یک تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

ماموریت «مصطفی الکاظمی» در تهران و ریاض چیست

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق طی هفته آینده به تهران و ریاض، اهداف احتمالی سفر این مقام عراقی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۸۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد
ماموریت «مصطفی الکاظمی» در تهران و ریاض چیست

حسین هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا درباره سفر نخست وزیر عراق به تهران، گفت: «این سفر در چارچوب تلاش‌های جدید دولت عراق برای ایجاد رابطه معقول و مبتنی بر مصالح مشترک بین کشورهای منطقه است. در گذشته هم مذاکرات راهبردی بین دولت مصطفی الکاظمی و آمریکا صورت گرفت و یکی از مصالح مطرح شده در این گفت‌وگوهای راهبردی این بود که آمریکا نباید از اراضی عراق برای آسیب رساندن به جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.»

وی ادامه داد: «سفر الکاظمی به تهران، تلاش جدیدی برای کاهش تنش‌های موجود بین ایران و آمریکا و ایران و عربستان است. عربستان در طول سال‌های اخیر یک نقش کاملا تخریبی در کشورهای همسایه از جمله عراق، سوریه، یمن و لبنان و ... داشته است. جنگ ظالمانه پنج ساله این کشور علیه مردم یمن هم موجب تشدید اختلاف بین عربستان و کشورمان شده است. لذا الکاظمی برای اینکه بتواند برنامه‌های خود را پیش ببرد نیازمند آرامش منطقه‌ای است. عراق باید به یک آرامش نسبی دست پیدا کند تا بتواند در زمینه مسائل رفاهی و اقتصادی، خدمات لازم را به مردم عراق ارائه کند.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه اظهار کرد: «سفر الکاظمی به تهران از اهمیت خاصی برخوردار است و می‌تواند در کاهش تنش‌ها موثر باشد. به همین دلیل بعد از این سفر و سفری که نخست وزیر عراق به عربستان خواهد داشت، ممکن شرایط در روابط تهران و ریاض کاملا تغییر کند و عربستان گامی در راستای کاهش تنش‌های خود با تهران بردارد.»

هانی‌زاده تاکید کرد: «اگر مذاکراتی بین ایران و عربستان صورت بگیرد، مسلم است که بحران‌های منطقه از جمله سوریه، لبنان و یمن کاهش پیدا خواهد کرد. متاسفانه عربستان یک نقش کاملا تخریبی به نیابت از آمریکا در منطقه ایفا کرد. به نظر می‌رسد اگر الکاظمی در ماموریت خود برای کاهش تنش‌های تهران و ریاض موفق شود، بسیار مهم خواهد بود و احتمالا موضوع مهم هم پایان دادن به جنگ یمن باشد. البته برقرای رابطه معقول از محل گشایش سفارت‌های دو کشور که چند سالی است تعطیل شده است، می‌تواند از محورهای مهم مذاکرات بین ایران و عربستان باشد.»

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی گفت: «اگر مذاکرات بین عربستان و ایران شکل بگیرد قطعا به نفع منطقه خواهد بود و نفوذ آمریکا در منطقه کاهش خواهد یافت.»

وی اضافه کرد: «یکی از کشورهای همسایه و تاثیرگذار در روابط تجاری ایران، امارات است. حجم تبادلات ایران و امارات بسیار زیاد است. کاهش تنش بین ایران و عربستان می‌تواند به برقراری و بهبود رابطه بین ایران و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله بین ایران و امارات و ایران و بحرین کمک کند. چون امارات و بحرین تابعی از سیاست‌های عربستان هستند.»

طبق اعلام منابع عراقی، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق هفته آینده از روز دوشنبه ابتدا به تهران و سپس به عربستان سفر خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار