سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با پانا:

درخواست ایران از رومانی، احراز هویت جسد «قاضی منصوری» است

موسوی: ما به رومانی گفته‌ایم ابتدا باید جسد را ببینیم و احراز هویت کنیم، ثانیا گزارش رسمی شما را ببینیم، مکان بازدید شود، نحوه مرگ اگر مرگی بوده است واقعا یا هرچیز دیگری باید برای ما محرز شود. مدام دارند بازی می‌کنند و چیزی نمی‌گویند و این خوب نیست

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دولت رومانی هنوز جزئیاتی از نحوه مرگ قاضی منصوری به ما اعلام نکرده است، جزئیات بیشتری از درخواست ایران از دولت رومانی در ارتباط با مرگ متهم پرونده اکبر طبری را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۴۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
درخواست ایران از رومانی، احراز هویت جسد «قاضی منصوری» است

«غلامرضا منصوری» در پرونده فساد اکبر طبری، معاون سابق حوزه ریاست قوه قضائیه، در دادگاه کیفری تهران در خرداد ۹۹ متهم ردیف نهم است. قاضی منصوری متهم به دریافت رشوه ۵۰۰ هزار یورویی است. وی متهم است که در دوران حضورش در بخش اجراییات قضائی در لواسان، ۵۰۰ هزار یورو از یک متهم رشوه دریافت کرده است. اکبر طبری، مدیرکل سابق امور مالی و معاون اجرایی قوه قضائیه، اولین مقامی بود که بعد از آغاز به کار ابراهیم رئیسی در ریاست قوه قضاییه برکنار شد. نام اکبر طبری در فاصله چهار ماه پس از برکناری‌اش در اواخر سال ۱۳۹۷ بارها تکرار شد تا آنکه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ بازداشت شد. این پرونده ۲۲ متهم داشت و در دادگاه مشخص شد برخی از متهمان در ایران نیستند و به گفته دادستان، متواری‌اند؛ از جمله این افراد متهم ردیف نهم، غلامرضا منصوری است.

غلامرضا منصوری، معروف به قاضی منصوری، بازپرس شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه بود. منصوری یک روز بعد از اولین جلسه دادگاه اکبر طبری، ویدئویی از خودش منتشر کرد. وی به مطرح شدن نامش در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد. او در این ویدئو گفته بود «متواری نیست و بنا دارد هر چه سریع‌تر به ایران بازگردد اما به علت محدودیت‌های کرونا موفق به این کار نشده‌ام»؛ بعد از اعلام آمادگی غلامرضا منصوری برای بازگشت به ایران، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه از دستگیری قاضی منصوری در رومانی و تحویل وی به اینترپل خبر داد.

در حالی که همگان فکر می‌کردند کار تمام شده است و قاضی فراری به زودی به کشور بازگردانده می‌شود، اما اتفاق دیگری افتاد؛ حدود ساعت ۲:۳۰ جمعه ۳۰ خرداد بود که خبری «متفاوت» آمد، از طرف هتلی در کشور رومانی با پلیس تماس می‌گیرند و گزارش می‌دهند که جسد مسافری در هتل دوک بخارست افتاده است، پلیس رومانی در گزارش خود او را به عنوان مردی ۵۲ ساله و ایرانی که تحت تعقیب پلیس بوده، معرفی کرد. خیلی زود مشخص شد آن جسد متعلق به غلامرضا منصوری است، کسی که تا چند روز پیش از مرگش اعلام کرده بود به ایران بازمی‌گردد، به قول مسئولان قضایی وی در بازداشت پلیس اینترپل بوده است، اما ناگهان جسد وی پیدا شد. بعد از این اتفاق، گمانه‌زنی‌ها درباره نوع مرگ وی و ابعاد پرونده اکبر طبری زیاد شد و در حالیکه خیلی‌ها اذعان داشتند زوایای پرونده مخفی باقی می‌ماند و خیلی از جزئیات فاش نخواهد شد، اما سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد مرگ قاضی منصوری هیچ خللی در این پرونده ایجاد نخواهد کرد.

قاضی منصوری بعد از بازداشت در رومانی ظاهرا با حکم دادگاهی در این کشور، به‌صورت موقت آزاد می‌شود و مقامات قضائی رومانی از مقامات کشورمان می‌خواهند که مدارکی که لزوم استرداد وی به ایران را اثبات می‌کند، ارسال کنند. در این بین اما قاضی از دنیا می‌رود و وزارت امور خارجه ایران هم خبر مرگ قاضی منصوری را تأیید و اعلام کرد که منتظر دریافت جزئیات کامل این حادثه از مقامات رومانیایی هستند. طبق گزارش پلیس ایران، براساس پیام رسمی که از سوی اینترپل بخارست در کشور رومانی دریافت کرده‌اند، قاضی منصوری به قصد خودکشی خود را از پنجره هتل به پایین پرتاب کرده و فوت شده است. بعد از اعلام این خبر اما رومانی مجددا اعلام کرد که «مرگ غلامرضا منصوری با خشونت همراه بوده است»؛ با همه این اوصاف اما، قاضی منصوری از دنیا رفت، مرگ قاضی منصوری از همان ابتدا مشکوک به نظر می‌رسید، به نظر می‌رسید اعلام «خودکشی» هم بیشتر یک پاسخ شتاب‌زده باشد و اکنون هم که گفته شده مرگ وی با خشونت همراه بوده است، ظن قتل وی تقویت شده است.

با مرگ قاضی غلامرضا منصوری، سوالات زیادی در اذهان مردم ایجاد شده است، از اینکه قاضی منصوری زمانی که به سفارت ایران در رومانی مراجعه کرده است، با چه کسانی صحبت کرده است؟ وسایل قاضی فوت‌شدن در دست چه کسانی است؟ قاضی منصوری با چه پاسپورتی از ایران خارج شده است؟ در خارج از کشور چه هویتی داشته است؟ با چه پاسپورتی از آلمان به رومانی رفته است؟ چرا صفحات پاسپورت وی منتشر نمی‌شود؟‌ و ... سوالاتی که تاکنون بی‌پاسخ مانده است و ظاهرا علت بی‌پاسخی آن‌ آنطور که مقامات کشورمان می‌گویند، همکاری نکردن دولت رومانی است. سدعباس موسوی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ برخی از این سوالات به پانا گفت: «واقعا نمی‌دانم. به احتمال خیلی قوی با پاسپورت عادی خودشان رفته‌اند. من نمی‌دانم که آیا ایشان بین آلمان و رومانی آیا جای دیگری هم رفته‌اند یا خیر.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود:‌ «دولت رومانی متاسفانه در این زمینه همکاری خوبی ندارد و فقط ادعا کرده که ایشان کشته شده است و به درخواست سفارت ما، به درخواست اینترپل کشور، هنوز جواب مشخص و قانع‌کننده‌ای نداده است.»

سیدعباس موسوی با اشاره به درخواست ایران از دولت رومانی درباره وضعیت مرگ قاضی منصوری اضافه کرد: «ما گفته‌ایم ابتدا باید جسد را ببینیم و احراز هویت کنیم، ثانیا گزارش رسمی شما را ببینیم، مکان بازدید شود، نحوه مرگ اگر مرگی بوده است واقعا یا هرچیز دیگری باید برای ما محرز شود. مدام دارند بازی می‌کنند و چیزی نمی‌گویند و این خوب نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار