×علیرضا فرجی

کرونا،پدیده شوم قرن و تاثیر آن بر جامعه و ورزش

ظهور ویروس کرونا لطمه ای مهلک بر پیکره ورزش فرود آورد.

کد مطلب: ۱۱۳۲۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
کرونا،پدیده شوم قرن و تاثیر آن بر جامعه و ورزش

کرونا؛ ویروسی که در برهه‌ای از زمان دنیا را به تسخیر خود درآورد و بسیاری از عوامل اقتصادی و اجتماعی را تحت الشعاع خود قرار داد.
این سونامی ناآرام در کمترین زمان ممکن آنچه داشته و برخواسته از سیستم آفرینش بشری بود را در سیطره خود فرو برد و تاریخ را گواه بر ثبت راز ایدئولوژی پزشکی نگاه داشت تا آنجا که محققان تاکنون برای مقابله با آن راه و چاره ای نیندیشیده‌اند.
اما تاثیر این ویروس نامنحوس عاملی شد تا صنایع، کارگاه‌های کوچک و بزرگ، باشگاه‌های ورزشی، اصناف و بسیاری دیگر از فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی به حالت تعلیق درآمده یا با ورشکستگی روبه‌‌رو شوند.
این امر تا حدی بر روند ملل متعدد رسوخ کرده و به ظهور مشکلات انجامیده که می‌توان از آن به عنوان پدیده شوم قرن یاد کرد.
حال در نگاهی اجمالی، ایجاد شرایط ناگوار با ظهور کرونا بر ورزش را به تحلیل خواهیم نشست تا از زوایای مختلف به روند اخلال در بعد مدیریت و فعالیت ورزش بپردازیم.
بعد از پدیدار شدن این ویروس، در ابتدا مجامع پرتردد همچون اماکن ورزشی تحت تاثیر قرار گرفتند که در نهایت به تعطیلی کامل انجامید و تمامی فعالیت‌های ورزشی تعلیق شد تا ضربه‌ای مهلک بر پیکره مهمترین رکن زندگی وارد شود.
ترس از شیوع بیماری علاوه بر تعطیلی منجر به بیکاری بسیاری از مربیان شد و در کنار آن افرادی که به فعالیت روزانه برای کسب درآمد نیز می‌پرداختند دچار خسران شدند.
در این میان بیشترین ضرر، متوجه اماکن بخش خصوصی شد، چرا که اجاره‌بهای سنگین، حقوق و مزایای کادر اجرایی، بیکاری مربیان و بسیاری موارد دیگر موجب وضعیت اسفناک این قشر شد.
تاسف بارترین حالت ممکن، تغییر شغل مربیان باسابقه‌ای بود که بسیاری از این افراد به حرفه‌های کاذب روی آوردند تا ثابت شود، امنیت شغلی در بستر قرب اجتماعی جایگاهی ندارد.
در این مجال نمی‌توان به سادگی از کنار ورشکستگی مدیران اماکن بخش خصوصی گذشت که بسیاری از باسابقه‌های ورزشی در شرایط کنونی و به جهت مخارج سنگین و بجا مانده، عطایش را به لقایش بخشیدند.
در بعد اماکن دولتی نیز شرایط بعد از شیوع کرونا وخیم‌تر از گذشته پیش روی مدیران قرار گرفت و این امر به جهت واگذاری به بخش خصوصی طبق ماده ۸۸ درآمدها را با نوسان روبرو ساخت؛ چراکه ورودی و خروجی درآمدها صرف مخارج سیستم اداری است و با تعطیلی باشگاه ها عملا، دخلی برای خرج کردن باقی نماند.
با اعلام وزیر ورزش نیز بدهی‌ها برای چندماه بخشیده شد که دیگر واریزی به صندوق وجود نداشت و همین مسئله، کارکنان اداره‌های ورزش و جوانان را که خودکفا بودند با چالش مواجه کرد.
بنابراین ظهور ویروس کرونا لطمه‌ای مهلک بر پیکره ورزش فرود آورد که شاید جبران آن تا سالیان سال گریبان مدیریت در ورزش را گرفته و رکن اصلی زندگی را دچار مخاطره کند.
این پدیده در کنار ضرر و زیانی که از لحاظ مالی پدیدار کرد مانع فعالیت‌های قهرمانی و تفریحی شد و لذت تماشای مسابقات را از علاقه مندان سلب کرد که هیچگاه جای جبران نخواهد داشت.
امید می‌رود هرچه زودتر سایه سنگین و شوم کرونا از کشور رخت بربسته تا شرایط به حالت عادی بازگشته و بتوان با از سرگیری فعالیتها، روند عادی زندگی ورزشی را پیش گرفت.

*معاون اداره ورزش و جوانان شهرستان ورامین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار