آیت الله اعرافی: شاهد بیش از 30 رشته تحصیلی مرتبط با آموزش و پرورش در حوزه علمیه هستیم

تهران (پانا) - رئیس عالی ستاد همکاری‌ها و مدیرحوزه‌های علمیه بیان کرد ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برنامه‌های خود را برای برنامه هفتم توسعه کشور تهیه کند.

کد مطلب: ۱۱۲۶۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
آیت الله اعرافی: شاهد بیش از 30 رشته تحصیلی مرتبط با آموزش و پرورش در حوزه علمیه هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، آیت الله علیرضا اعرافی امروز هفتم مهر در نشست مشترک کارگروه های تخصصی ستاد همکاریهای حوزه های علمیه و آموزش و پرورش که در مدرسه علمیه معصومیه قم با حضور نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه برگزارشد، گفت: در جلسه ای چند ساعته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه هفتم توسعه مباحثی مطرح شد بویژه نقش حوزه که باید تلاش خودش را انجام دهد و این می تواند اولویتی برای ستاد همکاریها باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش گفت:توفیق داشتم در تدوین سند ونیز کارگروه نهایی تصویب سندتحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته باشم و باید اذعان نمود این سند چراغ راه آموزش و پرورش است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: علی رغم وجود چنین اسناد جامعی در کشور اما فاصله ما تا تحقق کامل کم نیست، این فاصله را باید با برداشتن گام های بلندتر طی کرد و بخشی از آن بر دوش ما حوزویان و فرهنگیان است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه سندتحول دارای چندین رویکرد است که باید مورد توجه هر دو نهاد قرار گیرد افزود: تلاش مشترک نماد دین و آموزش و پرورش در ارتقای رویکرد عقلانی و اجتماعی در حوزه تعلیم و تربیت اولین نکته است چرا که این رویکرد مبتنی بر گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی می باشد و نیازمند توجه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: رویکرد جامع و متناظر به ساحت های تربیتی یکی دیگر از موارد مورد توجه سند تحول است.

وی افزود: داشتن نظریه جامع در این زمینه ضروری است زیرا عرصه تعلیم و تربیت از ساحت های 6 گانه شروع و گاهاً به 12ساحت در عرصه تعلیم و تربیت می رسد، اگر بخواهیم یک تعلیم و تربیت تام و تمام داشته باشیم باید همه قلمروهای دانشی آموزش و پرورش و حوزه علمیه مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه به رویکرد نگاه جامع به علم و معرفت اشاره کرد و گفت: رویکرد جامع به ایران و اسلام، رویکرد ما و غرب، رویکرد کار،تلاش و مهارت های کاربردی و زندگی از جمله مباحث مهم سند تحول بنیادین است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بر حسب مأموریت هایی که طی این سالها برعهده داشته و به دهها کشور سفر نموده و صدهها دانشگاه رااز نزدیک دیده ام و با مقامات مختلف علمی دنیا بحث و تبادل نظر داشته ام ، پیشگامی و پیشرو بودن ایران در خصوص تولید اسناد پایه و بالادستی واضح و خیره کننده است.

رئیس عالی ستاد همکاریها اظهار کرد: ایران اسلامی دارای گنجینه ای از اسناد پایه است اما هنوز برای تحقق اهداف این اسناد جای کار دارد.

وی افزود: بخش عمده ای از اسناد در شورای عالی نهایی شده است و گام های خوبی هم برداشته شده و حوزه علمیه نیز در این خصوص برنامه های بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت راطراحی و اجرایی کرده است.

آیت الله اعرافی در محور سوم سخنان خود به رشته های مرتبط با تعلیم و تربیت موجود در قلمرو حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 100 رشته و گرایش در حوزه و مراکز حوزوی در حال اجرا است که از دل این رشته ها عرصه تعلیم و تربیت بخش اعظمی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر بین 30 تا 40 رشته به صورت مستقیم و دهها رشته به صورت غیرمستقیم مرتبط با آموزش و پرورش در بدنه حوزه های علمیه با 80 درصد اشتراک محتوایی فعال هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار