عراقچی: پیشنهاد ایران می‌تواند به خاتمه مسالمت آمیز درگیری‌های قره باغ کمک کند

تهران (پانا)- سید عباس عراقچی نماینده ویژه ایران برای حل مناقشه قره‌باغ با بیان اینکه طرح ایران بر یک سری اصول پذیرفته شده بین‌المللی از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، اصل تغییر ناپذیری مرزها،خاتمه اشغال، رعایت حقوق اقلیت ها و بازگشت آوارگان استوار است، گفت پیشنهاد ایران می‌تواند به خاتمه مسالمت آمیز درگیری در قره باغ کمک کند.

کد مطلب: ۱۱۳۵۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد
عراقچی: پیشنهاد ایران می‌تواند به خاتمه مسالمت آمیز درگیری‌های قره باغ کمک کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، عراقچی در گفت‌ وگو با شبکه ITV (شبکه تلویزیونی اجتماعی) جمهوری آذربایجان در تبیین طرح ایران برای حل مناقشه قره‌باغ افزود: نگاه واقع بینانه، رویکرد منطقه‌ای و مشارکت کشورهای تاثیر گذار منطقه از ویژگی‌های طرح ایران است و این طرح با یک مشارکت منطقه‌ای می‌خواهد این موضوع را حل و فصل کند و دو طرف را به خواسته‌های خود برساند.

عراقچی ادامه داد: طرح ایران بر یک سری اصول پذیرفته شده بین‌المللی از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، اصل تغییر ناپذیری مرزها،خاتمه اشغال، رعایت حقوق اقلیت‌ها و بازگشت آوارگان استوار است.

نماینده ویژه ایران برای حل مناقشه قره‌باغ با اشاره به اینکه وظیفه ما در این شرایط این است که هر تلاشی که می‌توانیم انجام دهیم و هر ایده‌ای که می‌تواند کارساز باشد را بررسی کنیم، افزود: پیشنهاد ایران با حسن نیت کامل ارائه شده و دنبال این است که بتواند به تلفات انسانی و غیر انسانی خاتمه دهد.

او ادامه داد: امیدوارم که بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم اما مشکلات پیچیده‌ای در این مسیر وجود دارد.

عراقچی تاکید کرد: اگر همه طرف ها حسن نیت داشته باشند و از مداخله برخی کشورهای خارج از منطقه که بدنبال تخریب روابط هستند جلوگیری شود، ما می‌توانیم به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای شروع دوباره درگیری ها ما تماس‌های خود را برای خاتمه بحران آغاز کردیم، افزود: موضع ایران همیشه حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، مخالفت با اشغال و تاکید بر آزادسازی مناطق اشغال شده بوده و این موضع در طول ۲۷ سال گذشته تغییر نکرده است.

نماینده ویژه ایران برای حل مناقشه قره‌باغ گفت: یکی از اصولی که همه کشورها باید به آن پایبند باشند رعایت حقوق بشر دوستانه است، عدم حمله به اماکن غیر نظامی و عدم هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه یکی از اصول مهم حقوق بشردوستانه است و همه باید آن را رعایت کنند.

عراقچی ادامه داد: در دوران جنگ ۸ ساله ایران و عراق ما شاهد حملات ناجوانمردانه به شهرها و کشته شدن مردم بی گناه خود بودیم و با هرگونه حمله به شهرها و مردم بی گناه توسط هرکسی که باشد مخالف هستیم و محکوم می‌کنیم.

وی تاکید کرد: حمله به شهر بردع و کشته شدن مردم بی گناه از نظر ایران محکوم است و ما با خانواده قربانیان این حمله و با دولت و ملت جمهوری آذربایجان ابراز همدردی می‌کنیم.

عراقچی با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته شاید صدها مورد اصابت موشک، خمپاره و راکت های جنگی به مناطق مسکونی مرزی ایران وجود داشته است و برخی خانه های روستایی خسارت دیده اما خوشبختانه تلفات انسانی نداشتیم، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که از هر دو طرف این اصابت ها صورت گرفته، البته در یک عملیات جنگی اشتباهات و اصابت‌های تصادفی محتمل است.

وی افزود: ما از هر دو طرف درگیر بارها تقاضا کردیم که دقت و مراقبت کنند که گلوله های آنان به سمت مرز ایران نیاید و تلاش کردیم تا این مساله به تنش تبدیل نشود.

نماینده ویژه ایران برای حل مناقشه قره‌باغ با بیان اینکه ادعاهای موجود درباره ارسال سلاح و نیروی نظامی از ایران به ارمنستان را کاملا تکذیب می‌کنم و به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد، گفت: ما از شروع دور جدید درگیری ها مرزهای خود را با ارمنستان بسته‌ایم و اجازه انتقال سلاح به طرفین درگیری را ندادیم.

عراقچی تاکید کرد: این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است و ما با ارسال سلاح به این مناطق و ارمنستان به هیچ وجه موافقت نکردیم و نمی‌کنیم.

او گفت: من برای مردم جمهوری آذربایجان صلح پایدار همراه با رفع اشغال از مناطق سرزمین جمهوری آذربایجان آرزو می‌کنم.

وی در پایان افزود: امیدوارم مردم و دولت ایران و جمهوری آذربایجان یک روابط دوستانه و گرم بر اساس احترام متقابل داشته باشند و خوشحالم که عین این مطلب را از زبان رییس محترم جمهوری آذربایجان هم شنیدم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار