ادعای وجود «حساب خاص» و خزانه دوم و سوم برای دولت، بی‌اساس است

تهران (پانا) - سازمان برنامه و بودجه با خاطرنشان کردن اینکه «حساب خاص» نداریم، اعلام کرد که تمامی درآمدهای دولت از محل فروش نفت و ... همواره به حساب خزانه ریخته می‌شود، از این رو طرح عناوینی همچون ایجاد خزانه دوم و سوم برای دولت، ادعایی بی‌اساس بوده و است.

کد مطلب: ۱۱۳۵۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
ادعای وجود «حساب خاص» و خزانه دوم و سوم برای دولت، بی‌اساس است

به گزارش سازمان برنامه و بودجه دولت، سراسر قانون بودجه ١٣٩٩ و ردیف‎های آن را که بگردید ردیفی به عنوان «حساب خاص» نخواهید یافت، چرا که اساسا چنین ردیفی وجود ندارد و این عبارت صرفا یک عبارت مصطلح در میان دستندرکاران امر بودجه است.

همانگونه که علی ربیعی سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود عنوان کرده است این اصطلاح، فقط یک بیان لفظی و مبتنی بر اولویت بندی است. هدف از بیان آن نیز یعنی اجرای طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام که از منظر دولت دارای اولویت هستند و تا پایان سال ٩٩ به اتمام خواهند رسید.

سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرده است: «این لفظ مربوط به برخی مصارف خاص حائز اولویت است و نه یک حساب خاص یا پولِ در اختیار نهاد ریاست جمهوری.»

«علی حیدر نوری» رییس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه منشاء درآمد پرداخت‌های صورت گرفته از محل حساب خزانه، درآمد حاصل از فروش (صادرات) فرآورده‌های نفتی سال ١٣٩٨ است، اعلام کرد: این درآمدها در سال ٩٩ تا کنون طی دو مرحله جمعا به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان به حساب خزانه داری کل کشور واریز شده است.

به گفته وی، از مجموع ۴٠٠٠ میلیارد تومان واریزی، مبلغ سه هزار و 756 میلیارد تومان برای تامین نقدینگی تخصیص طرح‌ها و ردیف‌های مصوب قانون بودجه سال ١٣٩٩ کل کشور اختصاص یافته است.

رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اگرچه مبلغ ١٢٠ میلیارد تومان برای احداث دانشکده فناوری‌های نوین از میان مبلغ سه هزار و 756 میلیارد تومان مبلغ مذکور طی روزهای گذشته خبرساز شده است، اما جدول هزینه کرد این مبلغ، نشان می‌دهد که عمده این بودجه صرف مهار آب‌های مرزی در مناطق گرمسیری و کمک به دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت ارائه خدمات بیشتر به بیماران در دوره شیوع ویروس کرونا شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ۶٠٠ میلیارد تومان برای کارانه معوق پرستاران و ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبارات مقابله با کرونا نیز از همین منبع تامین شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار