معاون وزیر:

الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی طراحی می‌شود

تهران (پانا) - کارگروهی با مسوولیت معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ موظف شد نسبت به تحلیل وضع ارزشیابی از امتحانات نهایی براساس پژوهش‌های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اقدام کند.

کد مطلب: ۱۱۴۲۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی طراحی می‌شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نشست شورای مدیران این سازمان با حضور خسرو ساکی رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و مدیران همراه به موضوع ارائه "گزارش پایش کیفیت آموزشی در آیینه امتحانات نهایی" اختصاص یافت.

در آغاز این نشست حسن ملکی با اشاره به ترور شهید فخری زاده توسط ایادی استکبار جهانی گفت: بار دیگر صهیونیسم ترفندهای ابلیسی خود را بکار انداخت و یکی دیگر از شخصیت‌های علمی و مدیریتی کشورمان را ازما گرفت. به عنوان یک عضو نظام تعلیم و تربیت نظام مقدس جمهوری اسلامی به آن‌ها می‌گویم که مطمئن باشید این نظام متکی به انسان‌ها نیست که با حذفشان لطمه ببیند هرچند که ضایعه‌ی بزرگی است اما ماهیت نظام ما بر پایه‌ی ایمان است و ایمان نیز ترور کردنی نیست. آنچه که فرد را در عرصه‌های گوناگون قرار می‌دهد عشق به خدمت به مردم و ایمان است. به مصداق آن کلام نورانی امام راحل که فرمود: "بکشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می‌شود"؛ فخری زاده به شهادت رسید، اما فخری زاده‌های دیگر زاده می‌شوند. از خدا می‌طلبیم که به ما توفیق پیروی از راه شهیدان را عنایت کند.

در ادامه خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه سازمان پژوهش در نظام تعلیم و تربیت کشور به عنوان قلب تپنده‌ی این نظام به ارائه "گزارش پایش کیفیت آموزشی در آینه امتحانات نهایی" پرداخت و گفت: ارکان و اجزاء برنامه درسی اعم از اهداف، ‌محتوا، روش‌های یاددهی و یادگیری و روش‌های سنجش و ارزشیابی، تجهیزات ارائه برنامه درسی که ظروف مرتبطه و زنجیره وار هستند با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و برای تحقق نقشه‌ی راه آموزش در اختیار ما قرار گرفته‌اند. از این رو روش‌های سنجش و ارزشیابی به تکمیل و بهبود جریان آموزش کمک می‌کند. با این نگاه ارزشیابی امتحانات نهایی هر ساله پس از برگزاری امتحانات که تنها سنجش ملی است که با هدایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی برگزار می‌شود، انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه سوالات امتحانات نهایی اهداف کتاب‌های درسی را مورد سنجش قرار می دهد گفت: جداول بارم بندی که بر مبنای اهداف و محتوای کتاب‌ها توسط سازمان پژوهش تعیین می‌شود مبنای تعیین سوالات و نمرات امتحانات نهایی است.

در این گزارش که براساس یک مدل بر گرفته از سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی طراحی شده بود؛ 6 زیر نظام، 11 حوزه‌ی یادگیری و برنامه‌ریزی درسی و 6 ساحت تعلیم و تربیت که منتهی به حیات طیبه در زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموز می‌شود؛ مبنای ارزشیابی بوده است.

ساکی ضمن تاکید بر این موضوع که آزمون‌های امتحانات نهایی شناخت محور است گفت: همین موضوع مبنای ارزشیابی روند یادگیری است.

وی در ادامه عوامل موثر در ارزشیابی امتحانات نهایی شامل محتوا، معلم، زمان آموزشی، تجهیزات علل آموزشگاهی و... را در قالب گزارش کمی و کیفی از رشته‌های مختلف ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف به صورت درس به درس و استان به استان در بازه زمانی سه سال اخیر ارائه کرد.

در انتهای این گزارش دو پیشنهاد تشکیل "کمیته‌ی اصلاح و بهبود کیفیت و نگارش آیین نامه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی" و " طراحی مدل علمی مناسب با سند تحول بنیادی برای سنجش اهداف دوره‌های تحصیلی در ساحت‌های شش گانه" توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، مطرح شد.

پس از ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های مدیران سازمان پژوهش که به صورت حضوری و مجازی در این نشست حضور داشتند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تقدیر از گزارش خوب مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تاکید کرد دستاورد این گزارش این است که نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسیم. وی گفت: آموزش و پرورش زنده، آموزش و پرورش بیناست و این بینایی حاصل ارزشیابی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه نکاتی را در خصوص گزارش ارائه کرد و گفت: از آنجا که برنامه درسی ملی هنوز در کشور اجرا نشده است نمی شود نظام ارزشیابی را به طور کامل به آن وصل کرد. آنچه اکنون در کتاب‌های درسی است همسوسازی مفاهیم با برنامه‌ی درسی ملی است. وی در ادامه افزود: اگر ارزشیابی تربیتی حاصل نشده است باید بررسی کرد چه میزان محتوای تربیتی در برنامه درسی محقق شده تا بر آن مبنا ارزشیابی کرد. همچنین در نظام ارزشیابی باید همه‌ی عناصر را لحاظ کرد و اساسا نمی‌شود بین این عناصر هم مرز مشخصی کشید.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی در جمع بندی این جلسه به معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری دستور داد تا در اقدام کوتاه مدت، دروسی که در برنامه درسی وضعیت ایده آل ندارند، با شاخص‌های برنامه‌ریزی درسی تطبیق داده شود و نسبت به اصلاح وضعیت اقدام شود. همچنین متناسب با تغییرات کتاب‌های درسی برای معلمان آموزشی‌های سراسری و یکپارچه طراحی و اجرا شود.

در ادامه ملکی اقدام بلند مدت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را به عنوان اقدامی ریشه‌ای در تدوین "الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی" دانست و به معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری دستور داد نسبت به تدارک اقدامات لازم برنامه‌ریزی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار