برگزاری نشست اداره سنجش و ارزیابی اداره نهضت سوادآموزی با حضور مدیرکل

تهران (پانا) - نشست اداره سنجش و ارزیابی اداره نهضت سواد آموزی با حضور عبدالرضا فولادوند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، محسن بهارلو، معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل شهر تهران و میررضاشفیع پور، معاون نهضت سوادآموزی شهر تهران در محل اداره کل تشکیل شد و طرح یادگیری محلی در نهضت سوادآموزی ارایه شد.

کد مطلب: ۱۰۹۴۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نشست اداره سنجش و ارزیابی اداره نهضت سوادآموزی با حضور مدیرکل

عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، در این نشست ضمن تاکید بر پیگیری وضعیت مالی حوزه سواد آموزی گفت: هرچقدر در حوزه سوادآموزی فعالیت کنیم، جلوی ضرر و زیان‌های مختلف را گرفته ایم و باید تلاش کنیم تا هزینه های حوزه سوادآموزی به فرصت و عملکرد مثبت تبدیل شود.
وی با اشاره به اهمیت جذب بازماندگان از تحصیل گفت: بالاترین عزم و تلاش ما برای آموزش مهارت و نیازهای به روز فراگیران است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بر احصای نیازهای روز و ارایه آموزش های مهارتی به تمامی گروه‌های هدف تاکید کرد و افزود: برنامه آموزشی دنیا حول محور آموزش مهارت است و امروز از مرحله سوادخواندن و نوشتن گذشته ایم و باید تلاش کنیم تا نیاز جامعه را تامین کنیم و مهارتهایی از قبیل تاب آوری؛ کنترل خشم، کسب درآمد، مهارت ایجاد اشتغال و ... را از جمله نیازهای روز خانواده ها قلمداد نمود.
وی خواستار تعامل هرچه بیشتر با شهرداری ها و ارایه محتوای آموزشی مناسب به سراهای محلات شد و از اهمیت تقویت مراکز یادگیری محلی سخن گفت.

محسن بهارلو در این نشست با تبریک دهه کرامت گفت: معضل ایجاد شده در موضوع کرونا فرصتی ایجاد کرد تا نوع آموزش را شاهد باشیم. کرونا اگر تمام هم شود نباید در آموزش به سبک و سیاق قبلی برگردیم. روش های سنتی نیاز به تحول داشتند.
در گذشته موضوع هوشمندسازی مدارس سالها پیگیری شد اما اتفاقی نیافتاد.
بهارلو افزود: در حوزه سواد آموزی شهر تهران بیش از 99درصد باسواد دارد و قاعدتا جامعه هدف کوچک به بهتر شدن کار کمک میکند و ناگفته نماند افرادی که باقی مانده اند سرسخت تراند و پیدا کردن شان واقعا سخت تر می شود.


وی افزود: برنامه آموزش الکترونیکی برای جامعه بیسوادان سخت تر است چون آشنایی با این نوع ابزار ها برای آنها که ممکن است حتی در حد گوشی هوشمند نداشته باشند، سخت است. پس بهتر است ابتدا آموزش های الکترونیکی ببینند و خب بخش دیگری هم امکان آموزش ندارند از همان روش سنتی پیگیر باسوادی آنها باشیم.
بهارلو گفت: تعامل با سوادآموز مهم است زیرا این گروه حتی در آموزش حضوری به کمک نیاز دارند و دوره یادگیری کندتر است و نیاز است با او بیشتر همراهی شود و خب قاعدتا این مهم در آموزش مجازی کم می شود. پس باید ببینیم آموزش مجازی چقدر تعاملی و تا چه اندازه برای سوادآموز بزرگسال قابل استفاده است. پس در چنین طرح هایی باید موانع بررسی شود. همچنین ایمن بودن فضای مجازی از دیگر مسایلی است که باید جدی گرفته شود.
بهارلو افزود: باید بتوانیم ابتدا مساله را بخوبی جا بیاندازیم. مثلا در مناطق برای مدیر منطقه مشخص شود موضوع نهضت سوادآموزی کجای کار قرار دارد.

میرشفیع در این نشست راجع به مشکلات پیش روی سوادآموزان سخن گفت. وی با اشاره به جای خالی تخصص های ویژه دربین سوادآموزان گفت: سواد آموزان ما عموما توانمندی ویژه ای ندارند. تجربه معلم رسمی که روانشناسی بزرگسالان را بداند نداریم. سوادآموزان عموما کار دلی انجام می دهند و اگر بهترین آموزگاران در اختیار سوادآموزان قرار بگیرد قطعا شاهد تحول تاثیرگذاری خواهیم بود.

وی افزود: طبق تحقیقی که انجام شده 60درصد آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری کاهش هزینه وجود دارد و در حوزه تعلیم و تربیت آموزش معکوس مدنظر است. درنظر داریم در نهضت سواد آموزی بیش از پیش از این مهم استفاده کنیم.
شفیع پور گفت: ما سوادآموز را به اسم پیدا می کنیم اما مکان شان را پیدا نمی کنیم چون بسیاری از این افراد به دلیل تورم حتی از حاشیه شهرها هم رفته اند.

ابوالقاسم حدادی، معاون پژوهش اداره کل شهر تهران در رابطه با طرح ارایه شده گفت: از نظر علوم تربیتی داشتن گوشی تا 18سال ممنوعیت اخلاقی دارد پس سن ده سال بهتر است تبلت های استاندارد این سن پیشنهاد داده شود.


وی افزود: در موضوع جاماندگان از تحصیل عمده مساله مان چگونگی شناسایی و دعوت به آموزش است و باید این مهم جدی گرفته شود. شناسایی و ثبت نام و تشویق جهت حضور یادگیرنده مهم است.
حدادی گفت: در آموزش های بزرگسالان باید از پتانسیل نهادهای مردم نهاد نهایت استفاده را ببریم. وی با پیشنهاد چندگام گفت: ابتدا سامانه سناد قابلیت شناسایی اولیای بیسواد را دارد پس مسئولین نهضت در مناطق نوزده گانه آمارها را دقیق بیاورند. در ادامه هرکدام از مدیران مدارس همسنجی بدهند که مشخص شود چند درصد اولیا جذب شدند. گام سوم درنظرگرفتن مشوق هایی برای مدیران فعال در این حوزه و اختیار به مدیر مدرسه بدهیم که براحتی نوع آموزش را انتخاب کند و البته مدیرانی که فعال نیستند چرا در این زمینه کاری نکرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار