سالانه 48 هزار تن محصول از گلخانه های سیستان و بلوچستان برداشت می شود

۵۵ هکتار به سطح گلخانه استان افزوده شد

زاهدان (پانا)- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سالانه 48 هزار تن محصول از گلخانه های سیستان و بلوچستان برداشت می شود، اعلام کرد سطح گلخانه‌های این استان در سالجاری با جهش مطلوب از ۲۴۵ هکتار به ۳۰۰ هکتار افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۱۳۴۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد
سالانه 48 هزار تن محصول از گلخانه های سیستان و بلوچستان برداشت می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد و کشاورزی سیستان و بلوچستان، اردشیر شهرکی اشاره به اهمیت گلخانه‌ها در کشاورزی اظهار کرد: با توجه به چالش کمبود آب، تغییر الگوی کشت ضرورت دارد به طوری‌که توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، توت فرنگی، سبزیجات برگی و گل رز عمده محصولات تولیدی گلخانه‌های سیستان و بلوچستان هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان جزو استان‌های کم بارش و از نظر منابع آبی در محدویت قرار دارد که بهره‌گیری از روشهای نوین کشاورزی نظیر گلخانه‌ها ضرورت بخش کشاورزی این استان است.

وی بیان کرد: سالانه افزون‌بر ۴۸ هزار تن انواع محصول از سطح گلخانه‌های سیستان و بلوچستان برداشت و روانه بازار مصرف داخل و خارج کشور می‌شود.

شهرکی با بیان اینکه محدودیتی برای توسعه گلخانه‌ها وجود ندارد، ادامه داد: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی نوین آبیاری نام‌نویسی‌تا نسبت به اجرای سیستم برای اراضی زراعی و باغات آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود. کشت گلخانه‌ای با صرفه ترین و کم آب‌ترین نوع کشت در کشور و جهان است و می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد.
شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه ۲ شهرستان بندی چابهار و کنارک با توجه به همجواری با آب‌های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به عنوان یک گلخانه طبیعی بهترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارد.
دمای هوای این شهرها، خاک حاصلخیز، تفاوت نوع تابش خورشید و درجه حرارت این شهر با سایر نقاط کشور بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری را فراهم کرده است.
از سوی دیگر دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی بهترین شرایط را برای ساخت گلخانه و تولید محصولات کشاورزی به وجود آورده است و می‌توان علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی از طریق بندر شهید بهشتی محصولات تولیدی را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار