رییس انجمن اولیا و مربیان شهر تهران:

انجمن‌ها به عنوان بازوی مشورتی و نظارتی، تجربیات خود را در خدمت مدرسه و آموزش و پرورش قرار دهند

تهران (پانا) - انتخابات انجمن اولیا و مربیان هرچند به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاد، اما این روزها انتخابات شهر تهران در بستر شبکه شاد درحال برگزاری است.

کد مطلب: ۱۱۴۱۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
انجمن‌ها به عنوان بازوی مشورتی و نظارتی، تجربیات خود را در خدمت مدرسه و آموزش و پرورش قرار دهند

به گزارش فارس، انجمن اولیا و مربیان نماد همکاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت است و سالهاست این تشکل مردم نهاد در تمام مسائل آموزشی و پرورشی به عنوان مشاور و ناظر نقش تأثیرگذاری دارد.

سید صدرا خوش قدم، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران معتقد است در شهر تهران به معنای واقعی انجمن اولیا و مربیان به بازوی حمایتی و مشورتی دستگاه آموزش و پرورش تبدیل شده است و نماینده خانواده می‌تواند در مهم‌ترین مراجع تصمیم‌گیری یعنی شورای آموزش و پرورش استان و شورای معاونین حضور داشته باشد.

سه ضلع تعلیم و تربیت

خوش قدم اظهار کرد: انجمن‌های اولیا و مربیان به عنوان بزرگترین تشکل مردم نهاد در هر آموزشگاهی با حداقل دانش‌آموز بالای ده نفر تشکیل می شود.

وی درباره فلسفه وجودی انجمن‌های اولیا و مربیان افزود: در آموزش و پرورش حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند تا محصول معنوی آنها که دانش‌آموز است به رشد و تعالی برسد. از یک طرف مدرسه را داریم و از طرفی خود دانش‌آموز و از طرف دیگر خانواده و اولیای دانش‌آموز را داریم که سه ضلع تعلیم و تربیت را شکل می دهند. قطعا هر کدام از این اضلاع کمرنگ باشد یا در کارش خللی وارد شود، هدف تعلیم و تربیت به خوبی محقق نمی شود.

انجمن اولیا و مربیان از شکل صوری و تأثیر حداقلی خارج شده است

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: قدمت تشکل انجمن اولیا و مربیان زیاد است اما در چند سال اخیر انجمن از شکل صوری و ظاهری و تاثیر حداقلی خارج شده و تقریبا جایگاه واقعی خودش را پیدا کرده است. علت این امر این است که تاثیرگذاری انجمن ها هم برای نظام تعلیم و تربیت رسمی ما مشخص شده و هم برای خانواده‌ها محرز است که اگر حضور داشته باشند تا چه اندازه می‌توانند از حقوق دانش آموزشان حمایت کنند.

وی تصریح کرد: هرکجا خانواده‌ها تعامل بیشتری با مدرسه داشتند، نتایج بهتر و مطلوب تری گرفته شد. همین مسأله باعث شد انجمن‌ها جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و به عنوان بازوی مشورتی و نظارتی، تجربیات خود را برای تربیت دانش‌آموزان در خدمت مدرسه و آموزش و پرورش قرار دهند.

شکل‌گیری انجمن اولیا و مربیان در مدارس به صورت انتخاباتی است

خوش قدم درباره شکل‌گیری انجمن‌ها بیان کرد: شکل‌گیری انجمن اولیا و مربیان در مدارس به صورت انتخاباتی است و موضوع انتصاب نداریم. مردم باید مشارکت کنند و از بین خودشان افرادی که بیشتر می‌توانند وقت بگذارند و تجربه‌ای دارند که می‌خواهند در خدمت پیشرفت مدرسه و دانش آموز قرار دهند، کاندیدا شوند و با رأی مستقیم خانواده‌ها به عنوان انجمن اولیای مدرسه پذیرفته می‌شوند.

وی درباره علت تأخیر در برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان افزود: هر سال از 15 شهریور تا یکم مهرماه، زمان شکل‌گیری انجمن ها بود. یعنی قبل از اینکه روز اول مهر دانش‌آموزان ورود پیدا کنند، انجمن‌ها باید شکل می‌گرفت ولی امسال به دلیل شرایط خاص جامعه و بیماری کرونا همه برنامه‌ها تحت‌الشعاع این مسأله قرار گرفت و انتخابات انجمن هم از این موضوع آسیب دید و در زمان مقرر برگزار نشد چون امکان حضور اولیا در مدرسه مثل سال‌های قبل و برگزاری انتخابات فراهم نبود و ناچاراً آموزش و پرورش شهر تهران باید انتخابات را به صورت الکترونیکی و در فضای مجازی برگزار می‌کرد.

برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان در «شاد»

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارتخانه که سیاست‌های کلی انتخابات را مشخص می‌کند طی بخشنامه‌ای اعلام کرد انتخابات امسال صد در صد غیر حضوری و در فضای مجازی اجرا شود.

وی اضافه کرد: باید زیرساختی برای این مهم پی‌ریزی می شد تا انتخابات سالم و رقابتی داشته باشیم. طبق بخشنامه وزارتخانه مقرر شد انتخابات در سامانه همگام برگزار شود و زیرساخت تا 15 آبان باید فراهم می شد. همچنین فعالیت انجمن‌های سال قبل برای هرگونه تصمیم‌گیری قانونی تا این تاریخ تمدید اعتبار شدند تا امور جاری و مهم مدارس به تعویق نیفتد.

خوش‌قدم افزود: در نهایت در جلسه‌ای که با مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران داشتیم، نظر بر این شد با توجه به اینکه سیاست‌های کلی وزارتخانه این است که حتما از سامانه «شاد» در امور مدرسه استفاده شود، تصمیم گرفتیم موضوع انتخابات را در شبکه «شاد» برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه فضای شاد برای آموزش دانش‌آموزان تعریف و تعبیه شده بود اما توانستیم با تمهیداتی شرایط برگزاری انتخابات را در شاد فراهم کنیم، ادامه داد: بخشنامه اداره‌کل به همه مناطق و مدارس شهر تهران ارسال شد و همه مدارس ملزم به برگزاری انتخابات انجمن در بستر شبکه شاد شدند.

اختیارات نماینده انجمن اولیا و مربیان

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: کسی که نماینده اولیا می‌شود حدود و اختیارات قانونی دارد و حدود وظایف و اختیارات قانونی‌اش بیشتر مشورت دادن و نظارت بر اجرای مسائل تعلیم و تربیتی است.

وی ادامه داد: بعد از شکل‌گیری انجمن‌ها، کارگروه‌های تخصصی که هر کدام وظایفی دارند و متناسب با تعریف کارگروه در حوزه های علمی، آموزشی، پرورشی و فرهنگی، عمرانی، رفاهی و بهداشتی در سطح کمک به مدرسه فعالیت می‌کنند.

در شرایط حاضر خانه، نقش کلاس درس دارد

خوش‌قدم گفت: با توجه به شرایط خاص جامعه و بیماری کرونا، امسال اولیا علاوه بر وظایفی که در مباحث تعلیم و تربیتی داشتند، وظیفه دیگری دارند و بر می‌گردد به نحوه آموزش غیر حضوری که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در شرایط حاضر خانه، نقش کلاس درس دارد و والدین تا حدودی در امر آموزش دانش آموز به عنوان کمک معلم دخیل شده‌اند، ادامه داد: انجمن اولیا باید شرایط جدید و آموزش جدید و حواشی که اگر مراقبت نکنیم تاثیر در امر آموزش دارند را مدنظر قرار دهد.

ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها در شرایط کرونا

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: آموزش مجازی، قوانین و مقرراتی دارد که با توجه به تازگی این مسأله همکاری خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از پیش به چشم می خورد.

وی اضافه کرد: زمان کلاس های آموزشی آنلاین در هر زنگ 35 دقیقه است و اگر مدرسه بیش از این زمان بخواهد وقت بگذارد هم معلم فرسوده می شود و هم دانش آموز به لحاظ جسمی آسیب می بیند. در نهایت نتیجه عکس از این آموزش می گیریم.ضمن اینکه معلم زمان های دیگر به صورت آفلاین و در اختیار قرار دادن محتوای آموزشی به امر آموزش می پردازد. نماینده اولیا باید روی این موضوع مهم نظارت دقیق داشته باشد.

خوش قدم درباره فعالیت های اداره انجمن اولیا و مربیان برای ارائه خدمات مشاوره ای به خانواده ها در شرایط کرونا گفت: اداره انجمن اولیا و مربیان وظایف مختلفی دارد که برخی از این فعالیت‌ها خدماتی هستند مثل خدمات مشاوره‌ای که در مراکز مشاوره خانواده (پیوند) برای اولیا داریم. ضمن اینکه دانش آموزان هم اگر نیاز به خدمات مشاوره ای داشته باشند می توانند به مراکز مشاوره ای پیوند مراجعه کنند.

وی افزود: در سطح شهر تهران و در تمام مناطق نوزده گانه مراکز مشاوره ای پیوند فعالیت دارند که هم به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و هم به صورت غیرحضوری و تلفنی خدمات مشاوره‌ای ارائه می کنند همچنین برای خانواده هایی که دانش آموزان آنها در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند دو مرکز مشاوره خانواده در شهر تهران داریم.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: از طرف دیگر ما در سطح شهر تهران نزدیک به 800 مدرس آموزش خانواده متخصص داریم که وظیفه آموزش مباحث خانواده را به صورت تخصصی برعهده دارند.

وی ادامه داد: در شرایط خاص بیماری کرونا خانواده‌ها آسیب های روحی و روانی زیادی را متحمل شدند که نیاز است در این خصوص یک نفر متخصص، مسائل مربوط به چگونگی زندگی سالم با استرس کمتر را به خانواده‌ها آموزش دهد.

خوش‌قدم افزود: سنوات قبل این آموزش ها به صورت حضوری انجام می گرفت ولی با توجه به بیماری کرونا، سعی داریم تا آموزش خانواده از طریق مجازی و تولید محتوا در اختیار خانواده ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در شبکه شاد، کانالی به اسم اولیا و مربیان داریم که 4 میلیون عضو در کل کشور دارد و آنجا محتواهایی در رابطه با آموزش خانواده گذاشته می شود تا مورد استفاده والدین قرار گیرد، گفت: انجمن اولیا و مربیان در مدارس به عنوان بازوی مشارکتی پذیرفته شده است.

خوش‌قدم افزود: سیاست آموزش و پرورش شهر تهران و مخصوصا مدیرکل این است که در تمام مباحث باید نظر‌ مشورتی والدین خواسته شود ضمن اینکه نماینده اولیا در در تمام ارکان تصمیم گیری اداره کل شهر تهران حضور داشته باشند. به منظور عملیاتی کردن این امر مهم مصوب شد تا در بالاترین نهاد تصمیم گیری آموزش و پرورش شهر تهران یعنی جلسات شورای آموزش و پرورش،شورای معاونین اداره کل و شورای معاونین مناطق ۱۹ گانه تهران نماینده اولیا حضور فعال داشته باشد. می توان گفت در شهر تهران جایگاه واقعی خانواده در تعلیم و تربیت رنگ واقعیت گرفته است و خانواده ها به عنوان عضو اصلی تعلیم و تربیت حضور پررنگی دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار