در دومین همایش ملی آموزش تاریخ؛

خنیفر: بسیاری از مسائل تاریخی هنوز راز ناگشوده است

مباحث آموزش تاریخ باید با پژوهش، اعتماد و اطمینان تدوین شود

تهران (پانا) - به گفته رئیس دانشگاه فرهنگیان هر مبحث تاریخی که برای فراگیر به عنوان خوراک علمی تهیه می‌کنیم باید با پژوهش، اعتماد و اطمینان تهیه شده باشد.

کد مطلب: ۱۱۳۲۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
خنیفر: بسیاری از مسائل تاریخی هنوز راز ناگشوده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر در سخنانی در دومین همایش ملی آموزش تاریخ که به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان برگزار شده بود، با تبریک حلول ماه ربیع ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش نیز سرآغاز بهاری در نظام آموزشی کشور، آموزش تاریخ و برای تاریخ دانی و تاریخ نگاری و یادگیری تاریخ باشد.

وی با تاکید بر اهمیت تاریخ و با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه تاریخ معلم انسان ها است، خاطر نشان کرد: در نظر فلاسفه، تاریخ چیستان بزرگی است که بسیاری از کلید هایش در دست نیست و بسیاری از مسائل تاریخی هنوز راز ناگشوده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: تاریخ در شمار پیچیده ترین رشته های علوم اجتماعی بوده و از معدود علومی است که تمام ارکان و مباحث آن گذشته نگر است.

وی آموزش تاریخ را حساس ترین مبحث تاریخی برشمرد و تصریح کرد: در آموزش تاریخ تلاش می‌کنیم تا بهترین، صحیح ترین، جامع‌ترین، متقن‌ترین، مستندترین و متواتر ترین سلسله سند های علمی و تاریخی را به صورت متن آموزشی درآورده و به فراگیر یاد دهیم.

خنیفر، با تاکید بر اهمیت پژوهش در آموزش تاریخ، گفت: هر مبحث تاریخی که برای فراگیر به عنوان خوراک علمی تهیه می کنیم باید با پژوهش، اعتماد و اطمینان تهیه شده باشد، تاریخ متاثر از بسیاری مسائل ازجمله آثار بومی، آثار وارداتی ترجمه شده، سفرنامه ها و یادداشت های سیاحان غربی و شرقی است.

وی با اشاره به تلاش کشورها برای آموزش تاریخ، اظهار کرد: کشور ما هم کشوری با تاریخی بلند است و در اعماق تاریخ سیر کرده و به امروز رسیده، در آن حضور، نقش و آثار علمی، تاریخی (ابنیه) و آموزشی داشته و در تمدن های دیگر گذاشته است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه در آموزش تاریخ باید به میراث سترگ، اصیل و محققانه بیشتر توجه شود، ادامه داد: در کتاب های تاریخی باید به تحلیل تاریخی عمیق پرداخته شود و تاریخ شکوهمند ادوار مختلف تاریخ برای دانش آموزان و فرزندانمان به درستی تشریح و گسترده شود، بویژه تاریخ بسیار ارزشمند چهل و یک سال اخیر، از بدو انقلاب اسلامی ایران که یک وجب خاک را ندادیم و عزت خود را با با امامین انقلاب (امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری) و شهداحفظ کردیم و همچنین با سربازان امام، بسیجیان و سپاهیان که مقتدرانه از حیثیت، ابرو و عزت جاه و جلال ایران اسلامی و ایران شهید پرور حمایت کردند.

وی همچنین با اشاره به لزوم بازنگری و آسیب شناسی کتاب های تاریخ مدارس، اظهار کرد: مطالعه و الگو برداری از کتاب های درسی کشورهای دیگر و بومی سازی آن برای تدوین کتاب های تاریخ کشور خودمان و دیگر کشور ها می تواند سودمند باشد.

خنیفر با اشاره به آسیب بزرگ نمایی و داستان پردازی در تاریخ نگاری ها، خاطر نشان کرد: در نوشتن تاریخ تحریف، تخریب و برخی تاریخ نویسی ها بوده، باید نسبت به این مسئله حساس باشیم، محققانه تاریخ بخوانیم، مدققانه بنویسیم و ظریفانه برای آموزش تدوین کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار