با سفر به دیار کریمان و مرور روایت‌هایی از دلتنگی اعضای کتابخانه‌های عمومی؛

جلد نهم از کتاب «هدهد سفید» به صورت الکترونیکی منتشر شد

ارومیه (پانا) - نهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با مطالب متنوعی درباره دفاع‌مقدس و ادبیات، سفر به دیار کریمان، مروری بر دلتنگی اعضای کتابخانه‌ها و تلاش‌های کتابداران در روزهای تعطیلی این مراکز فرهنگی به دلیل شیوع ویروس کرونا، به صورت الکترونیکی منتشر و در دسترس اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۱۲۷۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
جلد نهم از کتاب «هدهد سفید» به صورت الکترونیکی منتشر شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از انتشار هشت جلد از کتاب «هدهد سفید» که با استقبال اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی همراه شد، جلد نهم این کتاب نیز با ارائه مطالبی به منظور آشنایی هرچه بیشتر و بهتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت چاپی و الکترونیکی منتشر و با ارسال به کتابخانه های عمومی سرارسر کشور در دسترس قرار گرفت.

نهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با بخشی با عنوان «آوازهایم برای تو» آغاز می‌شود که در آن فریدون عموزاده خلیلی در یادداشتی با یادآوری خاطره موضوع معروف «تعطیلات تابستان یا عید خود را چگونه گذراندید؟» در دوران مدرسه، از کودکان و نوجوانان خواسته تا آنها نیز از روزهای کرونایی‌شان بگویند. او در بخشی از این یادداشت نوشته است: «حالا شما بگویید کرونای خود را چگونه گذراندید؟ شوخی نمی‌کنم، واقعاً بنویسید در دوره‌ کرونا، روزی چند کتاب خوانده‌اید؟ در چند کلاس آنلاین شرکت کرده‌اید؟ چند فیلم و سریال دیده‌اید؟ پروتکل‌های بهداشتی را چقدر رعایت کرده‌اید؟ خدا وکیلی همه‌اش را راست‌ راست بنویسید؛ اینجا کسی یقه‌تان را نمی‌گیرد.»

بخش «روزها و قصه‌ها» نهمین شماره از هدهد سفید با عنوان «مرشد» به شاعر نام‌آشنای زبان فارسی، محمدحسین بهجت تبریزی(شهریار) پرداخته و به مناسبت فرارسیدن زادروز او و همچنین روز شعر و ادب فارسی، داستانی درباره روزهایی که این شاعر توانمند هنوز به نام شهریار شهرت نیافته بود را نقل کرده است.

هدهد سفید در نهمین پرواز خود در سرزمین آگاهی و کتاب، در بخش «سرزمین‌ها و افسانه‌ها» مهمان دیار کریمان؛ کرمان شده و در پرونده‌ای خواندنی با عنوان «کارمن، ‌دیار کریمان» ضمن یادآوری نام‌های بزرگ و بلندآوازه‌ این استان از جمله: سردار شهید قاسم سلیمانی، خواجوی کرمانی، هوشنگ مرادی کرمانی و...، پذیرای یادداشت‌ها و داستان‌هایی از احمدرضا احمدی، افسانه شعبان‌نژاد، علی‌اکبر کرمانی‌نژاد، شهرام شفیعی و پروانه فتوحی سهل‌آباد با محوریت کرمان شده است.

در بخش «گپ» نیز فاطمه ترجمان به سراغ حسین فتاحی نویسنده توانای کودک و نوجوان رفته و از نویسنده کتاب‌های تحسین‌شده «آتش در خرمن» و «پسران جزیره» درباره سال‌های دفاع‌مقدس و ادبیات گفتگو کرده است.

در بخش «مثل آب برای شکلات» فریدون عموزاده خلیلی هفتمین بخش از درس «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن» را ارائه کرده و در بخش «صد دانه یاقوت» نیز کتاب‌های خواندنی و متنوعی در قالب چهار بخشِ «قفسه مهر، قفسه امید، قفسه دانش، قفسه ویژه، قفسه شما» برای خواندن معرفی و پیشنهاد شده است.

بخش «خیلی‌دور، خیلی نزدیک» جدیدترین شماره هدهد سفید به خاطرات و داستان‌های کتابداران از روزهایی که بچه‌ها در کتابخانه نبودند اختصاص یافته است. در این پرونده پای روایت‌های کتابدارانی نشسته شده که با وجود تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در دوران شیوع ویروس کرونا، از طریق فعالیت‌های مستمر در فضای مجازی تلاش کرده‌اند کتاب دوباره به زندگی بچه‌ها بازگردد و کتابخوانی از رونق نیفتد.

«بیست هزار فرسنگ زیر دریا» نیز به خرده روایت‌هایی از روزهای بلند دور از کتابخانه پرداخته و در سلسله یادداشت‌هایی که با عنوان «هیچ‌کس، هیچ‌کس اینجا به تو مانند نشد» توسط شماری از اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف کشور نوشته شده، یادآور خانه‌نشین شدن اعضای کتابخانه و دلتنگی آنها برای کتابخانه شده و به همین مناسبت مروری بر دلنوشته‌های آنها از این دلتنگی کرده است.

قسمت پایانی داستان دنباله‌دار «عهدنامه‌ سیمرغ» و داستان‌های «بال و پر لیلی ببین، لیلی ببین، اکبر ببین»، «اتاق پروانه‌ای»، «آسفالت دل‌انگیز گسترش فرهنگ گنجشک باران‌خورده»، «پسرک و دریا»، «آشتی» در کنار شعر «پروانه در آتش»، نمایشنامه‌های تک‌پرده‌ای «نگهبان» و «ارثیه‌ی ابدی»، داستان مصور «شهریار و نبرد دیوان»، صفحات «نوشتن نامه به نویسنده محبوب»؛ روزشمار رویدادهای مهم ماه‌های مهر و آبان، سرگرمی و جدول، بخش‌های دیگر نهمین شماره هدهد را تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است، جلد نهم از کتاب هدهد سفید را از پایگاه اطلاع رسانی نهاد می توانید دریافت کنید.

www.iranpl.ir

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار