به مناسبت روز جهانی نابینایان

نخستین تلاش ها برای آموزش نابینایان از کجا شروع شد؟

تهران (پانا) - رئیس اداره استثنایی شهر تهران به مناسبت جهانی نابینایان به تحلیل وضعیت دانش آموزان با آسیب بینایی در آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۳۰۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
نخستین تلاش ها برای آموزش نابینایان از کجا شروع شد؟

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، شهناز کریمی ، رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ضمن گرامیداشت روز 15 اکتبر مصادف با (24 مهرماه) از سوی سازمان علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان "روزجهانی نابینایان" یا "عصای سفید" اظهار کرد: این نامگذاری تبلور قابلیت ها، توانمندیها و شان و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با اغتنام از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به نابینایان به وجود آید.

کریمی در خصوص تاریخچه آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان با آسیب بینایی گفت: نخستین تلاش ها در زمینه آموزش نابینایان درایران به سال 1299 شمسی مربوط می شود. در این سال کارتعلیم و تربیت دانش آموزان نابینا با جذب 5 دانش آموز نابینا در مدرسه ای در تبریز آغاز شد. نخستین کلاس درس نابینایان در شهر تهران،سال 1329 درآموزشگاه رودکی تشکیل شد. پس از تعطیلی آموزشگاه رودکی تهران در سال 1340، مرحوم دکتر محمد خزایلی که خود نابینا بود انجمن حمایت و هدایت نابینایان را تاسیس کرد و این انجمن بهانه ای شد تا با جمع آوری امکانات انسانی و مالی آموزشگاهی را در خانه ای قدیمی در خیابان ظهیر الاسلام تهران تاسیس کند. ناگفته نماند دکتر محمد خزایلی ابتکار راه اندازی کلاس های شبانه برای افراد بزرگسال و شاغل در ایران را از آن خود کرده است.

وی افزود: در حال حاضر در شهر تهران 3 آموزشگاه شهید محبی (جواد موفقیان)، دکتر خزائلی و نرجس مشغول به ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، توان بخشی، مشاوره ای، بهداشتی و تربیت بدنی به دانش آموزان با آسیب بینایی پسر و دختر هستند.

آموزشگاه شهید محبی که فعالیت آموزشی خود را با 33 دانش آموز در سال 1343 شروع کرد یکی از تخصصی ترین و مهم ترین مرکز آموزش شبانه روزی پسرانه است که با داشتن 5 دوره تحصیلی پیش دبستان، دوره اول و دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه در شاخه های نظری و کاردانش اولین گزینه انتخابی دانش آموزان با آسیب بینایی در سراسر کشور است. این مجتمع در سال 1397 با تاسیس رشته موسیقی با گرایش نوازندگی سازهای ایرانی تنها هنرستان موسیقی نابینایان کشور است.

قدیمی ترین آموزشگاه نابینایان شهر تهران، مجتمع آموزشی پسرانه مرحوم دکتر خزائلی است که در سال 1340 به همت مرحوم دکتر محمد خزایلی تاسیس شد. این مجتمع آموزشی با داشتن 5 دوره تحصیلی پیش دبستان، دوره اول و دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه در شاخه نظری رشته علوم انسانی مشغول به فعالیت است.

در سال 1358 مجتمع آموزشی دخترانه نرجس در منطقه پاسداران تهران ایجاد گردید. این مجتمع شبانه روزی پذیرای دانش آموزان دختر با آسیب بینایی از سراسر کشور است.

مجتمع آموزشی دخترانه نرجس در 5 دوره تحصیلی پیش دبستان، دوره اول و دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه در شاخه های نظری و کاردانش مشغول به ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، توان بخشی، مشاوره ای، بهداشتی و تربیت بدنی به دانش آموزان با آسیب بینایی دختر است. این مجتمع از سال 1398 افتخار دارد به عنوان اولین و تنها هنرستان موسیقی دخترانه نابینایان از سراسر کشور هنرجو بپذیرد.

آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در شرایط شیوع ویروس کرونا علیرغم محدودیت های فراوان دانش آموزان با نیازهای ویژه با شعار #آموزش تعطیل نیست# پیشتاز آموزش مجازی براساس تنوع گروه های معلولیتی تحت پوشش می باشد و در راستای توسعه عدالت آموزشی و فرصت های برابر اقدام به تاسیس و راه اندازی دو استودیو اشاره و آوینا نمود که تولید محتواهای آموزشی صوتی و تصویری متناسب با ویژگی ها و نیازهای آموزشی هر گروه از دانش آموزان مورد اقبال تمامی معلمان و دانش آموزان سراسر کشور قرار گرفت.

گفتنی است در حوزه تربیت بدنی ، فرهنگی و هنری دانش آموزان نابینای شهر تهران همواره حائز کسب رتبه های برتر کشوری و بین المللی می باشند و همچنین فارغ التحصیلان این مدارس هر ساله با کسب رتبه های برتر در رقابت کنکور سراسری در دانشگاه های دولتی و آزاد توانمندی خود را به نمایش می گذارند.

آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران افتخار خدمتگزاری به 11965 نفر دانش آموز با نیازهای ویژه دختر و پسر را در مراکز آموزشی ویژه و آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر دارد که از این تعداد 426 نفر آن ها از گروه آسیب دیده بینایی می باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار