سعید نمکی وزیر بهداشت:

ایران تنها کشوری بود که برای حمایت از اقتصاد در کنار کرونا پروتکل نوشت

اصفهان (پانا) - وزیر بهداشت در اصفهان عنوان کرد من به عنوان کوچک‌ترین سرباز نظام و ولایت و دولت جمهوری اسلامی از زحمات ستاد استانی مقابله با کرونا که یکی از بهترین و موفق‌ترین ستادها بوده، تشکر می‌کنم، نمادی از همکاری و وفاق در بسیج استان اصفهان مشاهده کردم که در نظر داریم از آن برای کل کشور الگو بگیریم.

کد مطلب: ۱۱۳۹۴۴۲
لینک کوتاه کپی شد
ایران تنها کشوری بود که برای حمایت از اقتصاد در کنار کرونا پروتکل نوشت

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صبح امروز (سه شنبه) با حضور در ستاد مقابله با کرونا استان اصفهان در جمع مسئولان و خبرنگاران این استان، اظهار کرد: تاریخ حماسه مدیریت بیماری کرونا را در کشور برای نسل‌های آینده باید منعکس کنیم، هر کشوری ممکن است در هر ۱۵۰ سال یک بار چنین پدیده‌ای را از سر بگذراند و نگارش این حماسه الزامی است و نسل‌های آینده باید بدانند پدران آنها در ظالمانه‌ترین شرایط و بستن همه راه‌ها چگونه تحمل کردند و از این شرایط عبور کردند.

وی افزود: سال‌ها توفیق تحصیل در اصفهان را داشتم اصفهان منظومه‌ای از عظمت‌های یک سرزمین و ویترینی از زیباترین معماری اسلامی جهان است. آنچه این معماری بی‌بدیل را خلق کرده عشق معمار اصفهانی است. امروز با محاسبات فراوان شاهد چنین معماری‌هایی نیستیم. در دفاع مقدس، اصفهان بزرگترین حماسه‌ها را آفریده و تمام خط شکن‌های جنگ از این استان بوده‌اند. شهدای استان اصفهان نشان افتخار استان هستند، اصفهان در شعر، موسیقی و همه هنرها صاحب مکتب است و هیچکس زخمه‌های استاد شهناز را از پنجه دیگری نخواهد شنید. صدای استاد کسایی دیگر در هیچ نی نخواهد دمید و همین‌طور صدای بی بدیل تاج اصفهانی قاریان قرآنی که در اصفهان رشد کردند تکرار نشدنی است، وقتی کنار زاینده رود رفتم و آن را خشکیده دیدم غمگین شدم و احساس کردم با خشکیدن زاینده رود گذشته‌ها، عاطفه و محبت خواهد مرد. اصفهان شهری است که هر شهروندی از هر جای جهان آن را ببیند به آن علاقه مند می‌شود.

وزیر بهداشت در ادامه با تقدیر از ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، تصریح کرد: من به عنوان کوچک‌ترین سرباز نظام و ولایت و دولت جمهوری اسلامی از زحمات ستاد استانی مقابله با کرونا که یکی از بهترین و موفق‌ترین ستادها بوده است تشکر می‌کنم، نمادی از همکاری و وفاق و همکاری در بسیج استان اصفهان مشاهده کردم که در نظر داریم از آن برای کل کشور الگو بگیریم.

وی اظهار کرد: شهدای مدافع سلامت مظلومانه‌ترین شهدای این سرزمین بوده‌اند. من سعی می‌کنم آتش‌ها را در درون نگه دارم، در این روزهای سخت غم‌انگیز تلاش می‌کنم سرپا بمانم تا روحیه سربازان سلامت را حفظ کنم. با تک‌تک شهدای سلامت یک بار مرده و زنده شدم و با داغ هر کدام از این خانواده‌ها آتش گرفته‌ام زیرا این افراد بسیار مظلوم بودند.

در جبهه سلامت سرداران را از دست دادیم

نمکی تصریح کرد: روزهای سختی بود که رذل‌ترین انسان در تاریخ مدیریت جهان، ایران را در بدترین شرایط قرار داده بود و ما از هر جای دنیا ماسک و لباس پزشکی تهیه می‌کردیم ترامپ مانع رسیدن آن به کشور می‌شد. یک قطره از خون شهید سلیمانی اگر دامن ترامپ را بگیرد تاوان بزرگی خواهد داد. برای یک فرمانده سخت‌ترین کار این است که حتی توانایی تهیه لباس برای سربازانش را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در زمانی که پرسنل پزشکی ماسک و لباس بهداشتی نداشتند، فرماندهان ارشد سلامت به مریض‌ها رسیدگی می‌کردند، افزود: در بدترین سال اقتصادی دولت و بدترین روزهای فقدان منابع در بانک مرکزی این بلا به جان کشور افتاد در ۵۵ روز میزان مرگ‌ها به حدود ۳۰ نفر و میزان بستری به یک پنجم رسید و تخت‌ها خالی شد. در چنین شرایطی شبکه‌های معاندی که ما را در مدیریت بیماری به مسخره گرفته بودند ناگهان با شیوع بیماری مواجه شدند و سیل درخواست ایرانیان برای بازگشت به کشور سرازیر شد از وارد کننده ماسک و شوینده و نیازمند دستگاه ونتیلاتور به تولید کننده و صادر کننده آن تبدیل شدیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در عرض دو هفته دو هزار تخت آی سی یو اضافه شد، خاطرنشان کرد: این رکورد بی‌بدیل تاریخی بود، که هدایت و حمایت مقام معظم رهبری مهم‌ترین عامل مؤثر در به دست آوردن چنین موفقیتی بود.

با ویروس متفاوتی روبه‌رو هستیم

وی با تاکید بر اینکه حمایت و هدایت مقام معظم رهبری بزرگترین پشتوانه این حرکت بود، اظهار کرد: در بین رهبران سیاسی، اجتماعی و مذهبی جهان این حرکت بی‌بدیل بود. ایشان پیغام دادند اگر کسی به این پروتکل‌ها عمل نکند گناه کرده است. رفتار ایشان برای مردم و علما هدایت‌گرانه بود، حمایت‌های ایشان به واقع بی‌بدیل بود، نباید از ابراز علاقه و ارادت من به مقام معظم رهبری برداشت منفی انجام شود.

نمکی با بیان اینکه در مرحله اول حماسه بزرگی رقم زدیم اما پس از آن همانند جنگ احد تصور کردیم جنگ تمام شده است، گفت: بارها در آن روزها گفتم از گوشه‌های زمین این بیماری در دقایق ۹۰ گل خواهیم خورد. از خوش باوری مردم سهمگین‌تر خوش‌باوری من مسئول بوده است که تصور کردیم با رعایت پروتکل‌ها ویروس را شکست داده‌ایم، با ویروسی پیچیده روبه رو هستیم که هر روز تغییر می‌کند و نمی‌دانیم تا کی و کجا و تا چه حد باید با آن کنار بیاییم.

ایران تنها کشوری بود که برای حمایت از اقتصاد در کنار کرونا پروتکل نوشت

وی تصریح کرد: ویروسی که امروز داریم تفاوت زیادی با روزهای اول دارد، در کنار این مصیبت با کمبود منابع نیز رو به‌رو شدیم، تعداد تست‌ها و آزمایشگاه‌ها افزایش یافت اما همه این‌ها هزینه اضافه بر دوش ما تحمیل کرد. ماه‌ها بود که حقوق کارمندان علوم پزشکی پرداخت نشده بود، اولین کشوری که برای حمایت از اقتصاد در کنار کرونا پروتکل نوشت ایران بود که سایر کشورها از ما کپی برداری کردند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وزرای بهداشت بیش از ۶۰ کشور در روزهای ابتدایی با ما تماس گرفتند تا راهکارهای ما را بدانند، خاطرنشان کرد: ما به کمک اقتصاد آمدیم و می‌دانستیم در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه باید اقتصاد را نیز مدیریت کنیم. عدم رعایت پروتکل‌ها نیز یکی از مشکلاتی بود که با آن رو به‌رو بودیم.

نمکی افزود: اولین جلسه بعد از کرونا با حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد که سرفصلی در تاریخ جمهوری اسلامی و نظام سلامت بود. مصادیق تعیین محدودیت‌ها در این جلسه بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شد. وزارت بهداشت موظف به تهیه طرح محله محور بیماریابی شد و قرارگاهی برای اجرایی کردن مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ایجاد شد. با توجه به تجربه‌ای که در ابتدای شیوع بیماری کرونا و کنترل آن داشتیم، طرح غربالگری مشتمل بر چند بند اصلی برای محله محور کردن بیماریابی تهیه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار