحله توصیه می‌شود والدین تا حد امکان از خرید افراطی تنقلات مانند چیپس، پفک، شیرینی‌ها و بستنی خودداری کنند. در واقع سعی کنید از میوه و سالاد‌های متنوع در این شرایط زمانی استفاده شود.
او با تاکید بر اهمیت کنترل استرس در خانواده ادامه داد: در وعده‌های اصلی غذایی والدین مراقب باشند افراط در خوردن غذا انجام نشود. پدر و مادر باید در این شرایط زمانی الگوی مناسبی در بحث تغذیه برای دانش‌آموزان خود باشند. در خانواده‌هایی که فضای خانه متشنج است، فرزندان از استرس به خوردن غذا پناه می‌برند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود والدین استرس و تشنج را از خانواده دور کنند تا فرزند آن‌ها دچار پرخوری ناشی از استرس نشود.

طالبی افزود: در واقع به دلیل شرایط اپیدمی ویروس کرونا امکان ورزش کردن و استفاده از فضای بیرون مناسب نیست. اما توصیه می‌شود حرکت‌های ورزشی قابل اجرا در خانه، توسط تمام افراد خانواده انجام شود. همچنین خانواده‌ها می‌توانند از فیلم‌های آموزشی برای انجام حرکات ورزشی استفاده کنند.

خبرنگار: زهرا اسماعیلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار