قالیباف: تحریم‌­های آمریکا علیه کشورهای مستقل سیاستی شکست خورده است

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با سفیر ترکیه تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل را سیاستی شکست خورده دانست.

کد مطلب: ۱۱۴۱۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
قالیباف: تحریم‌­های آمریکا علیه کشورهای مستقل سیاستی شکست خورده است

به گزارش روابط عمومی مجلس، محمدباقر قالیباف در دیدار با «دریا اورس» سفیر ترکیه با اشاره به پیوندهای عمیق و تاریخی ایران و ترکیه تحریم ­های آمریکا علیه کشورهای مستقل را سیاستی شکست خورده خواند و افزود: در سال­های اخیر علیرغم اعمال تحریم‌های ظالمانه و سیاست یکجانبه گرایی آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران، پایه‌های تولیدات داخلی کشور محکم‌تر و تهدیدها به فرصت تبدیل شدند که آثار آن در آینده نزدیک قابل مشاهده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شیوع کرونا از دلایل کاهش مناسبات تجاری میان ایران و ترکیه است، گفت: این موضوع سبب مشکلاتی در حوزه بازارچه‌های مرزی و تجارت رسمی شد و امیدوارم با تمهیدات مسوولان ایران و ترکیه بتوانیم هرچه سریعتر از موانع عبور کنیم.

قالیباف با بیان اینکه هر دو کشور باید از فرصت‌ها استفاده کرده و روابط اقتصادی و غلبه بر شرایط کرونایی را بیش از پیش تقویت کنند، گفت: روند رو به رشد ارتباطات فیمابین و توسعه دو کشور در منطقه، فرصت های فراوانی برای همکاری­های همه جانبه فراهم آورده که باید از آن در راستای منافع دو ملت بهره ببریم.

رییس مجلس شورای اسلامی ارتباطات میان مجالس ایران و ترکیه را مهم و با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: توسعه همکاری‌های پارلمانی با کشورهای همسایه بویژه با پارلمان ترکیه از اولویت­های مجلس شورای اسلامی است و گسترش مراودات پارلمانی می تواند تأثیرات مثبتی در موضوعات منطقه­ ای و بین­ المللی داشته باشد.

«دریا اورس» سفیر ترکیه در تهران نیز در این دیدار گفت: مجالس دو کشور از جایگاه مهمی برخوردار هستند و پارلمان ترکیه بر توسعه هرچه بیشتر مراودات پارلمانی با مجلس شورای اسلامی تأکید دارد.

سفیر ترکیه در تهران یادآور شد: ترکیه نیز همانند برخی کشورهای غربی و ایران موضوع تولید واکسن کرونا را دنبال می‌کند. امیدواریم در سال آینده میلادی با تولید واکسن کرونا و بهبود اوضاع مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور گسترش یاید.

وی روابط تهران و آنکارا را تاریخی و رو به رشد خواند و بر اهمیت رفع موانع احتمالی در حوزههای مختلف مناسبات دوجانبه تأکید کرد و از رییس مجلس شورای اسلامی ایران برای سفر به ترکیه دعوت کرد.

***

رئیس مجلس در ادامه با سفیر افغانستان در ایران نیز دیدار کرد. قالیباف در این دیدار با اشاره به ارتباطات دیرینه و مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان، گفت: همواره روابطی برادرانه میان مردم دو کشور برقرار بوده و این پشتوانه محکمی برای توسعه و گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از وقایع تروریستی اخیر درکابل بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر ایجاد امنیت و برقراری صلح و آرامش در افغانستان تأکید دارد و امیدواریم شاهد تکرارحوادث تلخ روزهای اخیر نباشیم.

وی با تأکید بر ضرورت تدوین سند جامع همکاری میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، افزود: توسعه همه جانبه همکاری های دو کشور مورد تأکید ما است و مجلس شورای اسلامی از آن حمایت می کند.

قالیباف با اشاره به نقش موثر مجالس در ارتقا سطح مناسبات فیمابین گفت: ارتباطات پارلمانی نقش تعیین کننده و تسهیل کننده ای در فرآیند تعاملات دوستانه دو کشور دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت گفت وگوهای صلح درافغانستان گفت: گفتگوهای بین الافغانی و به دور از فشار کشورهای ثالث با محوریت دولت قانونی افغانستان می تواند به روند برقراری صلح و ثبات منجر گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: حمایت از اتباع افغان در جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک وظیفه اسلامی مورد توجه جدی است.

ملت افغانستان هیچگاه حمایت های مادی و معنوی مردم ایران را فراموش نمی‌کنند

عبدالغفور لیوال در ابتدای این دیدار با قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران در مقاطع مختلف تاریخی از مردم افغانستان اظهار داشت: ملت افغانستان هیچگاه حمایت های مادی و معنوی مردم ایران در دوران جنگ و بعد از آن در حمایت از قانون اساسی افغانستان را فراموش نخواهند کرد.

وی همچنین افزود: از همدلی و همدردی دولت و مردم ایران در حوادث تروریستی اخیر در دانشگاه کابل و نیز حمایت‌های صورت گرفته از مهاجران و پناهندگان افغان در چهل سال گذشته توسط جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاریم.

سفیر افغانستان در پایان با اشاره با شیوع بیماری کرونا خواستار همکاری بیشتر میان مراکز بهداشتی و درمانی دو کشور شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار