دری: مشاور در فرآیند هدایت تحصیلی باید به زیست چندساله خود با دانش‌آموز استناد کند

تهران(پانا) - به گفته معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران مشاور نباید به نمره‌ها و امتیازات نگاه کند و باید از زیست چند ساله خود با دانش‌آموز به یک شهود و تربیتی برسد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد
دری: مشاور در فرآیند هدایت تحصیلی باید به زیست چندساله خود با دانش‌آموز استناد کند

برنامه «گفت‌وگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم و با حضور پانته‌آ دری معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به روی آنتن رفت.

پانته‌آ دری با بیان اینکه فرآیند هدایت تحصیلی، شامل ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان و خانواده‌ها است، گفت: «آموزش و پرورش از ابتدای دوره متوسطه اول در نظام جدید آموزشی قصد دارد در 3 سال، دانش‌آموزان پایه‌های هفتم تا نهم را با اهداف تعیین شده آشنا کند.»

وی درباره اهداف تعیین شده توضیح داد و اظهار کرد: «نخستین هدف آن است که دانش‌آموزان و خانواده‌ها خودشان را بشناسند یعنی شناخت خوب و مناسبی از استعدادها و توانایی‌های خود پیدا کنند. قطعا خانواده و مدرسه به عمق بخشی این شناسایی کمک می‌کند.»

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: «هدف دوم شناسایی و داشتن اطلاعات خوب از دوره دوم متوسطه است و اینکه چه شاخه‌ها، رشته‌ها و حِرف و مشاغلی متناظر با نیاز آینده جامعه است. سومین هدف هدایت تحصیلی این است که انتخاب آگاهانه و آزادانه را رقم بزند و این انتخاب به نفع آینده دانش‌آموز باشد.»

وی از وجود دو مدل بررسی در فرآیند تحصیلی در حوزه اجرا گفت و بیان کرد: «بررسی‌های مشاوره‌ای که ۶۵ درصد امتیاز را به خود اختصاص می‌دهند و شامل تست‌های رغبت، استعداد، نظر دانش‌آموز، نظر ولی، نظر مشاور و نظر معلمان است. هر کدام از این تست‌ها فرم‌ها و سوالات و همچنین جدول زمان بندی مخصوص دارد.»

دری با بیان اینکه معلمان و مشاوران برای هدایت تحصیلی به مجموعه عوامل نگاه می‌کنند، اظهار کرد: «مشاور نباید به نمره‌ها و امتیازات نگاه کند و باید از زیست چند ساله خود با دانش آموز به یک شهود و تربیتی برسد.»

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران از اجباری بودن فرآیند تحصیلی گفت و عنوان کرد: «بخش دوم فرآیند هدایت تحصیلی سوابق تحصیلی و عملکردی دانش‌آموزان است که ۳۵ درصد امتیاز را به خود اختصاص می‌دهد و شامل نمرات کتبی پایان ترم با ضریب یک در پایه هفتم و هشتم و با ضریب سه در پایه نهم است.»

وی اضافه کرد: «هر رشته و شاخه‌ای، دروس هدفی دارد و یک کف نمره برای آن دروس هدف تعیین شده است و بعد از اینکه کارنامه وارد سامانه شد، تغییر ناپذیر خواهد بود و این بخش اجباری است و کسی نمی‌تواند دخل و تصرف کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار