الهیار در برنامه به وقت ایران:

اگر حرکتی در راستای تامین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می‌ماند

تهران (پانا) - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره چگونگی اهمیت دادن به آموزش و پرورش توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد
اگر حرکتی در راستای تامین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می‌ماند

علی الهیارترکمن در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش به بودجه مصوب آموزش و پرورش در سال ۹۹ و لایحه تنظیمی بودجه برای سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و درباره میزان مبتنی بودن آن بر سندتحول و کاهش تمرکز در آموزش و پرورش اظهار کرد: درنظر همه متخصصان توسعه و برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی، آموزش و پرورش نقش مهمی در اعتلای جامعه دارد. اما سوال اساسی این است که چه طور باید این اهمیت را به آموزش و پرورش بدهیم؟

وی با طرح این سوال که چه عواملی باعث می‌شود نتوانیم این اهمیت را در رده خود برای آموزش و پرورش اعمال کنیم افزود: بودجه را باید در یک تاریخچه ای تحلیل کرد؛ سابقه آموزش رسمی در کشور ما به ۲۰۰ سال گذشته و تاسیس دارالفنون باز می‌گردد، در آن زمان محل تامین بودجه دارالفنون محکم و پایدار بود.

الهیارترکمن با بیان اینکه ۱۰۰ سال قبل با تاسیس دارالمعلم، تمام منابع در دولت دیده شد گفت: از همان زمان به این سو بستر تامین بودجه آموزش و پرورش کاملا دولتی شد و نتوانستیم قابلیت بودجه ای پایدار برای آن ایجاد کنیم بلکه فقط پول تزریق کردیم لذا باید آموزش و پرورش به یک منبع تامین منابع پایدار مانند جی دی پی متصل شود. اگر حرکتی در راستای تامین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می‌ماند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از معضلات ما نداشتن تفکر سیستمی در آموزش و پرورش است و در بسیاری موارد روی معلول‌ها متمرکز می‌شویم تا روی علت‌ها. اکنون آموزش و پرورش از این پدیده رنج می‌برد.

وی در پاسخ به این گفته حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه در سال ۹۱ وزیر آموزش و پرورش بودم و بودجه وزارتخانه ۱۵.۱۸ درصد بودجه عملیاتی دولت بود. سال ۱۳۹۷ این رقم به ۱۱.۸۲ درصد رسیده است، اظهار کرد: امکان ندارد سهم بخشی از بودجه کاسته شود چراکه ماهیت افزایشی دارد و این نحوه توزیع است که سهم را تعیین می‌کند. در لایحه ۹۹ سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت ۱۳.۷ درصد بود که در کمیسیون تلفیق به ۱۲.۵ درصد کاهش یافت.

الهیارترکمن همچنین درباره خصوصی سازی گفت: باید تعریف دقیقی داشته باشیم که منظور از خصوصی سازی چیست. ما نمی‌توانیم طبق قانون به این سمت برویم. موضوع خرید خدمات آموزشی است و شرایطی هم برای آن وجود دارد. حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ معلم خرید خدمت داریم که ۳۴۰ هزار دانش‌آموز را در سطح کشور تحت پوشش دارند. ما به دلیل اجرای نظام 3_3_6 دچار کمبود معلم شدیم و از این شیوه استفاده کردیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه طبق قانون به مجلس می‌آید و اولین کار در کمیسیون تلفیق بررسی کلیات بودجه است افزود: اگر قاطبه نمایندگان معتقدند دولت دارد خصوصی سازی می‌کند و نقد به آن وارد است برای آنکه وضعیت را ارتقا دهند باید کلیات بودجه را رد کنند.

وی با بیان اینکه بودجه سال 1400 اولین بودجه قرن 14 هجری است و 100 سال باقی می‌ماند اظهار کرد: اگر بودجه آموزش و پرورش بر اساس اصول نبود، آن را رد کنند تا سهم آموزش و پرورش به 20 درصد از بودجه عمومی افزایش یابد. ما نقد را می‌پذیریم اما باید ثابت کنند پای آموزش و پرورش هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار