معاون سازمان امور مالیاتی اعلام کرد:

پایان مرداد، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی بساز و بفروش ها

تهران (پانا) - معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور می‌گوید بساز و بفروش ها مکلف به تسلیم اظهارنامه تا پایان مردادماه و پرداخت مالیات متعلق هستند.

کد مطلب: ۱۱۱۵۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
پایان مرداد، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی بساز و بفروش ها

به گزارش سازمان امور مالیاتی، محمد مسیحی با اشاره به ماده ۷۷ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴، اظهار کرد: درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان، حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد است.

وی اضافه کرد: بر اساس این ماده قانونی و آئین‌نامه‌های مربوطه، اشخاص حقیقی و حقوقی که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، مبادرت به ساخت مسکن کرده و جواز ساخت آنها از ۱۳۹۵/۱/۱ به بعد صادر شده، در اولین نقل و انتقال ساختمان که از تاریخ پایان کار آنها سه سال نگذشته باشد، علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده (۵۹) قانون مالیات‌های مستقیم به میزان پنج درصد ارزش معاملاتی ملک، مشمول مالیات علی‌الحساب به نرخ ۱۰ درصد به مأخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال بابت ساخت و فروش مسکن می‌باشند و امسال ضمن رسیدگی به پرونده این دسته از مودیان، از ایشان مالیات قطعی ساخت و فروش مسکن مطالبه می‌کنیم.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به مفاد آئین نامه اجرایی موضوع تبصره (۵) ماده (۷۷) قانون مالیات‌های مستقیم، اضافه کرد: مالیات علی الحساب پرداختی ساخت و فروش املاک، پس از قطعی شدن مالیات، به حساب پرداختی مودی منظور و مابه التفاوت با رعایت مقررات، مطالبه می‌شود.

مسیحی همچنین تاکید کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی که به ساخت و فروش ساختمان مبادرت دارند، مکلف به انجام تکالیف مقرر در قانون اعم از ارائه اظهارنامه تا پایان مردادماه (برای اشخاص حقیقی) و ارائه اظهارنامه تا پایان شهریورماه (برای اشخاص حقوقی) و پرداخت مالیات در موعد مقرر قانونی هستند.

مسیحی خاطرنشان کرد: بر اساس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، از سال ۱۳۹۵ به بعد، ساخت و ساز یک نوع کسب و کار تلقی می‌شود و بابت درآمد حاصله مشمول مالیات است. بدیهی است مالیات شخص حقیقی مطابق کسب و کار فصل شخص حقیقی(مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی) و مالیات شخص حقوقی، مطابق کسب و کار فصل شخص حقوقی(مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی) تعیین می‌شود.

وی تصریح کرد: با هماهنگی شهرداری‌های مراکز استان و سامانه‌های اطلاعاتی سازمان، اطلاعات مربوط به مودیانی که شغل آنها بساز و بفروشی است، اخذ شده و ضمن تشکیل پرونده برای این دسته از مودیان، عملیات تشخیص و مطالبه مالیات بر درآمد آنان در دست اجراست.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، با بیان اینکه ساختمان‌هایی که پروانه ساختمانی آنها پس از لازم الاجرا شدن قانون (۱۳۹۵/۱/۱) صادر شده و در بازه زمانی سه سال از تاریخ اتمام بنا (پایان کار صادره توسط شهرداری‌ها) به فروش برسند، مشمول مقررات موضوع ماده (۷۷) قانون مذکور هستند، عنوان کرد: این دسته از مودیان، در صورت عدم انجام تکالیف قانونی، از جمله عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا پایان مردادماه سال جاری، مشمول جریمه به میزان ۳۰ درصد که غیرقابل بخشودگی است و همچنین تعلق سایر جرایم از جمله جریمه تأخیر و نیز محرومیت از مشوق‌های قانونی می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار