درخواست رسیدگی فوری به نمای خانه تاریخی بروجردی های کاشان

کاشان (پانا) - رییس اداره راه و شهرسازی کاشان، خواستار رسیدگی فوری در مقیاس ملی به نمای خانه تاریخی بروجردی های این شهر شد.

کد مطلب: ۱۱۳۳۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
درخواست رسیدگی فوری به نمای خانه تاریخی بروجردی های کاشان

مجتبی آراسته در گفت و گو با پانا اظهار کرد: با توجه به اهمیت این بنای تاریخی و مراجعه دوستداران و انجمن های میراث فرهنگی، از اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان خواستار اقدام فوری برای نجات بخشی سیما و منظر بام خانه تاریخی بروجردی کاشان هستیم.
وی افزود: نظر به رسالت اداره راه و شهرسازی از حوزه نظارت بر معماری و شهرسازی و ساخت و سازها و حفظ نمادهای شهری، بازدید میدانی از ساخت و سازهای در منطقه سلمان میراحمد انجام شد.

آراسته تصریح کرد: در ضلع شمالی مجموعه خانه بروجردی ها، بنایی با کاربری اقامتی_گردشگری در حال ساخت است که از چشم اندازی بصری این اثر تاریخی را پنهان می کند.
وی گفت: مجوز صادر شده از حیث ضابطه ارتفاعی پروژه در بافت تاریخی، پنج متر است که با لحاظ کردن جان پناه بام و کد ارتفاعی اجرایی بیش از این میزان بوده و منجر به آسیب جدی به اصالت اثر و دفن شدن جلوه زیبای بصری و نادیده گرفتن شکوه سیما و منظر این اثر شاخص و منحصر به فرد می شود.
رییس اداره راه و شهرسازی کاشان گفت: با هدف احیای حقوق شهروندی و میراثی شهروندان داخلی و بین المللی جهت دسترسی به منظر بی نظیر ایرانی_اسلامی استان اصفهان، خواستار مکاتبه با مراجع فرادست از جمله شورای عالی معماری و شهرسازی، دفتر مرکزی مقررات ملی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در صورت نیاز مرجع قضایی هستیم.
وی گفت: با توجه به پیشرفت پروژه و اجرای ستون های در انتظار سقف، درخواست داریم موضوع به صورت فوری و خارج از سلسله مراتب و تشریفات اداری در مقیاس ملی مورد رسیدگی قرار گرفته و تحقیق و تفحص کارشناسی و تعدیل بنا به میزان یک طبقه و یا دست کم یک متر و حذف جان پناه بام جهت نجات بخشی نسبی سیما و منظر انجام شود.
آراسته گفت: خانه تاریخی بروجردی های کاشان از برجسته ترین آثار معماری استان اصفهان از دوره قاجار بوده و در نوبت ثبت جهانی است و رونوشت نامه به فرماندار کاشان، دادستان کاشان و نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس ارسال شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار