آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از مدرسه‌دار شدن روستای گواتامک تا خبرهای تازه از استخدام نیروهای نهضتی

تهران (پانا) - یکی از خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر ماجرای مدرسه روستایی در شهرستان خاش بود که بعد از انتشار ویدئویی درباره مدرسه روستا مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت. حضور یک معلم برای آموزش ۱۷۰ دانش‌آموز در یک کانکس مورد ادعای این ویدئو بود که واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

کد مطلب: ۱۱۳۲۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
از مدرسه‌دار شدن روستای گواتامک تا خبرهای تازه از استخدام نیروهای نهضتی

به گفته آموزش و پرورش، این مدرسه که در روستای گواتامک بخش ایرندگان شهرستان خاش قرار دارد از جمله مدارس غیردولتی در طرح خرید خدمات آموزشی است که دارای دو نیرو در قالب همین طرح و ۸۰ نفر دانش آموز است. در اطلاعیه آموزش و پرورش همین اشاره شده است که خیرین در مراحل مختلفی خیرین گرامی با هدف ساخت فضای آموزشی برای دانش آموزان این روستا ورود پیدا کرده اند، اما به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر و دشواری‌های خاص راه‌های مواصلاتی موفق به این مهم نشده‌اند.

سرانجام این هفته «گواتامک» سیستان و بلوچستان صاحب مدرسه ٦ کلاسه شد و عملیات احداث مدرسه ٦ کلاسه در این روستا آغاز شد. همچنین دو دستگاه کانکس آموزشی برای تامین فضای فیزیکی مدرسه به گواتامک ارسال شد.

یکی از موضوعات مهم هفته به موضوع تولید تبلت‌های دانش‌آموزی در داخل کشور می‌پردازد که هم در نشست آذری جهرمی وزیر ارتباطات با حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش و معاونانش به آن اشاره شده است و هم مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی آن را تایید کرده است. باتوجه به اظهارات این دو مقام مسئول، تبلت‌های دانش‌آموزی طی دو - سه ماه آینده با قیمت 2 تا 3 میلیون تومان تولید و به بازار عرضه خواهد شد. باتوجه به اینکه اغلب دانش‌آموزانی که به دلیل عدم دسترسی به دستگاه‌های هوشمند قادر به استفاده از آموزش‌های آنلاین نشده‌اند از قشر کم‌درآمد و محروم جامعه هستند، پرداختن چنین مبالغی برای خرید تبلت خود چالش مهم دیگری است که باید با همراهی مردم، خیرین و سازمان‌های خیریه برای آن چاره‌اندیشی شود.

اظهارات معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش درباره گروهی از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون استخدامی مردادماه 99 نشده‌اند خبر قابل توجه دیگر در حوزه تعلیم و تربیت بود. قاسم احمدی لاشکی به تصویب کلیات طرحی در مجلس اشاره کرد که بر اساس آن همه 24 هزار داوطلب شرکت‌کننده در آزمون استخدامی، فارغ از کسب یا عدم کسب نمره قبولی در آزمون استخدامی، می‌توانند با گذراندن دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان به استخدام آموزش و پرورش درآیند. به گفته لاشکی طرح مذکور هنوز به تصویب صحن علنی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نرسیده، اما در صورت تصویب نهایی لازم‌الاجرا خواهد بود.

ممنوعیت اخذ هزینه از والدین برای آموزش مجازی، ابلاغ دستورالعمل تعیین شهریه مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در سال 1399، ورود نهضت سوادآموزی برای آموزش بیسوادان فاقد مدارک هویتی و برگزاری هشتمین برنامه گفت‌وگوی هفته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر هستند که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

«گواتامک» سیستان و بلوچستان صاحب مدرسه ٦ کلاسه شد

گواتامک روستایی دور افتاده در استان سیستان و بلوچستان با مسیری صعب العبور است که پس از انتشار تصاویری از کمبود مدرسه در فضای مجازی، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با دستور وزیر آموزش و پرورش برای رفع محرومیت آموزشی در این بخش، با سرعت وارد عمل شد.

مشکلات کمبود فضای آموزشی برای این ٧٩ دانش آموز با استقرار کانکس کلاسی و پیگیری رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به صورت موقت برطرف شد.

مراسم خشت گذاری و آغاز عملیات احداث ٦ کلاس درس در این روستا، دوشنبه ٢٨ مهرماه با حضور مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، جبار کوچکی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی، رخشانی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، حاج اکبر ابراهیمی خیر مدرسه ساز، زهرا گیتی نژاد مدیر عامل موسسه مهرگیتی و جمعی از مسئولان انجام و تا چند ماه آینده گواتامک صاحب مدرسه ٦ کلاسه خواهد شد.

اکنون بیش از ٦٠٠ مدرسه در استان سیستان و بلوچستان توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در دست ساخت است و در سال ١٣٩٩ اعتباری بالغ ٥٠٠ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است.

وزیر ارتباطات: تبلت دانش‌آموزی تا چند ماه دیگر در کشور تولید می‌شود

محمدجواد آذری جهرمی روز یکشنبه در هشتمین برنامه از سلسله برنامه‌های گفت‌وگو بر محور تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر آموزش و پرورش، ۳۱ مدیرکل استانی و بیش از ۷۵۰ رئیس اداره آموزش و پرورش سراسر کشور به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: قیمت این تبلت‌ها حدود ۲ تا سه میلیون تومان خواهد بود اما این قیمت هم برای برخی خانواده‌ها دشوار است و باید در این زمینه چاره‌ای اندیشید.

مصلحی تولید تبلت دو میلیون و 500 هزار تومانی در شرکت صنایع آموزشی

علی محمد مصلحی مدیر عامل شرکت صنایع آموزشی نیز این هفته با اشاره به تفاهم‌نامه هایی در زمینه تولید تبلت دانش‌آموزی گفت: در نظر داریم تبلت های دانش آموزی را در دو اندازه 7 و 8 اینچ تولید کنیم که برای مثال در حال حاضر تبلت 8 اینچی با قیمتی حدود دو میلیون و پانصد هراز تومان قیمت گذاری خواهد شد.

مصلحی تصریح کرد: از طرفی در صدد هستیم با امضاء تفاهم نامه هایی با بانکها و موسسات مالی شرایط را برای فروش اقساطی تبلت به متقاضیان و همچنین با استفاده از ظرفیت شرکتهای وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان تسهیلاتی برای اعضا و فرزندان آنها فراهم کنیم.

اخذ هزینه از والدین برای آموزش مجازی ممنوع است

زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره اخذ هزینه از والدین برای آموزش در شبکه‌های اجتماعی از سوی مدارس اظهار کرد: مدارس نباید از والدین برای آموزش مجازی هزینه‌ای دریافت کنند، وزارت آموزش و پرورش شبکه شاد را طراحی کرده است تا دانش‌آموزان در فضایی رایگان فعالیت آموزشی خود را ادامه دهند.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد از نقایص فنی شبکه شاد تا کنون رفع شده، پهنای این فضا به ۲۷۰ گیگابایت رسیده و همچنین همراه اول و مسوولان سامانه شاد قول برطرف شدن تمام نقایص تا پایان مهرماه را داده اند، از این رو اعلام کردیم که مدرسه بابت فعالیت در شبکه اجتماعی دیگری نمی تواند از خانواده‌ها هزینه‌ای اخذ کند.

مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر مدرسه‌ای تاکنون از خانواده‌ها برای آموزش مجازی هزینه‌ای دریافت کرده، تخلف محسوب می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند شکایت خود را در سامانه shekayat.medu.ir اقدام کرده و شکایت خود را ثبت کنند، شکایات ثبت ‌شده در لینک ۷ تا ۱۰ روزه پاسخ داده می‌شود.

ورود نهضت سوادآموزی برای آموزش بیسوادان فاقد مدارک هویتی

رییس سازمان نهضت سواد آموزی به موضوع ثبت نام و آموزش بی سوادان که مدارک هویتی ندارند اشاره کرد و گفت: سازمان وظیفه دارد تمامی افراد جامعه را در چارچوب قانون آموزش دهد و بایستی در این زمینه اولویت بندی شود؛ ما بر اساس مطالبات جامعه و نیاز های سازمانی و اعتبارات در اختیار نسبت به آموزش مخاطبان اقدام کنیم.

شاپور محمدزاده در بیستمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان به نهضت سواد آموزی افزود: با توجه به برنامه های سه سطحی، استانها یی که بالای میانگین قرار گرفته اند بایست نسبت به آموزش دوره های انتقال و تحکیم اهتمام داشته باشند و در کنار آن به آموزش بی سوادان در دوره های سواد آموزی بپردازند وبا این رویکرد اگر خارج از حجم ابلاغی نیاز به آموزش افراد بدون مدارک هویتی از استانها احساس شد، این کار با تایید مراجع ذی صلاح بلامانع است.

برگزاری هشتمین برنامه گفت‌وگوی هفته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

هشتمین برنامه گفت‌وگوی هفته روز یکشنبه بیست و هفتم مهرماه با حضور محمد جواد آذری جهرمی برگزار شد. برنامه «گفت‌وگوی هفته» در راستای برگزاری سلسله برنامه‌های گفت‌وگو بر محور تحول، باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌ها به‌صورت هفتگی برگزار و به‌صورت زنده از طریق شبکه شاد ( اپلیکشن رسمی وزارت آموزش و پرورش جهت آموزش مجازی) پخش می‌شود.

در این برنامه هفتگی، به‌تناسب موضوع، هر هفته آموزش‌وپرورش میزبان یکی از شخصیت‌های عالی‌رتبه کشوری با عنوان مهمان ویژه است، لذا می‌شود.

ابلاغ دستورالعمل تعیین شهریه مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در سال 1399

براساس مصوبه قطعی و لازم‌الاجرای هفتاد و پنجمین جلسه شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی، سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی دستورالعمل نحوه تعیین شهریه مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در سال 1399 را به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کرد.

براساس الگوی این دستورالعمل، شورای تعیین شهریه شهرستان، منطقه یا ناحیه موظف است ضمن اخذ پیشنهاد مؤسسین مراکز غیردولتی، حداکثر شهریه سال 99 هر مرکز را بر اساس جدول موجود در دستورالعمل محاسبه و به شورای نظارت استان ارسال نماید. شورای نظارت استان نیز باید پس از بررسی و تائید، شهریه مراکز را ابلاغ کند.

همه نیروهای نهضتی که موفق به کسب نمره قبولی نشدند استخدام می‌شوند

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره استخدام افرادی که در آزمون ورودی موفق به کسب نمره لازم نشده‌اند اشاره کرد و گفت: بعد از اعلام نتایج آزمون، نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را پیشنهاد کردند که بر اساس آن همه افراد شرکت‌کننده در آزمون به استخدام در بیایند؛ یعنی مثل دو گروه «آموزگاران پیش دبستانی» و «معلمان حق‌التدریس» بدون آزمون ورودی وارد سیستم آموزش و پرورش شود.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح مورد اشاره چه مراحلی را در مجلس طی کرده است اظهار کرد: تا امروز کلیات طرح در مجلس به تصویب رسیده اما لازم است در کمیسیون اصلی (کمیسیون آموزش) سپس در کمیسیون‌های فرعی (کمیسیون اجتماعی و بودجه) رای بیاورد و سپس به صحن علنی برگردد. چنانچه در صحن علنی به تصویب برسد باید در شورای نگهبان هم به تصویب برسد. بعد از آن لازم الاجرا خواهد شد یعنی ما موظف به اجرای آن خواهیم بود.

احمدی لاشکی با اشاره به وضعیت استخدامی این افراد درصورت عدم تصویب طرح فوق گفت: چنانچه طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد ما موظف به اجرای آن هستیم، اما اگر این طرح موفق به تصویب نشود قوانین پیش از آن یعنی مصوبه دولت در پنجم مهر ماه ۹۹ اجرا خواهد شد که بر اساس آن افرادی که در آزمون استخدامی کارکنان نهضت سواد آموزی موفق به کسب ۵۰ درصد نمره نشده‌اند، در صورت نیاز وزارت آموزش و پرورش، می‌توانند به عنوان حق التدریس همکاری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار