هر آنچه باید درباره اوزون درمانی بدانیم

تهران (پانا) -  اوزون درمانی یا اوزون تراپی یکی از روش‌های جدید درمانی است که بیشتر آن را جایگزین درمان با کورتون می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۳۲۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
هر آنچه باید درباره اوزون درمانی بدانیم

به‌گزارش آفتاب‌یزد، البته درمان با این روش تا به امروز با نظر‌های متفاوتی همراه بوده است. اوزون‌ تراپی به روش درمانی‌ای گفته می‌شود که جزو پزشکی جایگزین حساب می‌شود و در این روش درمانی برای بهبودی و درمانی بعضی از بیماری‌ها گاز یا مایع یا محلول اوزون‌دار را از طریق خوراکی، تزریقی، پوستی وارد بدن بیمار می‌کنند لذا با توجه به اهمیت موضوع در این‌باره با حسن محمدی، فوق تخصص کنترل و درمان درد گفت‌وگویی انجام شده است.
وی در اینباره می‌گوید: اوزون، گاز بی‌رنگی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. از این گاز، در بهبود عملکرد بدن، استفاده از اکسیژن و تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: اوزون درمانی یا همان اوزون تراپی، روشی است که با استفاده از گاز اوزون، که از رشد باکتری‌ها و ویروس‌های مضر جلوگیری می‌کند و در درمان بیماری‌ها و زخم‌ها مفید است به طور مثال، در صورتی که عفونتی وارد بدن شما شده باشد، اوزون تراپی مانع از گسترش عفونت و باکتری خواهد شد. اوزون تراپی یکی از موثرترین روش‌ها در درمان عفونت‌های ایجاد شده توسط باکتری، ویرس، قارچ و مخمر می‌باشد.
این فوق تخصص کنترل و درمان درد عنوان کرد: موارد استفاده از اوزون درمانی مختلف است که مهمترین آنها عبارتند از مشکلات تنفسی، دیابت، اختلالات سیستم ایمنی، زخم‌های عفونی، آرتروز، سرطان، بیماری‌های دهانی واختلالات مربوط به سیستم گردش خون.

وی بیان کرد: افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، می‌توانند تحت اوزون تراپی قرار بگیرند. در چنین شرایطی، با رسیدن اکسیژن بیشتر به خون، فشار وارده به ریه‌ها کم می‌شود و فرد راحت‌تر قادر به تنفس خواهد بود. به همین خاطر، از اوزون درمانی در درمان آسم و بیماری‌های ریوی استفاده می‌شود.
دکتر محمدی مطرح کرد: از آن جایی که روند بهبود زخم، به خصوص زخم پا، در افراد دیابتی به آهستگی صورت می‌گیرد، اوزون درمانی با رساندن اکسیژن تازه به بافت ها، به تسریع روند بهبود زخم و تولید بافت جدید کمک می‌کند و همچنین افرادی که از اختلالات و نقص سیستم ایمنی رنج می‌برند مانند افراد مبتلا به ایدز نیز می‌توانند از اوزون تراپی استفاده کنند..

این فوق تخصص کنترل و درمان درد، مزایای اوزون درمانی را اینگونه تشریح کرد: مزایای اوزون درمانی عبارتند از غیر فعال کردن باکتری ها، ویروس‌ها و قارچ ها، تحریک سیستم ایمنی و تسریع روند بهبودی، بهبود جریان خونرسانی، تصفیه خون و غدد لنفاوی، متعادل کردن روند تولید هورمون‌ها و آنزیم‌ها، دارای خاصیت ضد التهابی، تسکین درد، توقف خونریزی، پیشگیری از سکته و دیابت، بهبود و تقویت عملکرد مغز و حافظه، پیشگیری از آریتمی قلبی وی افزود: برخی دیگر مزایای این روش درمانی شامل روشی با کمترین میزان تهاجم، روش سرپایی، مدت زمان انجام کوتاه این روش، هزینه‌ای به مراتب کمتر از روش‌های جراحی، روشی فاقد درد بودن آن است.دکتر محمدی عنوان کرد: جهت انجام اوزون درمانی آمادگی و اقدامات قبل از آن لازم است بدین صورت که خون گرفته شده از بیمار، با اوزون ترکیب شده و جایگزین خون خود فرد خواهد شد و بهتر است فرد شب قبل خوب استراحت کند و صبح روز انجام این روش، صبحانه خوبی بخورد. پیش از انجام اوزون درمانی، نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی نیز توصیه می‌شود.

این فوق تخصص کنترل و درمان درد تصریح کرد: روش‌های زیادی برای انجام اوزون درمانی وجود دارد که بهترین آن برای فرد در نظر گرفته خواهد شد.
وی افزود: یکی از روش‌های اوزون تراپی، مستقیم به بافت است. در صورتی که هدف از انجام اوزون درمانی، درمان زخم باشد، گاز اوزون مستقیما به بافت ناحیه هدف تزریق می‌شود.
دکتر محمدی ادامه داد: داخل وریدی یکی دیگر از روش‌های اوزون تراپی است. در درمان اختلالات داخلی مانند ایدز، گاز اکسیژن در خون حل می‌شود و به همین خاطر، اکسیژن با خون فرد ترکیب و به صورت داخل وریدی به فرد تزریق خواهد شد.
این فوق تخصص کنترل و درمان درد اظهار داشت: اوزون تراپی معمولا به صورت عضلانی نیز تزریق می‌شود. به این صورت که ابتدا گاز اوزون با خون و یا آب استریل ترکیب و سپس تزریق انجام می‌شود.

وی بیان کرد: مطالعات، اثر بخشی اوزون درمانی در درمان آرتروز زانو و یا سایر بیماری‌های التهابی را اثبات کرده اند. اوزون، به بهبود جریان خونرسانی و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها کمک می‌کند و در اوزون درمانی، موادی از دیواره رگ‌ها آزاد و به گشاد شدن رگ‌ها و افزایش جریان خونرسانی کمک می‌کنند، این کار به افزایش سطح آنزیم ۲,۳ DPG در خون کمک می‌کند و باعث می‌شود تا اکسیژن بیشتری به بافت‌ها منتقل شود. دکتر محمدی توضیح داد: اوزون، ماده‌ای است که بر روی عملکرد ایمنی بدن نیز تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، از میزان سیتوکینین‌ها که مسئول تولید التهاب در بدن هستند، تا حد زیادی می‌کاهد.

این فوق تخصص کنترل و درمان درد مطرح کرد: درمان با اوزون، روند طبیعی را به دنبال دارد و امروزه طرفداران خود را پیدا کرده است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که این شیوه درمانی برای تمامی افراد مناسب نیست. افرادی که از ناحیه پا فلج هستند ویا افرادی که کنترلی بر فعالیت مثانه خود ندارند بهتر است از روش‌های جراحی استفاده کنند. وی متذکر شد: تمامی افرادی که خواهان انجام اوزون درمانی هستند، حتما بایستی با پزشک مشاوره داشته باشند و از تمامی جهات مورد ارزیابی قرار گرفته باشند. محمدی در پایان گفت: برای اکثر افراد یک مرحله اوزون درمانی کافی است و کاهش علائم بیماری به وسیله این روش رضایت بخش خواهد بود و بیمار به درمان مجدد نیازی ندارد. بیماران برای بازسازی و ترمیم بافت، این روش را انجام می‌دهند و هیچ محدودیتی برای تزریق این ماده وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار