دادستان کل کشور: نظارت بر زندان‌ها از اهمیت ویژه‌ برخوردار است

تهران (پانا) - دادستان کل کشور گفت: در دوره تحول قضایی، نظارت بر زندان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید بیش از آنچه کار شده، اقدام جهادی در مساله نظارت بر زندان‌ها صورت گیرد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
دادستان کل کشور: نظارت بر زندان‌ها از اهمیت ویژه‌ برخوردار است

به گزارش دادستانی کل کشور، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در بخش پایانی نوزدهمین همایش سراسری دادستان‌های کل کشور که با حضور رئیس قوه قضاییه و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهارداشت: وظایف و مسئولیت‌های دادستان‌ها برخاسته از قانون و بسیار وسیع است و اقتضا دارد کسی که چنین مسئولیتی را می‌پذیرد با تمام وجود نسبت به آن و ادای تکلیف اهتمام داشته باشد.

وی با بیان اینکه دادستان باید تمام وقتش را صرف خدمت به مردم کند، افزود: ما هم در مجموعه دادستانی کل وظایف مختلفی داریم و باید به صورت شبانه روزی در خدمت مردم باشیم و نباید زمان کار خود را به ساعت کاری محدود کنیم.

منتظری به موضوع نظارت بر زندان‌ها اشاره‌ کرد و گفت: نظارت بر زندان‌ها از اهمیت ویژه‌ای در دوره تحول برخوردار است و در این خصوص، مشکلات گسترده‌ای داریم؛ اما با تعامل و همکاری خوبی که با سازمان زندان‌ها و ادارات تابعه شکل گرفته است در تلاش هستیم تا کاستی‌ها و مشکلات برطرف شوند.

دادستان کل کشور افزود: در مسئله نظارت بر زندان‌ها باید بیش از آنچه کار شده، اقدام جهادی صورت گیرد.

منتظری با تاکید بر بحث استفاده از پابند الکترونیک، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش‌ها و جلسات مختلفی که تشکیل شد به لحاظ تهیه پابند، توافقات خوبی صورت گرفته و بسیاری از نواقص برطرف شده است.

وی از روسای کل دادگستری در سطح استان‌ها خواست قضات و دادگاه‌ها را توجیه و آنها را نسبت به استفاده از پابند الکترونیک ترغیب کنند.

دادستان کل کشور افزود: عده‌ای از زندانیان هستند که در ضمن اجرای حکم می‌توانند از این پابندها برخوردار شوند که باید این قبیل افراد شناسایی و شرایط استفاده از پابند برای آن‌ها فراهم شود.

دادستان‌ها باید دائما دغدغه خدمتگزاری مردم را داشته باشند

منتظری تاکید کرد: دادستان‌ها باید دائما دغدغه خدمتگزاری مردم را داشته باشند و خدمت کردن در این جایگاه یک توفیق الهی است.

وی خطاب به دادستان‌های سراسر کشور، گفت: شما دادستان‌ها مدعی العموم هستید و وظیفه دارید در چارچوب قانون در بخش‌های مختلفی نظارت داشته باشید و حقوق مظلوم را از ظالم بستانید؛ اگر دیدید در جایی حقی از کسی در حال تضییع است و مدعی خاصی هم ندارد، ورود کنید و مدافع آن حق باشید.

نظارت‌ها باید تقویت شود

دادستان کل کشور با تاکید بر نظارت دادستان‌ها افزود: در حوزه دادسرا، دادستان‌ها چه در مراکز استان‌ها و چه در سطح شهرستان‌ها، حتما مسئله نظارت بر زیر مجموعه خود را مدنظر قرار دهند زیرا به موجب قانون، دادستان مرکز استان، نظارت بر همه دادسراهای استان را بر عهده دارد و می‌تواند معاون یا معاونینی را برای این کار منصوب کند.

منتظری اظهارداشت: در دادستانی کل کشور نیز با حضور هیئت‌های مختلف در شهرستان‌ها و با نظارت الکترونیک و ایجاد درگاه اینترنتی ارتباط مردم و نصب صندوق‌های اخذ نظرات و باز بودن درب مراجعان عمومی، نظارت‌ها باید تقویت شود.

ضرورت ارتقای سطح علمی قضات

دادستان کل کشور با اشاره به ارتقای سطح علمی قضات، به ویژه قضات جوان و تازه کار گفت: با برنامه‌ریزی و هماهنگی با دیگر بخش‌ها تلاش شود که سطح علمی قضات در ابعاد مختلف ارتقا یابد.

منتظری درباره ارتباط دادسراها با ضابطان گفت: در خصوص ارتباط با ضابطان باید برنامه ریزی بهتری صورت گیرد تا مسائل و مشکلات پیش رو برطرف شود؛ چون یکی از تکالیف ما این است که ضابطان را آموزش دهیم و پس از آموزش‌های لازم برای آن‌ها کارت ضابطیت صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص به موضوع بازرسی از کلانتری‌ها هم اهتمام داشته باشید و جزو برنامه‌های کاری خود قرار دهید تا خدایی نکرده حقی از کسی تضییع نشود.

در تأمین امنیت تردید نداشته باشید

دادستان کل کشور به مسئله امنیت اشاره کرد و افزود: در جامعه و کشور مسئله امنیت یکی از مسائل اساسی است. مقابله با اراذل و اوباش در دستور کار جدی دستگاه قضایی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی است و در این خصوص سیاست‌های مورد نظر به دادستان‌ها منتقل می شود.

منتظری خطاب به دادستان‌ها تاکید کرد: در بحث تأمین امنیت با کسانی که امنیت جامعه را هدف قرار دادند، برخورد جدی را در دستور کار قرار دهید و در این خصوص تردید نداشته باشید.

وی ارتقای استفاده از ظرفیت‌های ائمه جماعات، مراکز فرهنگی و امثالهم را مورد تاکید قرار داد و افزود: از طریق تریبون‌های مذهبی و معنوی می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.

تاکید بر برخورد با مخلان امنیت اقتصادی

منتظری با تاکید بر برخورد با مخلان امنیت در حوزه‌های اقتصادی، اظهار داشت: احتکار، گرانفروشی، کلاهبرداری، دلال بازی‌ها در حوزه‌های مختلف مسکن، ارز و خودرو را بیش از گذشته مورد توجه و اهتمام قرار دهید.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: اگرچه در بحث احتکار و گرانفروشی متولی اصلی سازمان تعزیرات است اما تا جایی که می‌توانید با آنها همکاری کنید تا امنیت روانی جامعه تأمین شود.

وی با اشاره به مقوله حقوق عامه گفت: مسئله حقوق عامه چند سالی است که در قوه قضاییه فعال شده و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است به طوریکه ایشان به برخی از اقدامات دادستانی کل هم در این خصوص اشاره داشتند. همچنین ریاست قوه قضاییه هم موضوع حقوق عامه را جزو برنامه‌های اصولی دستگاه قضایی قرار داده است و ما هم در دادستانی کل بر اجرای آن اهتمام زیادی داریم، اما بدون همکاری دادستان‌های استان‌ها و شهرستان‌ها در احقاق، احیا و صیانت از حقوق عامه موفق نخواهیم بود.

دادستان‌ها یکی از اولویت‌های را کمک به تولید قرار دهند

دادستان کل کشور به مسئله حمایت از تولید هم اشاره کرد و افزود: همانطور که می‌دانید بحث حمایت از تولید ذاتاً ربطی به قوه قضاییه ندارد؛ اما از زمانی که مقام معظم رهبری فرموده اند این مسئله جزو تکالیف قوه قضاییه قرار گرفت و ما اکنون موظف هستیم از تولید حمایت کرده و اجازه ندهیم کارخانه‌ای تعطیل شود البته در این مسئله هم در چارچوب قانون پیش خواهیم رفت.

وی گفت: خوشبختانه آمارهای بسیار خوبی در خصوص حمایت دستگاه قضایی از تولید و تولیدکنندگان وجود دارد و اقدامات بسیار مثبتی در این رابطه صورت گرفته است.

دادستان کل کشور گفت: در شرایط کنونی کشور متأسفانه کارخانجات و مراکز تولیدی مشکلات عدیده‌ای دارند و در این خصوص دادستان‌ها یکی از اولویت‌های کار خود را کمک به تولید و تولیدکنندگان قرار دهند.

دادستان‌ها اجازه ندهند که فشار بانک‌ها باعث ایستادن حرکت چرخ تولید شود
منتظری به مسائل بانکی تولیدکنندگان هم اشاره کرد و گفت: در رابطه با مسائل بانک‌ها متوجه باشید که عده‌ای از افراد تسهیلات گرفتند و آن را به ناحق در مصارف نادرست به کار برده و یا تضییع کردند که در این باره از چنین افرادی نه تنها نباید حمایت کرد بلکه باید به دنبال استیفای حقوق بانک‌ها هم بود.

وی یادآور شد: در موارد زیادی کسانی هم هستند که تسهیلاتی گرفته‌اند؛ اما به خاطر مشکلات مختلف توان پس دادن آن را ندارند و بانک‌ها هم با دریافت سودهای بسیار زیاد به آن‌ها فشار آورده و املاک و کارخانه آن‌ها را به نفع خود ضبط می‌کنند که در این موارد باید دادستان‌ها در حمایت از افراد تولیدکننده به میدان بیایید و اجازه ندهند که فشار بانک‌ها باعث شود که چرخ تولید از حرکت بایستد.

منتظری خطاب به روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها سراسر کشور گفت: برگزاری همایش‌های استانی را حداقل ۶ ماه یکبار در دستور کار خود داشته باشید تا با هم فکری و تعامل بتوانید مشکلات استانی را برطرف کنید.

دادستان کل کشور به واگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری به موجب یک مصوبه قانونی دادستان کل کشور یا نماینده وی، در هیئت نظارت بر واگذاری‌ها عضویت پیدا کرده است؛ در این خصوص اگر تشخیص داده شود که یک واگذاری خلاف مصالح یا خلاف قانون است دادستانی کل به عنوان مدعی العموم از آن آگاه شده و می‌تواند به دنبال ابطال آن باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار