به مناسبت روز جهانی عصای سفید؛

حسینی خبر داد: اشتغال 1300 معلم برای آموزش دانش‌آموزان نابینا و کم بینا

تهران (پانا) - مراسم روز جهانی عصای سفید صبح امروز چهارشنبه 23 مهرماه 99 با حضور مدیران سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این سازمان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۳۰۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
حسینی خبر داد: اشتغال 1300 معلم برای آموزش دانش‌آموزان نابینا و کم بینا

سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با بیان این مطلب که آرمان جوامع انسانی ایجاد جامعه دوستدار همنوعان است، اظهار کرد: مناسبات جهانی به سمت جامعه برابر تر حرکت می‌کند و بزرگترین مولفه تحقق چنین جامعه‌ای این است که دوستدار معلولان، اوتیسم، آسیب‌دیدگان جسمی حرکتی و نابینایان باشد. امروز سازمان آموزش و پرورش استثنایی در تلاش است تا عدالت آموزشی دانش آموزان را از طریق دسترسی پذیری و مناسب سازی محقق کند.

وی با اشاره به قانون حمایت از معلولان گفت: این قانون بر برابری فرصت‌های آموزشی و شغلی و همچنین دسترسی پذیری امکانات در معابر و غیره تاکید دارد.

حسینی با نام بردن از آموزش و پرورش به عنوان یکی از وجوه عادلانه‌سازی امکانات در جامعه است، گفت: مهم ترین محور جامعه عادل و برابر خواه و کمال جو، سامان دهی آموزش در آن جامعه است. در واقع باید جامعه استاندارد و مناسب سازی شود تا بتوان مدارس همسو شکل داد.

۲۳ مدرسه ویژه نابینایان در سطح کشور وجود دارد

وی در ادامه به پیشرفت‌های موجود در فضای آموزش و پرورش کشور در حوزه آموزش نابینایان اشاره کرد و گفت: ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان در سطح کشور وجود دارد و ۲ مدرسه دیگر هم در حال ساخت است. امروز بیش از ۳ هزار و ۳۸۰ دانش‌آموز در بیش از ۲۰ رشته در این مدارس مشغول تحصیل هستند، همچنین ۴ هزار ۹۸۵ دانش‌آموز در ۷۷ رشته و در ۹۱۳ مدرسه در طرح فراگیر تحصیل می‌کنند، یعنی در مجموع ۸هزار و ۷۳۰ نفر نفر در بیش از ۹۰۰ رشته جامعه دانش‌آموزان استثنایی با مشکل بینایی را تشکیل می‌دهند.

حسینی در ادامه به موضوع فعالیت‌های مناسب‌سازی برای دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرد و افزود: فضای مجازی، خانواده، مدارس، کتاب‌های درسی از مواردی است که باید برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب سازی شود. مثلا برای دانش‌آموزان کم بینا کتاب‌های درشت تر و برای نابینایان خط بریل و صوتی باید به کار گرفته شود.

اشتغال 1300 معلم برای آموزش دانش‌آموزان نابینا و کم بینا

وی از اشتغال 1300 معلم برای آموزش دانش‌آموزان نابینا و کم بینا خبر داد و گفت برخی از این معلمان خود نیز کم بینا و نابینا هستند.

حسینی همچنین از تدوین ۲۷ دستورالعمل برای راهنمایی معلمان در حوزه آسیب دیدگان بینایی و تولید ۱۰ عنوان بسته همراه معلم خبر داد و گفت‌: با توجه به اینکه دانش‌آموز آسیب دیده بینایی باید متناسب با علاقه، نیاز جامعه و استعدادی که دارد انتخاب رشته کند، گسترش رشته‌های تحصیلی در مدارس خاص در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل اظهار کرد: برپایی نهضت توان افزایی معلمان از اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این حوزه است که بر اساس آن امروز ۵هزار معلم آموزش می‌بینند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به امکانات مورد نیاز برای آموزش 7 گروه از معلولان تحت پوشش این سازمان اظهار کرد: ما به ۱۷۰ هزار قلم وسیله در ۱۰۵ گروه نیاز داریم که برای تهیه آن بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مورد نیاز است. من از جامعه و خیرین درخواست دارم که به این حیطه ورود کنند.

ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان بینایی

حسینی به برخی از اقلام مورد نیاز آسیب‌دیدگان بینایی اشاره کرد و گفت: خدمات حمایتی عصا با رقم ۲۰۰ هزار تومان، عینک ۴۰۰ هزار تومان، تبلت ۸۰۰ هزار تومان به دانش‌آموزان نابینا و کم بینا ارائه می‌شود.

به گفته معاون وزیر ۹ هزار قلم با ارزش بالای ۳۰ میلیارد تومان به دانش‌آموزان کم بینا و نابینا اعطا شده است و این گروه در حوزه خدمات درمانی مانند داروهای مستمر، دندانپزشکی و.. نیز تحت پوشش هستند.

برگزاری المپیادها، سمپاد و جشنواره خوارزمی برای نابینایان

وی سپس به موضوع متناسب‌سازی امتحانات برای دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: برای متناسب سازی آزمون سراسری با سازمان سنجش در ارتباط هستیم. پیشتر آزمون المپیادها، سمپاد و جشنواره خوارزمی برای نابینایان متناسب سازی نمی‌شد که هفته گذشته طی جلسه‌ای موضوع مطرح شد و قول مساعد داده شده است.

حسینی درباره نیروی انسانی شاغل در سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: اولین مصوبه شورای سازمان درباره نیروی انسانی بود که تلاش می‌شود که مزایا و امتیازات معلمان استثنایی با سایرین متفاوت شود.

وی با بیان کمبودهای موجود در حوزه نیروی انسانی در سازمان گفت: ۱۲ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی کمبود وجود دارد که باید تامین شود؛ همچنین ما به دنبال استانداردسازی و نرم‌سازی در این حوزه هستیم.

معاون وزیر در ادامه درباره ساخت مدارس استثنایی گفت: در طرح آمایش سرزمین مشخص شده که ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز است که ۹۹ مدرسه تا کنون کلنگ خورده است.

در پایان مراسم ویژه روز عصای سفید، از تعدادی معلم کم‌بینا و نابینای شاغل در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار