مصرف شربت «تخم شربتی» و «خاک شیر» ممنوع!

تهران (پانا) - نایب رئیس انجمن تغذیه استان کرمانشاه مصرف شربت «تخم شربتی» و «خاک شیر» را مضر دانست و مصرف این نوشیدنی را زمینه ساز ابتلا به دیابت عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
مصرف شربت «تخم شربتی» و «خاک شیر» ممنوع!

به گزارش ایسنا، فرزاد بابایی، با اشاره به فواید دانه های تخم شربتی و خاک شیر، گفت: این دانه ها به دلیل خاصیتی که در جذب و نگهداری آب دارند می توانند با ورود به دستگاه گوارش به تدریج آب را به بدن رسانده و از کم آبی بدن پیشگیری کنند.

وی افزود: علاوه بر این مصرف این دو دانه به دلیل جذب آبی که دارند منجر به بهبود حرکات دودی دستگاه گوارش می‌شود.

بابایی به طرز استفاده اشتباه بسیاری مردم از این دانه ها اشاره کرد وافزود: خواص این دانه ها زمانی است که بصورت ساده یا همراه با برخی عرقیجات دیگر استفاده شود، اما متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری مردم این دانه را بصورت "شربت" مصرف می کنند.

وی افزود: مصرف این دانه ها بصورت شربت که یا با استفاده از حجم زیادی شکر و یا با استفاده از شیرابه‌های دیگر تهیه می‌شود، نه تنها هیچ فایده ای برای بدن ندارد، بلکه می‌تواند افراد را در معرض ابتلا به دیابت قرار داده و دیابت نهان آنها را آشکار کند.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: بهترین طریقه استفاده از تخم شربتی و خاک شیر مصرف این دانه‌ها به همراه عرقیجاتی مانند گلاب و عرق بیدمشک و یا همراه با نعناع تازه خرد شده و خیار رنده شده است.

بابایی به برخی باورهای غلط درخصوص این دانه ها هم اشاره کرد و افزودک برخی تخم شربتی را منبع غنی کلسیم دانسته و آن را جهت تامین کلسیم بدن مصرف می کنند، این در حالی است که اگر چهارلیتر مایعات حاوی این دانه ها مصرف شود، به اندازه نصف لیوان شیر هم کلسیم برای بدن تامین نمی کند.

وی افزود: برخی دیگر از افراد همچنین مصرف این دانه ها را عاملی در جهت کاهش وزن، درمان دیابت و ازبین بردن انگل های بدن می دانند که هیچ یک از این موارد توسط طب کلاسیک یا پیشرفته به اثبات نرسیده و اظهار نظر طب سنتی در این باره را هم باید از متخصصان این طب جویا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار