جهانپور: هدف از ارائه انسولین با کد ملی، احراز هویت بیمار دیابتی است

تهران (پانا) - رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت ارائه انسولین با کد ملی به بیماران دیابتی، تصمیم جدیدی نیست و منظور از این اقدام، احراز هویت بیمار است.

کد مطلب: ۱۱۳۲۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد
جهانپور: هدف از ارائه انسولین با کد ملی، احراز هویت بیمار دیابتی است

به گزارش ایرنا، کیانوش جهانپور روز دوشنبه در یک گفت‌ وگوی تلویزیونی درباره ارائه انسولین با کد ملی به بیماران دیابتی افزود: سامانه‌ای برای این اقدام با کمک سازمان‌های بیمه‌گر فراهم شده است. همه بیماران دیابتی که به انسولین نیاز دارند، بر اساس سهمیه تجویزی توسط پزشک، در این سامانه‌ها احراز هویت شده و با کد ملی خود می‌توانند سهمیه انسولین خود را دریافت کنند.

وی درباره دلیل این اقدام اظهار کرد: شیب قیمتی بالایی در مورد بسیاری از داروها و به خصوص انسولین، نسبت به کشورهای همجوار داریم. همیشه احتمال و خطر این موضوع وجود دارد که برخی از این داروها در اختیار افرادی به جز بیماران واقعی قرار گیرد و سپس دارو را قاچاق کرده و در کشورهای همجوار بفروشند.

جهانپور ادامه داد: این اقدام برای این انجام شده که مطمئن باشیم انسولین تهیه شده با ارز دولتی، به مصرف کننده و بیمار واقعی می‌رسد. زنجیره ورود انسولین از لحظه ورود به کشور تا رسیدن به دست مصرف کننده واقعی در این فرآیند قابل رصد است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: قبل از این، برای برخی داروهای بیماران خاص، صدور حواله الکترونیک در سامانه‌های دارویی فعال شده بود، این مورد فقط به انسولین قلمی اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: کمبود برخی انواع انسولین قلمی را با توجه به تحریم‌ها و مشکلات تامین و تخصیص ارز و تبادلات بانکی شاهد هستیم. در حال حاضر نیز برخی انواع انسولین قلمی ممکن است که محدودتر شده باشد، اما با واردات محموله‌هایی از انسولین قلمی، این محدودیت رفع می‌شود.

جهانپور درباره میزان تخصیص انسولین به هر بیمار نیز بیان کرد: میزان انسولین دریافتی هر بیمار از طرف پزشک تجویز و توسط سازمان بیمه‌گر تایید می‌شود. البته ممکن است داروخانه‌ها به علت کمبودها، سهمیه یک ماهه فرد را تحویل نداده یا بخشی از سهمیه را تحویل بدهند اما تحویل انسولین دقیقا مطابق با درخواست پزشک و نیاز بیمار برآورد می‌شود.

وی اظهار کرد: در سامانه‌ها مشخص است که بیمار در یک ماه گذشته چقدر انسولین دریافت کرده و اگر بقیه انسولین ماهانه را دریافت نکرده باشد، مشکلی در دریافت انسولین، در صورت تامین وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، کمبود انسولین طی هفته های اخیر مشکلاتی را برای مبتلایان به دیابت ایحاد کرده است.

محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا ودارو روز گذشته(یکشنبه) گفت: ‌کمبود مقطعی انسولین به علت تحریم ها و مشکلات انتقال ارز است و با و ورود محموله های جدید به صورت سهمیه ای با کد ملی بین بیماران توزیع می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار