سازمان ملل قطعنامه حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را تصویب کرد

تهران (پانا) - سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامه حمایت از حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت را با اکثریت آراء به تصویب رساند.

کد مطلب: ۱۱۴۰۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
سازمان ملل قطعنامه حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را تصویب کرد

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "شهاب" فلسطین، این قطعنامه که در کمیته سوم "کمیسیون امور اجتماعی، انسانی و فرهنگی سازمان ملل متحد برگزار شد، با اکثریت قریب به اتفاق و با ۱۶۳ رأی مثبت، ۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع تصویب شد.

رژیم صهیونیستی، آمریکا، جزایر مارشال و ایالات فدرال میکرونزی (در آب های اقیانوس آرام) و نائورو (در اقیانوسیه) از جمله طرف‌هایی بودند که مخالفت خود را با تصویب این قطعنامه اعلام کردند.

این قطعنامه بار دیگر بر حق مردم فلسطین بر تعیین سرنوشت خود از جمله حق برخوداری از یک کشور مستقل تأکید دارد و از تمام کشورها و آژانس‌ها و سازمان‌های وابسته به مجموعه سازمان ملل متحد می‌خواهد که به حمایت از ملت فلسطین و همکاری با آنان برای رسیدن به حق سرنوشت خود در نزدیک‌ترین زمان ممکن کمک کنند.

این قطعنامه بار دیگر بر ضرورت هرچه سریعتر پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی که از سال ۱۹۶۷ آغاز شده است و همچنین تحقق عملیات صلح عادلانه، همیشگی و جامع میان طرف فلسطینی و اسرائیلی و درچارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، ابتکار صلح عربی، نقش راه و با هدف یافتن یک راه‌حل دائم برای نزاع اسرائیل و فلسطینی و براساس تشکیل دو کشور مستقل تأکید دارد.

"ماجد بامیة" هماهنگ کننده فلسطین در هیأت نظارت فلسطینی مستقر در سازمان ملل متحد از کشورهایی که به قطعنامه رأی مثبت داده‌اند قدردانی و تشکر کرد و گفت که این قطعنامه تنها گزینه کشورهایی است که به مشروعیت بین‌المللی متعهد هستند.

بامیه افزود: این قطعنامه شاهد دیگری بر این است که تقریبا یک اجماع جهانی در راستای حمایت از حق تعیین سرنوشت توسط ملت فلسطین وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین تصویب قطعنامه‌های دیگر مربوط به مسأله فلسطین در کمیته‌های مختلف سازمان ملل متحد نیز خود تأییدی بر این موضوع است که با وجود تلاش‌های مستمر اسرائیل برای ایجاد تغییر در موضع کشورهای مختلف، جامعه جهانی با قاطعیت از حقوق ملت فلسطین در تمام ابعاد حمایت می‌کند.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی سوریه؛ سانا نیز در این باره گزارش داد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد حاکمیت همیشگی ملت سوریه بر جولان اشغالی این کشور را با ۱۵۳ رأی موافق تصویب کرده است.

براساس این گزارش بازهم رژیم صهیونیستی به همراه پنج کشور دیگر که به نامشان اشاره نشده، به این قطعنامه رأی منفی داده و ۱۶ کشور دیگر نیز به آن رأی ممتنع داده‌اند.

براساس این گزارش مجمع عمومی سازمان ملل متحد از مقامهای صهیونیست خواست که از بهره‌برداری بی‌رویه، نابودی و از میان بردن منابع طبیعی در جولان اشغالی و نیز در اراضی فلسطینی از جمله قدس خودداری کنند.

تصویب این قطعنامه ساعاتی پس از آن روی می‌دهد که "مایک پمپئو" در اقدامی بی‌سابقه که نقض تمام قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، به عنوان نخستین وزیر امورخارجه آمریکا و از زمان اشغال بلندی‌های جولان در سال ۱۹۶۷ به این منطقه سفر کرد و گفت: این منطقه برای همیشه سرزمین اسرائیل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار