رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمان:

برای کاهش آسیب های فضای مجازی، راهی جز ارتقای سواد رسانه ای دانش آموزان نداریم

کرمان(پانا) - رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمان در برنامه خانواده سیمای استانی مرکز کرمان با نام "زندگی زیباست" عنوان کرد برای کاهش آسیب های احتمالی دانش آموزان در فضای مجازی، راهی جز ارتقای سواد رسانه ای آن ها نداریم.

کد مطلب: ۱۱۳۷۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
برای کاهش آسیب های فضای مجازی، راهی جز ارتقای سواد رسانه ای دانش آموزان نداریم

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، سید منصور مرتضوی افزود: مشاوران مدارس، برنامه هایی برای دانش آموزان در شبکه شاد در راستای کاهش آسیب ها و خطرات تهدیدکننده آن ها، حین حضورشان در فضای مجازی دارند.

وی گفت: برای توانمند سازی روانی - اجتماعی گروه مخاطب والدین و دانش آموزان طبق دستورالعمل و اسناد بالا دستی پیش خواهیم رفت.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمان، خاطرنشان کرد: راهکارهای روان شناختی وجود دارد برای این که والدین بتوانند بر حضور فرزندانشان کنترل داشته باشند تا درگیر ضربه های روحی و روانی نشوند، والدین مستبد معتقدند که فرزندانشان باید بدون هیچ استثنایی از قوانین آن ها تبعیت کنند، وقتی کودک دلیل یک چیز را می پرسد می گویند چون من گفتم. والدین مستبد به جای تربیت، ممکن است تنبیه کنند یا با وضع قوانین و با اندک توجهی به فرزندان، عواقب کارشان را به آن ها نشان دهند.

مرتضوی تصریح کرد: اما والدین مقتدر، استدلال های موجود را در پی وضع مقررات برای فرزندان توضیح می دهند، به احساسات فرزندان توجه می کنند و مقررات را نیز عملی می کنند، والدین مقتدر برای جلوگیری از مشکلات رفتاری پیش از وقوع آن ها، در زمان و انرژی سرمایه گذاری می کنند.

وی گفت: محققان دریافته اند که فرزندان با والدین مقتدر بیشتر احساس مسئولیت می کنند و کمتر دچار چالش های فضای مجازی می شوند و در ارزیابی خطراتی که ممکن است برایشان رخ دهد، بهتر عمل می کنند، اما گروه والدین سهل گیر است که مقررات وضع شده را به ندرت عمل می کنند و معتقدند که بچه بازیگوش است و بر این باورند که بچه ها خودشان بزرگ می شوند و در حدی نقش دوست را برای فرزندشان دارند و نقش پدر و مادری خودشان یادشان می رود، آنها اغلب فرزندان را تشویق می کنند که مشکلات را بگویند در همین حد، نه این که انتخاب درست را به آن ها نشان دهند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمان، گفت: باید با هدف، در فضای مجازی حضور پیدا کنیم و این یک قانون است، باید به فرزندانمان بیاموزیم وقتی در کلاس بر خط شرکت می کنیم در این فاصله پاسخ بقیه گروه ها را ندهیم، پروفایل دیگران را چک نکنیم و هر تبلیغی که روی صفحه لمسی موبایل آمد را لمس نکنیم.

مرتضوی گفت: اول این که خود والدین باید کمتر از فضای مجازی استفاده کنند تا حرف شنوی بچه ها بیشتر شود، بنا به اعلام شورای عالی فضای مجازی 2 ساعت در شبانه روز، میزان طبیعی استفاده از فضای مجازی است که در جهان 4 ساعت صورت می گیرد و در ایران 7 ساعت است که این میزان باید کاهش یابد.

وی با بیان این که ترجیحا نرم افزارهایی از قبیل فیلتر شکن روی گوشی نصب نباشد، گفت: بی توجهی والدین و ساعت ها حضور آن ها در فضای مجازی، فرزندان را بیشتر به این سمت سوق می دهد، استفاده زیاد از فضای مجازی موجب پرخاشگری، بی حوصلگی، فقر عاطفی، ایجاد مشکل با والدین، مشکل ارتباط بین فردی و کمبود تحرک و به دنبال آن اضافه وزن و تنبلی می شود.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمان، گفت: مباحث مشاوره ای را در کانال پیام مشاور و همیار مشاور گسترش داده ایم، توانمند سازی و آگاه سازی روانی اجتماعی صورت گرفته و مدارس سواد رسانه ای را به طور جدی دنبال می کنند، باید با شفافیت در مورد سایت های هرزه نگاری، سواستفاده های مالی و خشونت توضیح بدهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار