دانایی توانایی در مسیر مانایی

وزارت آموزش و پرورش برای نیل به اهداف سند "نهضت مطالعه مفید" و دستیابی به اهداف متعالی سند تحول بنیادین در موضوع کتابخوانی، جشنواره "دانایی توانایی" را برای پنجمین سال متوالی در هفته کتاب سال جاری آغاز خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد
دانایی توانایی در مسیر مانایی

چهار دوره جشنواره دانایی توانایی که بزرگترین رویداد کتابخوانی وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان محسوب می شود در حالی با حضور مجازی بیش از ۳۰۰ دانش آموز کتابخوان در کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح تهران و با استفاده از فضای مجازی رو به پایان است که به دلیل شرایط کشور و شیوع بیماری کرونا امسال امکان برگزاری این رویداد به شکل حضوری فراهم نشده است.

استقبال قریب به ۵۰۰ هزار دانش آموز کتابخوان از این جشنواره در مرحله مدرسه و انتخاب کتاب از سبد متنوع کتاب های این رویداد، که کتاب های آن محصول بررسی و تفحص گروهی بیست نفره از صاحب نظران حوزه ادبیات کودک و نوجوان کشور در کتاب های ادبیات کودک و نوجوان است علاوه بر فراهم کردن شرایط مناسب برای فرآیند کتابخوانی در بین دانش آموزان، گردش مالی قابل توجهی نیز در چرخه صنعت نشر کتاب کودک و نوجوان بوجود آورده است.

اگر امروز جشنواره دانایی توانایی توانسته است بین دانش آموزان جایی باز کند و گامی کوچک در صنعت نشر کتاب کودک و نوجوان بردارد تنها و تنها به این دلیل است که تا آنجا که توانسته خود را از نگاه های سلیقه ای اداری و قالب های فرسوده و خشک ساختارهای اداری دور نگه داشته و متناسب با سلیقه دانش آموزان حرکت کرده است.
جشنواره دانایی و توانایی امروز به این مفتخر است که به جای ارائه کتاب های بازاری و نامناسب و کتاب های سفارشی و توصیه شده اداری، با تکیه بر دانش کارگروهی اندیشمند و اهل کتاب و صاحب نظر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، کتاب هایی را به دانش آموزان ایران زمین معرفی می کند که در زمره بهترین کتاب های کودک و نوجوان کشور دسته بندی می شوند.

این رویداد ارزشمند که البته هنوز در سال های نخست فعالیت خود است همانطور که نیاز به حمایت جدی مسوولان فرهنگی کشور دارد از سویی نیز، بی نیاز از قرار گرفتن در بوته نقد اصحاب فرهنگ نیست تا بتواند در ادامه مسیر خود چالاک تر و پویاتر بین دانش آموزان ایرانی به حرکت رو به رشد خود ادامه دهد.

بی تردید هر ملتی و هر فرهنگی که بخواهد جاودانه بماند راز و رمز مانایی و جاودانگی اش را باید در کتاب کتابخوانی جستجو کند. وزارت آموزش و پرورش بر آن است تا با گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین دانش آموزان و توسعه جشنواره دانایی توانایی، مانایی و جاودانگی فرهنگ ایران را فراهم آورد.
باشد که به مدد کیمیای نقد اهالی فرهنگ، چراغ فروزنده این رویداد فرهنگی ارزشمند تا سالهای سال روشن بماند و جشنواره دانایی توانایی بستری برای شکوفایی دانایی و مانایی دانش بین دانش‌آموزان ایران عزیز باشد.

*معاون برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی وهنری وزارت آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار