محدودیت‌های شدید کرونا آغاز شد؛ نحوه فعالیت مشاغل

ستاد ملی مقابله با کرونا: زمان پایان محدودیت‌ها مشخص نیست

تهران (پانا) - اجرای طرح سراسری محدودیت‌های کرونایی از صبح امروز شنبه اول آذر به مدت دو هفته آغاز ‌شد. طرحی که علاوه مشارکت مردم نیازمند نظارت جدی متولیان است تا به کاهش میزان ابتلا و قربانیان کرونا منجر شود.

کد مطلب: ۱۱۴۰۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
محدودیت‌های شدید کرونا آغاز شد؛ نحوه فعالیت مشاغل

براساس آخرین آمار، ۱۲۴ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۰شهر نارنجی و ۹۸ شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند. همچنین بنابر آنچه سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد، وضعیت ۲۷ استان کشور قرمز و وضعیت ۴ استان نیز نارنجی است. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

در هفته‌های اخیر با تشدید شیوع ویروس کرونا و افزایش نگران کننده آمار ابتلا و فوتی‌ها، ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در راستای قطع زنجیره انتشار و انتقال ویروس کرونا تصمیم گرفته است از امروز شنبه اول آذرماه محدودیت‌های شدیدتری را در سراسر کشور اعمال کند. این بار علاوه بر جدیت و استمرار محدودیت ها به جای استان ها شهرها مبنا قرار گرفته اند و محدودیت ها شهر به شهر و بر اساس رنگ بندی زرد، نارنجی و قرمز اعمال خواهد شد.

در این طرح، وضعیت شهرهای کل کشور به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده است. در طرح جدید شاخص تعداد بستری، رنگ‌بندی شهرها را مشخص می‌کند. به این ترتیب که بستری‌های چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر زرد، 6 نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین می‌کند و وزارت بهداشت لیست شهرهای زرد، نارنجی و قرمز را اعلام خواهد کرد.

در شهرهای قرمز تقریبا می‌توان گفت به جز رده یک مشاغل همانند سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها بقیه مشاغل تعطیل می‌شوند. اما بیمارستان‌ها، نیروی انتظامی، بانک‌ها، آب و برق و خدمات تعطیل‌بردار نیستند. از سوی دیگر صنایع و تولیدی‌ها نیز در هر سه سطح باز خواهند بود. اما می‌توانند تا یک سوم نیروهای انسانی خود را شیفت‌بندی کنند.

براساس آنچه در سامانه ماسک محقق شده مدیریت هوشمند انجام می‌شود به این ترتیب که فردی که تست پی‌سی‌آر آن مثبت شده در سیستم بهداشت و درمان اطلاعاتش ثبت می‌شود و از طریق سامانه ماسک ردیابی خواهد شد و اگر سفر داشته باشد، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان روی فیش تلفن همراه، تلفن ثابت یا پلاک خودروی وی جریمه اعمال می‌شود و با پیامک نیز به وی اطلاع داده خواهد شد.

گروه‌های شغلی یک: یعنی بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی، پمپ بنزین و غیره به هیچ وجه نباید تعطیل شوند. در طرح محدودیت‌های جدید کرونایی؛ رستوران‌ها فقط به صورت بیرون بر اجازه فعالیت خواهند داشت.

گروه‌های شغلی 2: پاساژ، مراکز خرید و مال‌ها، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی‌ها، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون بر باشد می‌توانند باز باشند، آرایشگاه های مردانه، بازار فروش خوردو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی‌ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی ها، پارچه فروشی‌ها، عکاسی‌ها، آژانس های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت افزار، خیاطی و خرازی ها و لوازم آرایشی و بهداشتی جزو گروه شغلی 2 هستند که در 46 شهرستان زیر به مدت یک هفته محدودیت اعمال خواهد شد.

گروه‌های شغلی 3: دانشگاه ها، مدارس، زبان سراها، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، کتابخانه ها، استخرهای سرپوشیده، موزه ها و موزه باغ ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه ها، مساجد و مصلی ها و ممنوع بودن برگزاری هرگونه آزمون حضوری جزو گروه 3 شغلی است.

گروه‌های شغلی 4: برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه‌روزی، کافه و قهوه خانه‌ها ممنوع است.

نحوه اجرای ممنوعیت تردد از ساعت شب۲۱ تا ۴ صبح

بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، خودروهای شخصی بعد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد محدودیت منع تردد خواهند داشت و خودروهایی که این محدودیت را رعایت نکنند ۵۰۰ هزار تومان توسط دوربین‌ها جریمه خواهند شد.

البته افرادی که در مشاغل ضروری فعالند و در شیفت دوم مجبور به تردد بعد از ساعت ۲۱ در شهر هستند، باید شماره پلاک نیروهای خود را به پلیس اعلام کنند و اگر این کار تا روز شنبه محقق نشد تا اخذ جریمه نیز این فرصت را دارند که این پلاک‌ها را به پلیس اعلام کنند.

در این ساعات کلیه ناوگان تاکسیرانی، آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و شهروندانی که ضرورت خروج منزل در این ساعات را دارند، می‌توانند از این ناوگان استفاده کنند.

جریمه ورود خودروهای پلاک شهرهای قرمز به شهرهای دیگر

اگر به هر طریقی این خودروها وارد جاده‌ها شوند و در جاده‌ها مشاهده شوند شهرهای قرمز یک‌میلیون تومان و شهرهای زرد و نارنجی تا ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. در این طرح تهران و کرج یکی دیده شده‌اند.

نحوه تردد خودروها با پلاک شهرهای زرد، نارنجی و قرمز

ورود افراد غیربومی به شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است. به این ترتیب افرادی که ساکن شهر نارنجی یا قرمز نیستند نمی‌توانند به این شهرها وارد شوند. از سوی دیگر کسانی که ساکن شهرهای قرمز و نارنجی هستند اجازه ورود به سایر شهرها را هم ندارند. یعنی می‌توانند از شهر خود خارج شوند اما اجازه ورود به سایر شهرها را ندارند و این تدبیر با این هدف در نظر گرفته شده که بعضاً برخی افراد مشاغل تولیدی در اطراف شهرها دارند. به این ترتیب این افراد می‌توانند برای حاضر شدن در محل کار خود از شهر خارج شوند اما قطعا افراد به قصد سفر نمی‌توانند از شهرهای نارنجی و قرمز خارج شوند.

وضعیت مدارس و دانشگاه‌ها

مدارس و دانشگاه‌ها و آزمون‌ها در هر سه سطح هشدار کاملاً غیرحضوری خواهد بود.

مساجد و نمازجمعه در هر سه سطح؛ قرمز، نارنجی و زرد تا دو هفته تعطیل خواهند بود.

نحوه فعالیت ادارات در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز

مشاغلی که خدمات ضروری ارائه می‌کنند همچون نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و... به هیچ عنوان دورکاری ندارند. اما سایر دستگاه‌ها امکان حضور تا یک سوم در شهرهای قرمز را دارند. در شهرهای با وضعیت نارنجی دو سوم نیروها می‌توانند در محل کار خود حاضر باشند.

در شهر‌های با سطح قرمز فقط یک سوم کارکنان در ادارات دولتی اجازه فعالیت دارند.

در شهر‌های با سطح نارنجی با نصف کارکنان

در شهر‌های با سطح زرد هم با دو سوم کارکنان اجازه فعالیت خواهند داشت

* کارمندان می‌توانند موارد تخلف را به سامانه وزارت بهداشت، کمیته امنیتی ستاد ملی مدیریت کرونا در وزارت کشور و همچنین از طریق ارائه گزارش‌های کتبی اطلاع دهند.

نحوه فعالیت شرکت‌های خصوصی

بر این اساس شرکت‌های خصوصی در دو بخش تقسیم‌بندی شده‌اند. نخست شرکت‌هایی که با مشاغلی در شهرهای وضعیت زرد و نارنجی فعالیت دارند که فعالیت آنها مانعی ندارد. بخش دیگر شرکت‌هایی هستند که مراجعه‌کننده‌ای دارند که در شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز هستند. البته شرکت‌هایی که متصل به تولیدی‌ها و مشاغل گروه سطح یک هستند از لحاظ فعالیت مشکلی نخواهند داشت. به این ترتیب شرکت‌هایی که در بخش بازرگانی هستند نیز می‌توانند فعالیت کنند.

ممنوعیت برگزاری تمامی نمایشگاه‌ها

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها بر پایه جغرافیایی شهرها تدوین و اجرا خواهد شد. علاوه بر محدودیت‌ها مشخص شده در طرح، برگزاری هرگونه نمایشگاه(عمومی، تخصصی و بین المللی) در همه وضعیت‌ها (زرد، نارنجی و قرمز)، تا عادی شدن شرایط ممنوع است.

نحوه فعالیت بقاع متبرکه و اماکن مقدس

ادامه فعالیت بقاع متبرکه و اماکن مقدس زیارتی برابر دستورالعمل‌های ابلاغی قبلی وزارت بهداشت خواهد بود. همچنین همه دستگاه‌های دولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی و تولیدی مکلف به اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی در چارچوب مدیریت بیماری هستند.

بر این اساس، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرتردد در همه شهرها در همه وضعیت‌ها الزامی است و متخلفان برابر مصوبات ستاد ملی جریمه خواهند شد. این در حالیست که زمان خاتمه محدودیت‌ها در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز منوط به تغییر وضعیت‌ها بوده لذا تصور دو هفته‌ای بودن طرح تلقی درستی نیست.

از آنجا که محدودیت‌های وضع شده به تصویب ستاد ملی کرونا رسیده و مصوبات این ستاد با اذن مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، معادل مصوبات شورای عالی امنیت ملی است، مقررات وضع شده درحکم قانون است و ضمن آنکه عموم مسئولان و مردم موظف به تبعیت از آن هستند، همه دستگاه‌های اجرایی نیز باید نهایت تلاش خود را دراجراء وتحقق عملی آن بکار بندند.برهمین اساس، اجرای محدودیت‌ها مشمول همه دستگاه‌های کشور در هرسه قوه مجریه، مقننه ومجریه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار