اسماعیلی: ذائقه‌سنجی دانش‌آموزان باید در اولویت تدوین کتب درسی قرار گیرد

شیراز (پانا) - به گفته مدیرکل آموزش و پرورش فارس، با توسعه و گسترش فضای مجازی، افراد با علم و دانش اندک خود و بدون در نظر گرفتن منبع موثق و قابل اعتماد اظهار نظر می کنند و فقدان تفکر انتقادی در جامعه باعث شده است تا از این مساله ضربه بخوریم و تنها راه برون رفت از آن افزایش سرانه مطالعه است.

کد مطلب: ۱۱۳۹۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد
اسماعیلی: ذائقه‌سنجی دانش‌آموزان باید در اولویت تدوین کتب درسی قرار گیرد

فرهاد اسماعیلی در آیین رونمایی از 14 عنوان کتاب تالیف شده توسط دانش‌آموزان دبستان علوم پزشکی ناحیه 2 شیراز با اشاره به اینکه با مطالعه می توان جامعه را به سمت تفکر انتقادی پیش برد گفت: فقدان تفکر انتقادی در جامعه باعث شده است تا از این مساله ضربه بخوریم و تنها راه برون رفت از آن افزایش سرانه مطالعه است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: نمود نبود تفکر انتقادی در بین دانش‌آموزان را می توان در انتخابات شورای دانش‌آموزی مشاهده کرد که در آن برخی کاندیدها وعده‌هایی می‌دهند که از عهده اختیارات اداره کل و وزارت آموزش و پرورش نیز خارج است و رای دهندگان نیز به دلیل نداشتن مطالعه و اطلاعات لازم به راحتی فریب این وعده‌ها را می‌خورند و به آنان رای می دهند.

اسماعیلی با بیان اینکه کتاب خواندن خوب است، اما شناسایی کتابهای خوب از آن مهمتر است بیان کرد: کتابهایی که به دانش آموزان معرفی می کنیم الزاما باید متناسب با سن و دنیای شناختی آنان باشد که خوشبختانه از 50 سال قبل کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان اقدامات خوبی در زمینه تفکیک و گروه بندی کتابها انجام داده است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به آمارهای ارائه شده در خصوص سرانه مطالعه در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها گفت: میانگین مطالعه در ایران کم است که کرونا فرصتی شد برای افزایش مطالعه و این روزها بیشتر کتاب های تاریخ ایران باستان، تاریخ معاصر،تاریخ تحلیلی و جامعه شناسی مورد استقبال قرار گرفته است.

اسماعیلی گفت: باید فرهنگ مطالعه را در وجود دانش آموزان از همین دوران کودکی ترویج دهیم و آنان را تشویق به مطالعه کنیم تا با برنامه ریزی درست و کمک گرفتن از اولیاء بتوانیم از این مرحله عبور دهیم چرا که گرایش به کتاب و کتابخوانی از اصول اساسی فرهنگی ماست.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان برنامه ریزان آموزش در این بخش مسئولیت مستقیم داریم گفت: باید به بهانه های مختلف دانش آموزان را بکشانیم به سمت کتابخوانی و مطالعه که قدم بسیار مهمی در جهت پیشبرد امور جامعه می تواند باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: اولین قدم در ترویج فرهنگ مطالعه در دانش آموزان ذائقه سنجی آنهاست یعنی باید بدانیم چه کتاب هایی در حوزه کودک جذابیت دارد چرا که تا علاقه نباشد گرایش نیز نخواهد بود.

اسماعیلی با اشاره به مجموعه کتاب‌های مدرسه پرماجرا اثر دن گاتمن و کتاب قصه های مجید گفت: در این کتاب ها مطالب تربیتی در قالب داستان های خاص دنبال شده است و بسیار مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفته است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نظرات دانش آموزان در تالیف کتب درسی گفت: چیزی که امروز در آموزش و پرورش مغفول مانده استفاده از نظر دانش آموزان است، از آنجا که بخش عمده فهم دانش آموزان تصاویر است باید در نثر محتوا و انتخاب تصاویر علاوه بر اعمال نظر روان شناسان کودک از نظر دانش آموزان نیز استفاده کرد و قطعا مدرسه الگویی را می تواند ارائه کند که برای مولفین کتب درسی برای تدوین کتاب های خلاق و جذاب کارامد باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار