در نشست خبری؛

امانی: نسخه نهایی برنامه‌های درسی تا بهمن ماه آماده خواهد شد

در آموزش حضوری به دنبال جنبه تربیتی تمام ساحتی هستیم/بدنه معلمان ما تلاش خود را دارند تا چرخه آموزش متوقف نشود/ارزشیابی توصیفی از جمله سنجش‌هایی است که به بچه‌ها لطمه نمی‌زند

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه محور تمام کارهاست آموزش و پرورش را بهترین راه برای رسیدن به بهترین شاخص‌ها دانست.

کد مطلب: ۱۱۲۶۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
امانی: نسخه نهایی برنامه‌های درسی تا بهمن ماه آماده خواهد شد

محمود امانی تهرانی در نشست خبری که صبح امروز با اصحاب رسانه به صورت ویدئوکنفرانس شرکت کرد گفت: به آموزش و پرورش امروز به عنوان یک نیاز عینی جوامع بشری دیده می‌شود یعنی تمام دنیا به این جمله رسیده‌اند که برای بهبود شاخص‌ها موثرترین و ماندگارترین راه رویایی با مدرسه و آموزش و پرورش است.

وی مدرسه را محور تمام کارها دانست و افزود: امروزه دغدغه عمده افراد این است که روز به روز بر زیبایی و قوت مدرسه به عنوان یک زیست بوم افزوده شود. جامعه ما نیازمند این فرهنگسازی است و اولویت همه ملت‌ها مدارس است.

امانی درباره تاثیر آموزش حضوری در مدارس بیان کرد: در تعلیم و تربیت اسلامی، اصل تاثیر متقابل را داریم تماس تصویری دانش‌‌آموز با معلم یک اصل تربیتی است.

تاکید بر جنبه تربیتی تمام ساحتی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد: ما در آموزش حضوری به دنبال جنبه تربیتی تمام ساحتی هستیم، ما موظف هستیم از کف مدرسه فعالیت‌ها را انجام دهیم دبیرخانه شورای عالی نیز به این موضوع توجه داشته و طی بازدید که از مدارس شده است از جریان آموزش مطلع شدیم.

وی با بیان اینکه در کشور بدنه معلمان ما تلاش خود را دارند تا چرخه آموزش متوقف نشود، افزود: متولی هر دانش‌‌آموز کار خود را پیگیری می‌کند و آموزش در شرایط کرونا رها نشده است.

امانی با تاکید براینکه جامعه فرهنگی کشور با مسیولت پذیری تمام محدودیت‌ها را درک و برای آن چاره اندیشی می‌کند گفت: ما باید از معلمان و کادر مدرسه تشکر کنیم چراکه با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی امر آموزش را استمرار بخشیده‌اند.

حیایی ترین امر جامعه نباید متوقف شود

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در بحث بازگشایی مدارس باید به گونه‌ای عمل کنیم که حیاتی ترین امر جامعه متوقف نماند، برخی از مشکلات مانند کاهش سرعت اینترنت و نبود الزامات لازم وجود دارد اما با حضور خانواده باید این تلاش را ادامه داد.

وی یکی از ۴ دغدغه اصلی جوامع را سنجش معتبر دانست و گفت: این موضوع مساله روز جهان است شورای عالی در این زمینه اولین حرف‌های مهم را قبل از تولد سند زده و در هنگام سند نیز به آن پرداخته است. در باب سطوح سنجش نیز مصوبات متفاوتی وجود دارد که هرجا سراغ دانش‌‌آموز می‌رویم نباید سنجش به او لطمه بزند.

بررسی کاهش توان و سواد خواندن دانش‌آموزان

امانی افزود: در نظام آموزشی، ارزشیابی در راستای این است که اطلاعات کافی را برای قضاوت در اختیار بگذارد این امر تلاش مستمری است که باید با گذر زمان صورت گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید بپذیریم سنجش امری پیچیده است و باید اقدامات بهبودبخش داشته باشیم به طور مثال ارزشیابی توصیفی از جمله سنجش‌هایی است که به بچه‌ها لطمه نمی‌زند. اگر موضوعی مانند کاهش توان دانش‌آموزان در باب سواد خواندن مطرح است باید تمام عوامل موجود را احصا کنیم تا ببینیم چه سهمی از آن متعلق به ارزشیابی توصیفی است لذا ارزشیابی موثر است، اما تمام مسئله نیست.

اجرایی شدن سند تحول بنیادین

وی درباره اجرایی شدن سند تحول بنیادین گفت: در سند ۶ ساحت دیده شده است. در کف مدارس اجرای طرح بوم را داریم که باید برطبق آن برنامه ریزی شود. سند قرار است از نقطه ای ما را به نقطه ای بالاتر برساند که هنوز به دلایل مخالف به آن نقطه نرسیدیم.

امانی افزود: سند به معاونت‌ها داده و برای تک تک راهکارها فعالیت‌ها مشخص شده است. نگاهمان باید به سند طوری باشد که به صورت کلان به چشم اندازی دست پیدا کنیم. ارزشیابی، نظام جذب و بکارگیری معلم، نظام تجهیز فضای مدرسه و نظام برنامه درسی باید اجرا شود تا سند اجرا شود.

تمام حرف سند تربیت تمام ساحتی است

وی افزود: تمام حرف سند تربیت تمام ساحتی است، تربیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و .... لذا همه برای مدرسه محوری به مفهومی که در سند آمده باید تلاش کنند. در اجرای سند نباید کار را تمام شده بدانیم و یا اینکه اهدافش را خیلی دور و دست نیافتنی بدانیم بلکه باید پیوسته در امر تحقق سند تلاش کنیم.

امانی تصریح کرد: در سند تحول شش زیر نظام داریم و هرکدام دارای برنام‌ های مختلف زمان بندی شده است، سند تحول بنیادین، امری دائمی است و عمل به آن نیز دائمی است و پایانی ندارد سند آغازی داشته است اما پایانی ندارد لذا ترمیم و تصحیح آن نیز امری دائمی است.

مدرسه محوری یک گفتمان است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدرسه محوری یک گفتمان است گفتمان یعنی مبحثی که همراه با فهم فزاینده و رشدیاینده است. در ایجاد این گفتمان و دغدغه عمومی شدن مدرسه محوری، همه نقش دارند.

دغدغه آموزش و پرورش ارتقای مدارس دولتی است

وی در خصوص انتقاد به اینکه چرا بیشتر رتبه‌های کنکوری از مدارس سمپادی است، اظهار کرد: البته کنکور همه چیز نیست این یک امر طبیعی است زیرا وقتی استعدادها را جداسازی کردیم طبیعتا استعدادهای برتر حائز رتبه‌های برتر خواهند بود. البته رتبه‌های خوب فقط شامل رتبه‌های اول تا دهم نمی‌شود بلکه رتبه‌های بعدی نیز بسیار مهم است که بسیاری از آنها در مدارس عادی هستند. البته دغدغه آموزش و پرورش ارتقای مدارس دولتی است.

روی اهداف سند تحول نباید بحث کنیم بلکه باید آنها را اجرایی کنیم

سند ۲۰۳۰ هیچگاه در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح نبوده و نیست

امانی ادامه داد: اهداف دوره‌های تحصیلی با یک نظام ساختارمند و بر اساس اسناد و با یک ساختار معین تدوین شده است لذا این اهداف منظم و با مهندسی منظم تولید شده است، اما به دلیل هدف نویسی سند گاهی ادبیاتی به کار می‌گیرند اما تمام سرشاخه‌هایی که مطرح می‌شود از همان اهداف است بنابراین نباید روی اهداف سند بحث کنیم بلکه باید این اهداف را اجرایی کنیم، برخی منتقد کلی گویی اهداف هستند این نقطه مثبت است که دایر شمولش بیشتر است.

وی اضافه کرد سند ۲۰۳۰ هیچگاه در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح نبوده و نیست لذا اگر موردی در مدرسه هست که از آن تصور اجرای سند می‌شود با آن برخورد خواهد شد اما بدانید هیچ کار سازمان یافته ای در این خصوص وجود ندارد لذا آنچه برای ما مهم است سند تحول است و برای اجرای آن تلاش می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رتبه بندی گفت: در باب رتبه بندی کارهای زیادی شده است و بروندادهای زیادی داشته است اما ممکن است این موضوع مجددا به کار بیفتد و بروندادهایی نیز داشته باشد هرچند رتبه بندی اجرایی شده است اما مستعد بروندادهای دیگر نیز هست. در بحث حضور دانش‌آموزان همه باید تابع نهاد های مسئول باشیم لذا هرکسی نباید در این خصوص نظریه پردازی کند و اجازه دهند وزارت بهداشت و ستاد مدیریت کرونا کار خودشان را انجام دهند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در موضوع آموزش‌های حضوری، مهمترین مساله ای که وجود دارد شبکه شاد نیست بلکه اینترنتی است که لازمه فضای مجازی است البته شبکه رشد دارای محتواهای آموزشی بسیار مفیدی است که دانش‌آموزان می‌توانند از آن استفاده کنند. خوشبختانه همه بخش‌های مختلف برای استمرار آموزش‌ها تلاش می‌کنند و این جای خرسندی است.

مدرسه می‌تواند به کاهش خشونت در یک محله کمک کند

وی افزود: شاید بپرسید مدرسه تراز سند تحول چه مدرسه‌ای است؟ برای پاسخ شاید به سراغ مدارس فاخر بروید و با واژگان توصیفی آن مدرسه را وصف کنید. اما یکی از مشخصه‌های واضح مدرسه تراز سند تحول مدرسه‌ای است که در یک محله هم که شده موثر باشد. یا مدرسه برای احترام دانش‌آموزش به والدین طرح و برنامه ریزی می‌کند.

امانی گفت: یا به عنوان مثال اگر بخواهیم خشونت در یک محله کم شود این مدرسه است که می‌تواند به آن کمک کند. تمام حرف سند تحول بنیادین تربیت تمام ساحتی مانند تربیت دینی، اعتقادی، زیست و شناخت از بدن خود، تربیت اجتماعی، اقتصادی‌ و... است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: آن وجهی از سند که حالا حالا‌ها باید دنبال آن برویم مسائلی است که وضعیت اشتغال را بهبود دهد، عدم استفاده از مواد مخدر، کاهش خشونت و ... است. نباید به کارهای کنونی که انجام می‌دهیم بگوییم پس سند اجرا شد و ابعاد دیگر را نبینیم‌. ما بیشتر از هر چیز نیازمند این هستیم که در اولین قدم نسبت به سند شناخت داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال پانا درباره اینکه در سطح مدرسه، مهمترین مسئله‌ای که مدرسه باید در راس امور خود قرار دهد، اجرای موثر برنامه‌های درسی مصوب است درحال حاضر و در دوران کرونا اجرای برنامه‌های درسی مصوب به چه صورت است گفت: این موضوع مصوب جدی شورای عالی و در راستای اجرای کامل برنامه درسی است به این معنا که نباید به دلیل این شرایط دست به انتخاب برخی دروس بزنیم برخی مباحث قابلیت تدریس خودآموز و برخی به صورت حضوری دارند لذا مهم ترین تصمیم گیرنده در این بحث مدارس و معلمان در راستای تربیت تمام ساحتی هستند.

امانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پانا مبنی براینکه تصویب زیرنظام‌های برنامه‌های درسی به کجا رسیده است گفت: نسخه اولیه این موضوع در 10 حوزه یاددهی یادگیری تا زمستان سال 97 به پایان رسیده بود و در مراحل بعدی مورد بازنگری قرار گرفته است که با توافق با رئیس سازمان پژوهش نسخه نهایی آن اصلاح شده است و این سازمان قرار است تا بهمن سال جاری این موضوع را به دست ما برساند. ما نیز به دنبال تشکیل کارگروه ویژه‌ای هستیم تا به عنوان کمیسیون برنامه درسی باشد و به سندی برسیم تا در صحن شورای عالی به صورت گزارش مورد توجه و تایید قرار گیرد.

طرح شهاب

نظام عمومی آموزش، نظام پرورش نخبگی است

وی همچنین درباره طرح شهاب و شناسایی استعدادهای برتر گفت: شناسایی و هدایت استعدادهای برتر یکی از وظایف نظام آموزشی است و طرح شهاب بر همین اساس شکل گرفت اما زمانی این اتفاق می‌افتد که یک بستر آموزشی غنی که موقعیت‌های یادگیری متعددی عرضه کند داشته باشیم. ضمن آنکه ما یک نوع هوش و استعداد نداریم و اینها عرصه گسترده‌ای دارند. باید بستری فراهم کرد تا انسان‌ها در این زمینه‌ها رشد کنند.

امانی ادامه داد: نظام عمومی آموزش، نظام پرورش نخبگی است، نه الزاما جداسازی نخبگان. یعنی باید حسی به بچه‌ها بدهیم که همه دارید یک روندی را طی می‌کنید اما در بخشی از مسیر در زمینه‌های استعدادی خودتان نخبگی نشان بدهید. این بچه‌ها یک سیر را طی می‌کنند اما یکی در ورزش، یکی در هنر، یکی در ادبیات و هرکدام در یک حیطه‌ای استعداد نشان داده و جلوه نخبگی شان را آشکار می‌کنند. باید مدرسه این عرصه را باز کند که بچه‌ها در حین رشد عمومی، یک عرصه نخبگی خود را انتخاب و پرورش دهند. این یک نظام طبیعی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: از همینجاست که اگر این روند به تدریج شکل گرفت گروهی از اینها نخبگی خود را در جریان علمی خاصی تعریف می‌کنند و می‌توانند به مدرسه خاص بروند. جریان نخبگی در جریان عمومی آموزش و پرورش شروع می‌شود، اما جداسازی نیاز ندارد. در نهایت جایی هم می‌رسد که فرد دیگر مسیر خود را انتخاب می کند. این جریان نیازمند یک محیط بارورکننده است که زمان و امکانات و معلم آموزش دیده و خانواده آگاه و حامی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ابتدا باید برنامه‌های درسی عمومی را محکم و خوب ارائه کرد و بعد فضا را برای شناسایی استعدادها باز کرد گفت: اینکه استارت طرح شهاب زده شده خوب است اما نباید تصور کرد که کار آسانی است. باید دانش‌آموز حس کند که تمام مسیر را با خواست خودش می‌رود نه اینکه با اجبار باشد.

ساماندهی مهدکودک‌ها

امانی درباره ساماندهی مهدکودک‌ها گفت: این موضوع از قبل یک مصوبه داشته و تعیین تکلیف شده است که بر مبنای آن مهدکودک‌ها مجوزشان از سازمان بهزیستی می‌گیرند و محتوای آموزشی‌ را نیز از وزارت آموزش و پرورش می‌گیرند. آنچه که در این مدت باید اتفاق می‌افتاد جمع بندی این موضوع و تاکید بر اجرای آن بوده است. قانون از پیش تعریف شده هیچ کسری ندارد که بخواهیم قانون دیگری بر آن اضافه کنیم.

وی ادامه داد: شواری عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس هم به این موضوع پرداختند و با مجموع اقداماتی که انجام می‌شود این کار ساماندهی خواهد داشت. ما به این مساله نظارت کردیم اما اگر نیاز به ورود باشد شورای عالی آموزش و پرورش به آن ورود می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار