سید‌ابوالحسن نواب*

راه تعامل ادیان ابراهیمی را نبندید

دنیــای امـــروز را بـــا ارزش‌هایی جهانشمول می‌شناسند که البته بسیاری از آنها قرن‌ها پیش در ادیانی چون اسلام، جایگاهی درخور داشتند، اما امروزه اقبال به آنها بیشتر شده است.

کد مطلب: ۱۱۳۴۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد

از جمله این ارزش‌ها، مجموعه‌ای از کنوانسیون‌ها و دستاوردهای حقوقی و اخلاقی و اهتمام به حق و اخلاق، فارغ از هویت‌های قومی، دینی و سرزمینی است. پرهیز از تحریک احساسات دیگران و اهانت به مقدسات همگان از جمله این حقوق مسلم و اخلاقیات معتبر است. از این‌رو، مایه بسی شگفتی است که برخی رهبران دنیای مدرن که داعیه‌دار تمدن‌ و حقوق بشر هستند، نه‌تنها مانع هتک مقدسات ادیان نمی‌شوند، که از هتک‌کنندگان نیز حمایت می‌کنند و غریب‌تر آنکه نام آن هتاکی و این جانبداری را حمایت از ارزش‌های مشترک جهان و پشتیبانی از آزادی بیان وانمود می‌کنند.

همین مدعیان، نه تنها هتک، که حتی نقد مقولاتی چون هلوکاست را برنمی‌تابند و برای این ناتاب‌آوری‌شان، هیچ مستمسکی ارائه نمی‌کنند، جز خاطر آزرده یهودیان آسیب‌دیده در جنگ جهانی دوم و وجدان شرمنده اروپاییان که بانیان جنایتی موسوم به هلوکاست بودند. این مدعیان در اینجا مجالی برای به میان آوردن آزادی بیان یا ارزش‌های مدرن جهان نمی‌یابند و نمی‌گشایند!در اینجا، جا دارد که بپرسیم آیا عواطف و باورهای صدها میلیون مسلمان آنقدر برانگیزاننده نیست که آقای مکرون را که تحت پوشش محکومیت اقدام به قتل معلم هتاک فرانسوی، مقدسات اسلامی را مورد هدف قرار داده است، به این صرافت بیندازد که این‌گونه احساسات آنها را جریحه‌دار نکند؟

ما ضمن برائت جستن از اقدام نسنجیده و ناموجه فرانسوی چچنی‌تبار که به جای رسوا کردن معلم هتاک، جان او را به شکلی وحشیانه گرفت، از دولت‌ها و ملت‌های غربی می‌خواهیم که برای همیشه، اهانت به مقدسات مسلمانان را تحت هر عنوان فریبنده یا فریبکارانه، واگذارند و بیش از این، راه را بر تعامل مثبت پیروان ادیان مختلف، بویژه ادیان هم‌تبار ابراهیمی نبندند و سعی کنیم جهانی که با شعار تحمل و همگرایی راه را برای تفاهم بیشتر هموار کرده به جهنم عداوت، دشمنی و کینه‌توزی تبدیل نکنیم.

*رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار