استاندار مازندران: تالاب میانکاله نیاز به پایش مستمر دارد

ساری (پانا) - استاندارمازندران با تأکید بر اینکه تالاب میانکاله نیاز به پایش مستمر دارد، اشاره کرد که در سنوات گذشته این تالاب تضعیف شده و برخی آسیب ها و خسارات به آن وارد شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد
استاندار مازندران: تالاب میانکاله نیاز به پایش مستمر دارد

نام تالاب میانکاله که اولین تالاب ثبت‌شده در کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها است، در یک سال اخیر با اتفاق مرگ ده‌ها هزار پرنده مهاجر که بیشتر آن‌ها فلامینگو و چنگر بودند، گره خورده است. از سویی آتش‌سوزی نوار ساحلی پناهگاه حیات وحش همواره برای این تالاب بین‌المللی تهدید محسوب شده است؛ آخرین آن 13 آبان ماه سال جاری بود که 4 هکتار از ضلع شمالی تالاب را سوزاند. 15 آتش‌سوزی در این منطقه در سال جاری که به گفته مدیرکل محیط زیست مازندران امکاناتی به محیط‌بانان داده نمی‌شود تا برای خاموش کردن آتش به کار برند. کاهش جریان‌های ورودی آب به این تالاب و کاهش تراز دریای خزر در کنار دخالت‌های انسانی نیز بخشی از این ذخیره‌گاه مهم زیست‌کره را به خشکی مواجه کرده است.

گرچه «آیین نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور» در سال 94 برای اجرا به وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شد و کمیته حفاظت از تالاب‌ها نیز تشکیل شد، اما پرواضح است که حال و روز تالاب میانکاله خوب نیست و نیاز به امکانات و اقداماتی دارد که تاکنون از آن دریغ شده است.

در چند روز گذشته خبر تلخ دیگری نیز از قول مجری طرح پژوهشی بین‌المللی نوساات دریای خزر، پیرامون میانکاله به گوش‌ها رسید: وورد سالانه 5.6 تن سرب به تالاب میاناله و خلیج گرگان. و علت آن: گلوله‌های شلیک شده شکارچیان.

عدم پایش مستمر تالاب میانکاله یک خلأ است

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران امروز در جلسه تشکیل کمیته استانی مدیریت حفاظت و احیای تالاب های استان مازندران که برای بررسی مشکلات تالاب میانکاله برگزار شد، با عنوان اینکه میانکاله در زمره آثار منحصر به فرد می باشد و اهمیت جهانی دارد و یک زیستگاه شناسایی شده است، به تشکیل کمیته حفاظت از تالاب‌ها اشاره کرد که در سطح ملی ستاد تالاب‌ها به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار می‌شود.

او از عدم پایش مستمر تالاب میانکاله انتقاد کرد و آن را یک خلأ برشمرد که باعث تضعیف این تالاب در سنوات گذشته که برخی آسیب‌ها و خسارات به این تالاب وارد کرده است: «این بدان معنا نیست که اقدامی در این سال‌ها صورت نمی‌گرفت بلکه برای تشدید همکاری‌ها و احیا و صیانت از این تالاب و زیستگاه مهم است.»

حسین زادگان با بیان این که مشکلات، شناسایی و راهکارها احصاء شده است، خواست که در ذیل شورای برنامه‌ریزی این کمیته تشکیل شود، سپس عنوان کرد: «دستگاه‌ها هم شناخته شدند و لازم است یک سری اقدامات کوتاه‌مدت سریع صورت گیرد و اقدامات میان‌مدت و بلندمدت هم شناسایی می‌شود.»

استاندار مازندران با تاکید بر این که تالاب میانکاله نیازمند توجه بیشتر از گذشته است، تصریح کرد که در کنار تجهیز امکانات باید اعتبارات استانی و ملی را هم اختصاص بدهیم و دنبال کنیم.

او بر حفاظت بیشتر از تالاب میانکاله و طرح آن در سطح ملی تأکید کرد ضمن آنکه استفاده از ظرفیت‌های شهرستانی منطقه‌ای را در ساماندهی تالاب‌ها مهم برشمرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار