نخستین رقم اصلاح شده خربزه منطقه سیستان با نام فیروزی ۹۹ به ثبت رسید

زاهدان (پانا) _ رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان اعلام کرد اعضای کمیته ملی معرفی رقم کشور، در پنجاه و نهمین جلسه کمیته معرفی رقم، در موسسه ثبت و کنترل و گواهی بذر و نهال با معرفی و نامگذاری رقم جدید خربزه با نام "فیروزی ۹۹" موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۱۴۱۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
نخستین رقم اصلاح شده خربزه منطقه سیستان با نام فیروزی ۹۹ به ثبت رسید

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان دکتر محمدرضا نارویی راد اظهار کرد: هدف از اصلاح بذر این میوه افزایش یکنواختی در شکل، میزان عملکرد و افزایش مواد جامد محلول است.

وی ادامه داد: برنامه های بهبود نژاد در خصوص خربزه سفیدک از طریق انجام عمل هیبریداسیون و خربزه هلمندی از طریق سلکسیون و برنامه های اصلاحی تکمیلی از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد.

مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان تصریح کرد: منطقه سیستان سه خربزه بومی با بیشترین سطح زیر کشت تحت عناوین فیروزی، سفیدک و هلمندی دارد که برنامه های به نژادی و اصلاح رقم فیروزی از سال ۱۳۹۱ در ایستگاه تحقیقات کشاورزی با همکاری پژوهشگران و اعضای هیات علمی مرکز به مدت ۸ سال طول کشیده است.

نارویی خاطر نشان کرد: خربزه فیروزی بالاترین سطح زیر کشت را در بین خربزه‌های بومی منطقه سیستان دارد و عملکرد، قطر گوشت میوه و همچنین میانگین درصد مواد جامد محلول در رقم اصلاح شده فیروزی‌، به میزان قابل توجهی بالاتر از جمعیت بومی فیروزی است ضمن اینکه رقم معرفی شده‌، بر خلاف جمعیت بومی فیروزی، دارای یکنواختی بسیار بالا در شکل میوه و صفات گفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار