واعظی: امروز لازمه توسعه اقتصادی اعتماد به جوانان تحصیلکرده است

تهران (پانا) - –رییس دفتر رییس جمهوری، تولید ثروت، قدرت و دستیابی به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در کشور را در گرو اعتماد به نخبگان و انبوه جوانان تحصیلکرده و پذیرفتن ریسک این کار دانست.

کد مطلب: ۱۱۲۷۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد
واعظی: امروز لازمه توسعه اقتصادی اعتماد به جوانان تحصیلکرده است

به گزارش ایرنا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری شامگاه چهارشنبه به منظور ترویج و تثبیت فرهنگ حمایت از شرکت های دانش بنیان در نظام بانکی، میزبان نشستی با حضور محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و مدیران عامل بانک ها و مدیران چند شرکت برتر مورد حمایت این صندوق بود.

محمود واعظی در این نشست با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید در حمایت از جوانان نخبه و دانشگاهی و اعطا تسهیلات برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان و فناور از سال ۱۳۹۲ گفت: آن زمان که بعنوان وزیر ارتباطات شروع به کار کردم و قصد حمایت از جوانان در حوزه فناوری های جدید را داشتم، برخی از جمله مدیران بانک ها نگران نبود سرمایه جوانان بعنوان وثیقه بانکی بودند برای همین در سال های ابتدایی دولت یازدهم وزارت ارتباطات، پست بانک خود را برای اعطا تسهیلات به بخش فناور کشور مامور کرد.

وی افزود: برای نخستین بار که ‌آن زمان ۵۰ میلیون تومان وام به یکی از شرکت های فناور اعطا کردیم، بحث بر سر توان بازپرداخت آن بود البته ما می دانستیم سرمایه گذاری روی جوانان جای دوری نمیرود. اگر ابتدای دولت ریسک کمک به جوانان نخبه و فارغ التحصیلان دانشگاهی را نمی پذیرفتیم، حال این وضعیت رونق شرکت های دانش بنیان و فناور با اشتغالزایی مناسب را نداشتیم. برخی از جوانان در استان ها با تسهیلات ۵ یا ۱۰ میلیون تومانی شرکت هایی تاسیس کردند که هرکدام در فضاهایی کوچک ۴۰ یا ۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کردند.

رییس دفتر رییس جمهوری، تغییر رویکرد نسبت به بخش دانش بنیان را ضروری دانست و گفت: سالهای گذشته در همه جای کشور جوانان فعال در حوزه دانش بنیان مشکل داشتند و تنها ثروت آنها ایده و خلاقیت و نوآوری بود و بانک ها نیز برای اعطا تسهیلات به این قشر مشکل قانونی داشتند.
وی با اشاره بحث ورود شرکت های دانش بنیان به بورس گفت: یکی از سوالات بانک ها این بود که چه چیزی را ما ارزیابی کنیم، درصورتی که دنیا تغییر کرده است، یک زمانی پول بود که ثروت می آورد اما اکنون راه ایجاد ثروت، ایده، خلاقیت و نوآوری است.

واعظی با اشاره به وجود انواع تحریم ها به نظام و مردم کشورمان و بدنبال آن افزایش مشکل گرانی به دلیل محدودیت مبادلات خارجی گفت: در این شرایط توجه به دستاوردهای حوزه دانش بنیان ضروری است.
وی توسعه عظیم فضای مجازی در کشور را یکی از این دستاوردها نام برد و گفت: برخی ممکن است به بخش مشکلات فرهنگی فضای مجازی توجه کنند اما اگر بخواهند کاملا اسیر این بخش شوند و روی مفید این فضا را ندیده بگیرند باید فضای مجازی تعطیل می شد در حالیکه یکی از ضروریات شکل گیری اقتصاد دانش بنیان در کشور فضای مجازی است.

واعظی اضافه کرد: اگر در دانشگاه های ایران با علم روز تحصیل و تدریس می کنند به دلیل ارتباط در لحظه با تمام کتابخانه های دنیا و مقالات روز است. اگر بخش های اقتصادی و کارخانه ها و شرکت های ما می توانند مشکلات خود را در زمان تحریم رفع کنند به دلیل دسترسی آنلاین آنها به بازار جهانی برای مبادلات تجاری است.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر مبارزه با معایب فضای مجازی و استفاده بهینه از این فضا در جامعه، یکی از افتخارات دولت دکتر روحانی را توسعه فضای مجازی بصورت گسترده و بومی در کشور دانست.
وی، راه اندازی شرکت های دانش بنیان و پذیرش ریسک همه این شرکت ها را از دیگر افتخارات دولت های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت: با پذیرش این ریسک دست معاونت علمی و فناوری برای عملیاتی کردن ایده های خلاقانه جوانان که فاقد پول و سرمایه بودند باز شد. حال ما در هرکجا به مشکل بر می خوریم این ماموریت را به شرکت های دانش بنیان محول می کنیم و آنها نیز این مشکلات را رفع می کنند.مثلا با شیوع کرونا نیاز جامعه به برخی ملزومات بهداشتی و پزشکی افزایش پیدا کرد و دانش بنیان ها در این بخش کارهای بزرگی انجام دادند.
رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور توسعه پیدا کند هیچ راهی نداریم جز اینکه اقتصاد کشورمان را دانش بنیان کنیم و به این شرکت ها بیش از شرایط حال حاضر توجه شود.

رییس دفتر رییس جمهوری از مدیران بانکی حاضر در این نشست درخواست کرد که رویکرد فعلی خود که سودآوری است را در مواجه با شرکت های دانش بنیان را تغییر دهند.
واعظی گفت: امروز بانک ها برای ثروت آفرینی و سودآوری می توانند با بخش ایده و خلاقیت جوانان فعال در حوزه دانش بنیان شراکت کنند این نگاه به ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان موجود ، توسعه اقتصادی کشور را بدنبال خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار