عضو تخصصی هسته مشاوره آموزش و پرورش ناحیه یک ری:

مهارت حل مساله یکی از روش‌های خودمراقبتی برای کاهش «استرس» در زمان شیوع ویروس کرونا است

شهرری (پانا)- عضو تخصصی هسته مشاوره آموزش و پرورش ناحیه یک ری در خصوص روش‌های خودمراقبتی برای کاهش «استرس» در دانش‌آموزان بر اهمیت کسب مهارت حل مساله تاکید کرد و گفت برای تقویت این مهارت فرد باید خود را مدام در برابر مشکلات قرار دهد زیرا این کار باعث می‌شود مغز فرد آماده بررسی و حل مشکلات شده و از هیجان بپرهیزد.

کد مطلب: ۱۱۴۱۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
مهارت حل مساله یکی از روش‌های خودمراقبتی برای کاهش «استرس» در زمان شیوع ویروس کرونا است

شیوع ویروس کرونا برای بسیاری از نوجوانان با تجربه استرس همراه بوده است، به طوری که آنها در پاسخ به این استرس‌، ممکن است واکنش‌های هیجانی مختلفی نظیر نگرانی‌ یا اضطراب نشان دهند، از سوی دیگر زمانی که میزان این نگرانی‌ها یا اضطراب‌های تجربه شده به گونه‌ای باشد که روند تحصیلی و روابط بین فردی و اجتماعی دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار دهد، نیاز به دریافت کمک‌های روانشناختی حرفه‌ای ضرورت می‌یابد. به همین منظور در خصوص روش‌های خودمراقبتی برای کاهش «استرس» در دانش‌آموزان پای صحبت‌های مهری صداقت روانشناس و عضو تخصصی هسته مشاوره ناحیه یک ری، نشستیم و در گفت و گویی از او خواستیم که درخصوص تاب‌آوری در مقابل استرس‌ها و هیجانات مختلف در زمان شیوع ویروس کرونا توضیح دهد.

چگونه در مقابل استرس ناشی از کرونا، تاب‌آوری را در دانش‌آموزان افزایش دهیم؟

با شناسایی نقاط ضعف دانش‌آموز در دروس مختلف و اندیشیدن تدابیر و استفاده از امکانات مناسب جهت رفع این معضل، می‌‌توان آنها را در مقابل اضطراب و استرس درونی ناشی از تفکرات منفی ایمن کرد و آرامش را برای آنها به ارمغان آورد.

تاب‌آوری یعنی اینکه فرد بتواند در شرایط آسیب‌زا خود را مدیریت کرده و از صدمه دیدن جلوگیری کند و به رشد و بالندگی ادامه دهد؛ یکی از ویژگی‌های افراد تاب‌آور، مهارت حل مساله است که برای افزایش آن، فرد باید خود را مدام در برابر مشکلات قرار دهد، از سویی والدین نیز دانش‌آموز را در چنین شرایطی سنجیده و راهنمایی کنند؛ این کار باعث می‌شود مغز فرد آماده بررسی و حل مشکلات شده و از هیجان بپرهیزد.

راهکارهای عملی جهت کاهش اضطراب‌های تحصیل غیر‌حضوری دانش‌آموزان چیست؟

خانواده و مربیان مدارس می‌توانند با نگاه مشفقانه به فرزندان، این بستر را فراهم کنند تا آنها به خودآگاهی و شناسایی نقاط قوت و ضعف خویش رسیده و با نگاهی همدلانه و مثبت به خود و دیگران، به انسانهایی هدفمند و تاب‌آور در برابر مشکلات تبدیل شوند.

یکی از راه‌های کاهش اضطراب، داشتن نظم و برنامه‌ریزی صحیح است. همچنین عدم حضور فیزیکی دانش‌آموز در مدرسه می‌تواند به کاهش درک مطلب و عدم تعامل با همکلاسی‌ها و معلمان بیانجامد که این خود عامل ایجاد اضطراب است و هرچه دانش‌آموز از میزان و نحوه یادگیری خود احساس رضایت کند، از استرس او کاسته خواهد شد؛ بنابراین با شناسایی نقاط ضعف دانش‌آموز در دروس مختلف و اندیشیدن تدابیر و استفاده از امکانات مناسب جهت رفع این معضل، می‌‌توان آنها را در مقابل اضطراب و استرس درونی ناشی از تفکرات منفی ایمن کرد و آرامش را برای آنها به ارمغان آورد.

شیوه‌های خود‌مراقبتی جهت کاهش استرس در زمان شیوع کرونا چیست؟

از راههای اثربخش در این مواقع، انجام مدیتیشن و مراقبه است که کارکرد قشر مخ را افزایش می‌دهد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها که برای سنین مختلف قابل انجام است، بی‌حرکت نشستن و تمرکز کردن از یک تا چند دقیقه است، چرا که این ورزش باعث بالا بردن سطح خود‌کنترلی روی بدن می‌شود. از سویی توجه و تمرکز روی تعداد و حجم تنفس، به خصوص انجام آن چند نوبت در روز، همچنین قرار دادن یک کشمش یا پاستیل در دهان و توجه به حجم، بو، مزه و بافت آن باعث افزایش قابلیت قشر مخ و کاهش اضطراب خواهد شد. در واقع، کاهش استرس در شرایط فعلی به یادگیری و نوع نگاه و برخورد ما با این معضل فراگیر مربوط می‌شود و اینکه نوع اندیشه و نگاه خود را واقع‌گرایانه‌تر و علمی‌تر کنیم و خوراک ذهنی خود را از تفکرات منفی و نگران کننده به سوی ذهنیات مثبت و آرامش‌بخش سوق دهیم.

خبرنگار: سمیه نیک‌فکر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار