آیا ابتلای کودکان به کرونا خطرناک است

تهران (پانا) - کروناویروس، ماه‌هاست به بحث اول جهانیان بدل شده است، موضوعی که هر چه زمان بیشتری از شیوع آن می‌گذرد، موضوعات بیشتری پیرامونش مطرح می‌شود؛ اگرچه اغلب اخبار و اطلاعاتی که خارج از فضای رسمی و موثق به آن دامن زده می‌شود، صحیح و قابل استناد نیست؛ یکی از این موضوعات مصون بودن برخی از افراد و گروه‌ها مثل کودکان، به کرونا بود.

کد مطلب: ۱۱۳۲۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
آیا ابتلای کودکان به کرونا خطرناک است

به‌گزارش ایسنا، طی ماه‌های گذشته نقطه نظرات کارشناسان مختلفی پیرامون کووید۱۹ و بیماری نوپدید و مخاطره‌آمیز حاصل از این ویروس، دیدگاه‌هایشان را بیان کرده‌اند؛ یکی از مسائل مهم طرح شده در این زمینه، وضعیت ابتلای کودکان به این بیماری بوده است؛ اما آیا کودکان در برابر کرونا مقاوم هستند یا ابتلای آنها به این بیماری، جامعه را با مخاطره مواجه می‌کند؟

یک پزشک متخصص کودکان در این خصوص با تاکید براینکه از همان هفته‌های اول شیوع بیماری مشخص شدن که هیچ گروه و فردی در برابر این بیماری مصون نیست، گفت: از همان ابتدای شیوع بیماری در چین، آمارها نشان می‌داد که این ویروس انسان را در هر سنی، از نوزادی تا سالمندی، درگیر می‌کند اما درصد مرگ براثر آن در افرادی سالمند تا ۱۲ و در افراد زیر ۴۰ سال بین یک تا ۲ درصد است.

خدیجه ظریفی با بیان اینکه از همان ابتدا می‌دانستیم امکان ابتلا به کرونا در همه سنین وجود دارد و بالا بودن سن خطر مرگ را افزایش می‌دهد، افزود: با شیوع این بیماری در ایران باورهایی مبنی‌بر اینکه کودکان کرونا نمی‌گیرند، شکل گرفت و از طریق بلندگوهای زیادی نظیر شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی این باور اشتباه تقویت شد؛ اما به تدریج و در ماه‌های بعد علائم کرونا در کودکان و در همان ماه‌های ابتدایی مرگ و میر در کودکان مبتلا هم مشاهده شد.

ظریفی با بیان اینکه در همه دنیا بسته شدن مدارس یکی از مواردی بود که برای شکستن زنجیره انتقال در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: از همان هفته‌های اول بروز اپیدمی کرونا، تقریبا تمام متخصصان تاکید داشتند که هیچ کس در برابر این بیماری مصون نیست و کودکان نه تنها مبتلا می‌شوند بلکه به دلیل خفیف بودن و ضعیف بودن علائم در آنها، نقش بیشتری در انتقال بیماری به دیگران بازی خواهند کرد.

او اضافه کرد: متاسفانه مراقبت و نگهداری از کودکان در اکثر اوقات در خانواده‌ها به شکل مختلفی به عهده سالمندان گذاشته می‌شود و بدین ترتیب کودکی که مبتلا به کروناست و ظاهرا یک تب خفیف یا سرماخوردگی مختصری دارد بغل به بغل می‌چرخد و این افراد بدون واهمه با کودک در ارتباط هستند و بیماری به آنها منتقل می‌شود.

نویسنده کتاب‌های آموزشی "مامان دکتر"، یکی از مشکلات ناشی از کرونا که متوجه کودکان است را عدم توانایی استفاده از ماسک توسط کودکان زیر ٢ سال دانست و گفت: این موضوع باعث شده که راهی برای حفاظت از کودکان نداشته باشیم.

ظریفی تاکید کرد: تنها راه حلی که باقی می‌ماند این است که کودکان را از محیط‌های شلوغ دور نگه داریم؛ البته از طرفی کودکان برای تکامل، رشد و برای داشتن صحیح نیاز دارند که به طبیعت و محیط‌های شلوغ بروند و با دیگران ارتباط داشته باشند اما با توجه به اینکه نمی‌دانند وضعیت چیست و هضم کردن مسائل بیرونی و بهداشت برای آنها سخت است، به همین دلیل شاید بیشتر از همه کودکان آسیب می‌بینند که به آنها قربانیان خاموش می‌گوییم.

در دوران ابتلا به کرونا چه غذایی نباید خورد

او به تغذیه کودکان در دوران کرونا هم اشاره و خاطرنشان کرد: تغذیه سالم به صورت طولانی مدت چه در کودکان و چه بزرگسالان می‌تواند انسان را از ابتلا به کرونا و دیگر ویروس‌ها مصون نگه دارد.تغذیه‌ای که میوه‌جات و سبزیجات فراوان و شکر و چربی کمتری دارد.

پزشک متخصص کودکان و نوجوانان توصیه کرد که افراد در سنین مختلف در روزهای ابتلا به کرونا تغذیه داشته باشند، زیرا بیماران کرونایی بی‌اشتها می‌شوند. به همین دلیل هرگونه مایعات مختلف که معده آنها پذیرش می‌کند، استفاده کنند.

دارو و مکمل‌ها اثری بر پیشگیری از کرونا ندارد

به گفته‌ این پزشک متخصص کودکان و نوجوانان، دمنوش‌ها و سایر داروهای گیاهی و صنعتی موجود در بازار اثر پیشگیرانه در برابر کرونا ندارند و رعایت مسائل بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها، تنها راهکار پیشگیری است.

به گفته ظریفی، بسیاری از خانواده‌ها دنبال مکمل‌هایی هستند که سیستم ایمنی فرزندان خود را تقویت کنند در حالی‌که چنین مکملی وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: از آنجایی که ارتباط خاصی بین کمیود ویتامین دی با کرونای شدید دیده شده است، اگر فردی کرونا بگیرد و کمیود این ویتامین داشته باشد، آسیب بیشتری از این بیماری به فرد وارد خواهد شد.

نویسنده کتاب‌های آموزشی مامان دکتر با تصریح بر اینکه ویتامین دی جلوی ابتلا به کرونا را نمی‌گیرد و در واقع آن چیزی که جلوی ابتلا به این بیماری را می‌گیرد، رعایت بهداشت است، گفت: در عین حال تاکید می‌شود که افراد در سنین متفاوت به صورت پیشگیرانه ویتامین دی بخورند.

ظریفی همچنین تاکید کرد که وقتی فردی مبتلا به کرونا می‌شود باید به میزان زیاد مایعات استفاده کند که این مایعات ممکن است شربت و انواع میوه‌ها و دمنوش‌ها باشد تا آب کافی به سلول‌های بدن برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار