احمد خاکزاد: در ارائه خدمات سوادآموزی اولویت بر آموزش‌های فرد به فرد است

تهران (پانا) – معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی از اولویت روش آموزش‌های فرد به فرد در ارائه برنامه‌های سوادآموزی در شرایط شیوع کرونا خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
احمد خاکزاد: در ارائه خدمات سوادآموزی اولویت بر آموزش‌های فرد به فرد است

دستگاه تعلیم و تربیت کشور که خانواده‌ای با جمعیت 15 میلیون نفری را تشکیل می‌دهد در پی بحران همه‌گیری ویروس کرونا به تجدیدنظر و تغییر رویه‌ای چشمگیر دست زده است که با بررسی این رویه‌ها خواهیم دید هر بخش از این نهاد علاوه بر ابزارها و روش‌های عمومی و مشترک، به برخی روش‌های تخصصی متناسب با رسالت و مسئولیت خود مجهز شده است. روش‌ها و ابزارهایی که تداوم امر آموزش را - حتی در دورافتاده‌ترین نقاط این مرزوبوم- میسر می‌کنند و چه بسا در آینده دستگاه آموزش و پرورش کشور نیز نقش قابل توجهی ایفا خواهند کرد.

سازمان نهضت سوادآموزی که وظیفه آموزش افراد بازمانده از فرصت اول آموزش و ایجاد، تقویت و تعمیق مهارت سواد را در آنان برعهده دارد یکی از نهادهایی است که به شدت از شرایط کرونا متاثر شده و در پی آن به طراحی و به‌کارگیری راه‌حل‌هایی برای تداوم رسالت خود پرداخته است.

احمد خاک زاد، معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، در گفت‌وگو با پانا درباره نحوه تداوم آموزش‌ بی‌سوادان در مناطق متاثر ازشرایط همه گیری ویروس کرونا اظهار کرد: «خط قرمز ما سلامت سوادآموزان و آموزش دهندگان است بنابراین ما هیچ برنامه آموزشی مغایر با پروتکل‌های ابلاغی نداریم. برای تداوم سوادآموزی و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ کمیت کلاس‌ها را کاهش و آموزش‌های فرد به فرد در اولویت قرار گرفته است.»

خاک زاد با اشاره به خودآموزی به عنوان یکی از شیوه‌های کارآمد سوادآموزی در بحران کرونا گفت: «در این روش سوادآموز با کمک اعضای خانواده یا همراه آموزشی به یادگیری درس‌ها می‌پردازد و سپس در امتحانات شرکت می‌کند.»

ساعات کلاس حضوری را تقلیل دادیم

وی درباره بخشی از کلاس‌ها که ناچار به صورت حضوری برگزار می‌شوند گفت: «بخشی از آموزش‌های ما شامل کلاس‌های حضوری بود که آن را به حالت حضوری- غیرحضوری تعدیل کردیم تا ساعات حضور در کلاس کاهش یابد.»

نقش فضای مجازی در سوادآموزی

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به سهم قابل توجه بستر فضای مجازی در ارائه خدمات سوادآموزی گفت: «طی سال‌های گذشته استفاده خوبی از فضای مجازی در آموزش‌ها داشتیم. در پویش «سوادآموزی در خانه» آموزش‌دهندگان انواع ابزارهای آموزشی مثل کلیپ، وویس، متن و تصاویر را آماده و در شبکه‌های اجتماعی بارگزاری می‌کنند.»

بسترهای آموزش دیجیتال

وی با اشاره به اپلیکیشن شاد به عنوان یکی از بسترهای ارائه آموزش‌های سوادآموزی در فضای مجازی افزود: «علاوه بر آن «سامانه سوادآموزی» تحت وب در اختیار سوادآموزان و آموزش‌دهندگان قرار دارد تا ارتباط تعاملی را بین آنان برقرار کند.»

خاک زاد درباره کلاس‌های سوادآموزی در سال تحصیلی 99-1400 گفت: «فعالیت‌های سوادآموزی طی دو - سه هفته اخیر آغاز شده است و فعلا برای اظهارنظر درباره وضعیت سوادآموزی در سال جدید تحصیلی زود است و طی هفته‌های آینده می‌توانیم درباره نقاط قوت و ضعف شیوه‌ها و روندها و رویه‌های بکار گرفته شده صحبت کنیم.»

در نهضت سوادآموزی کمبود نیرو نداریم

معاون امور آموزشی سازمان نهضت در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بیش از 20 هزار نفر از آموزش‌دهندگان نهضت امسال با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش وارد پروسه فعالیت در بخش‌های دیگر وزارتخانه می‌شوند به این ترتیب افت کمیتیِ قابل توجهی در نیروی انسانی سوادآموزی ایجاد خواهد شد. آیا چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده شده است؟ گفت: «فعلا مشکل کمبود نیرو نداریم. کلاس‌های جدید آغاز شده و ما از ظرفیت موجود حداکثر استفاده را خواهیم کرد. همچنین در صورتی که نیاز به جذب نیروی انسانی داشته باشیم طبق شیوه‌نامه‌های اجرایی عمل خواهیم کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار