در گفت‌وگوی پانا با مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت مطرح شد:

کاهش تقاضا برای صادرات به کشورهای منطقه به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت می‌گوید برخی از مشکلات و محدودیت‌های ناشی از کرونا همچنان باقی است مبادلات تقریبا به روال گذشته برگشته است اما تقاضای جهانی برای کالاها کاهش داشته و تقاضا برای محصولات و کالاهای صادراتی کشور در میان کشورهای منطقه نیز با کاهش تقاضای قابل توجه روبه رو شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
کاهش تقاضا برای صادرات به کشورهای منطقه به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا

محمود بازاری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: « در غیاب درآمدهای نفتی جایگاه صادرات و نقش آن در اقتصاد ویژه‌تر است. در یکی دو سال اخیر به ویژه از سال 97 که درآمد نفت کاهش یافته است اثربخشی صادرات در اقتصاد به روشنی قابل درک است.»

بازاری عنوان کرد: « بخش‌های مختلفی که با تولید، تجارت، واردات و صادرات درگیر هستند باید به صورت واقع‌بینانه برنامه‌ریزی کنند. شرایط کشور عادی نیست و تفکرات و سیاست‌ها نمی‌تواند مطابق با شرایط عادی کشور باشد. در جنگ اقتصادی باید با شرایط کنونی برای کشور برنامه‌ریزی کرد. اگر به ارز صادرات غیرنفتی برای تامین نیازهای ارزی کشور نیاز است باید مشکلات این بخش نیز دیده شود وتنها با شعار نمی‌توان تحقق برنامه‌ها را عملی کرد.»

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت اظهار کرد:‌ » بخش خصوصی در تلاش است تا از تولید به نفع تولید، اشتغال و صادرات بهره بگیرد اما روندهای صادراتی در برخی از زمینه‌ها با مشکلاتی همراه است به طور مثال برخی از دستگاه‌ها مقررات، ضوابط و رویه‌هایی را استفاده می‌کنند که مطابق با شرایط عادی کشور است و توجهی به شرایط کرونا و محدودیت‌های ناشی از تحریم نمی‌شود.»

وی اضافه کرد: « صادرکنندگان و تولیدکنندگان در وضع کنونی شرایط خاصی برای تولید صادراتی دارند که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.»

بازار خاطرنشان کرد: « مهمترین نقش سازمان توسعه تجارت تسهیل و روان سازی امور برای تولید صادراتی و ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها است و برای تحقق اهداف صادرات سازمان تلاش کرده است تا نقش خود را به خوبی ایفا کند.»

وی افزود: « دستگاه‌ها باید به اهداف کلان مقید باشند و سهم خود را به خوبی ایفا کنند اما برخی از دستگاه‌ها مشکلاتی را سر راه تولیدکنندگان صادراتی قرار می‌دهند. برخی از مشکلات و محدودیت‌های ناشی از کرونا همچنان باقی است مبادلات تقریبا به روال گذشته برگشته است اما تقاضای جهانی برای کالاها کاهش داشته و تقاضا برای محصولات و کالاهای صادراتی کشور در میان کشورهای منطقه نیز با کاهش تقاضای قابل توجه روبه رو شده است.»

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: « بخشی از کاهش صادرات به دلیل کرونا و تقاضای جهانی بوده است. البته نرخ ارز از سال 97 افزایش یافته است و صادرات برای کشور مزیت‌دار شده است. اصلاح پایه صادرات موجب کاهش آمار صادرات شده است البته متناسب با آن در برخی از گروه‌های صادراتی مانند محصولات کشاورزی میزان وزنی صادرات افزایش یافته است و وضعیت مناسبتری وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار