خاکشیر چه فواید شگفت‌انگیزی دارد؟

تهران (پانا) - خاکشیر، نوشیدنی خنک محبوب ‌ایرانیان در فصل گرما که فواید زیادی دارد. این نوشیدنی به ظاهر ساده با دانه‌های گران‌قیمت برای زنان باردار نیز بسیار مفید است.

کد مطلب: ۱۲۸۰۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
خاکشیر چه فواید شگفت‌انگیزی دارد؟

به گزارش نمناک، هنگامی که نام خاکشیر را می شنویم یاد تابستان و شربت خاکشیر و آبلیمو می‌افتیم، اما خاکشیر فواید فراوان دیگری نیز دارد و موجب درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. از زمان های گذشته تا کنون خاکشیر جزو جدایی ناپذیر آشپزخانه‌های ما بوده و کاربرد فراوان دارد که خواص و مضرات آن در ادامه بیان می‌شود.

خاکشیر گیاهی یکساله یا دو ساله از تیره شب بویان است که در اصطلاح عامیانه به آن خاکشی نیز می‌گویند و در دشت و کوهستان ها می روید. تخم این گیاه ریز و کمی دراز است و به دو رنگ قرمز و قهوه ای وجود دارد که رنگ قرمز آن طعم تلخی دارد.

ارزش غذایی به این شرح است. (100 گرم) خاکشیر

کالری :0

پروتئین :27.5 گرم

چربی :33 گرم

فیبر :0

خاکشیر را در آب سرد بگذارید و خیس دهید و سپس میل کنید. همچنین شما می توانید خاکشیر را 10 دقیقه در آب بجوشانید و پس از خنک شدن میل بفرمایید و یا خاکشیر را بکوبید و به صورت موضعی روی زخم، جراحات و ورم ها، قرار دهید تا آن ها را درمان کند.

خواص خاکشیر برای مو

خاکشیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است پس روزی 2 تا 3 لیوان از آن را بنوشید تا موهایتان دیگر شوره نزند.

خواص خاکشیر برای رفع آکنه و لک صورت

خاکشیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است و آکنه و جوش را درمان می کند و صورت را پاکسازی می کند. برای درمان جوش فقط کافیست 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک دوم فنجان عرق شاه تره و کاسنی مخلوط کنید و سه هفته بخورید.

خاکشیر می تواند پوست صورت را روشن کند و لک های پوستی را درمان کند. بهتر است 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را با ترنجبین خیسانده شده و صاف شده مخلوط کنید و 3 هفته بخورید.

خواص خاکشیر برای زنان باردار

اگر در بارداری از یبوست رنج می برید، خاکشیر می تواند دوای درد شما باشد اما چون خاکشیر ملین است مصرف زیاد آن در بارداری به علت شل شدن دهانه رحم خطرناک است و خطر سقط جنین در ماه های ابتدایی را در پی دارد اما در اواخر آن موجب تسهیل زایمان می شود. در شیردهی نیز بهتر است از پزشک خود سؤال کنید که آیا خاکشیر مصرف نمایید یا خیر؟

خواص خاکشیر برای مردان

خاکشیر به علت وجود سودای ایجاد شده، ضعف قوای جنسی در مردان را برطرف و ناباروری را درمان می کند.

خواص خاکشیر برای نوزادان و کودکان

اگر کودکتان به یبوست دچار است خاکشیر مثل یک ملین طبیعی عمل می کند و آن را درمان می کند و غذا را هضم میکند و خواص ضد باکتریایی آن خطر ابتلا به اسهال را کاهش می دهد.

اگر نوزاد شما به دنبال بیماری هایی مانند آبله مرغان و سرخک تب داشت و پوست او دچار خارش شد نهراسید دوای درد نوزاد شما خاکشیر است که به درمان تب بالا و خارش پوست در نوزادان و کودکان کمک می کند.

لازم است خاکشیر را از 2 سالگی به بعد به نوزادان بدهید و قبل از آن شربت خاکشیر را از صافی رد کنید و از آب آن به نوزاد بدهید.

خواص خاکشیر برای چاق شدن

هر روز صبح ناشتا قبل از صبحانه شربت خاکشیر و شیر میل کنید. این نوشیدنی می تواند به درمان لاغری و افزایش وزن شما به مرور زمان کمک کند. درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می شود اما لازم است از سلامت شیر و پاکیزه بودن آن مطمئن شوید.

خواص خاکشیر برای لاغر شدن

برای لاغری با خاکشیر توصیه می شود که مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشیر را شسته و در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با شکر شیرین کنید. از این نوشیدنی هر روز صبح ناشتا میل کنید. استفاده از این نوشیدنی در طولانی مدت به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر کمک به لاغری با خواص زیادی که دارد در حفظ سلامت بدن نیز مؤثر است.

خواص درمانی خاکشیر

اگر به فشارخون مبتلا هستید، یک لیوان خاکشیر را به خوبی بکوبید و آن را به صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید و این مرهم را روی پاهایتان بمالید تا فشارخون خود را کنترل کنید.

همچنین برای درمان سنگ کلیه، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین در افرادی که کلیه آنها استعداد سنگ سازی را دارد، توصیه می شود.

افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند، می توانند از این نسخه استفاده کنند. این گروه اگر خاکشیر را با شیر میل کنند می توانند با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود کمک کنند. به اعتقاد درمانگران، درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تأثیرگذاری این نسخه بیشتر می شود.

افزایش اخلاط فاسد در بدن موجب بدبویی دهان می شود شما می توانید از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید.

خاکشیر التیام دهنده زخم و جراحات است.

جوشانده خاکشیر برای رفع ترشحات زنان مفید است.

خاکشیر ادرار آور و تب بُر است.

خاکشیر برای دفع کرم مفید است.

خاکشیر به درمان نقرس، حصبه، آبله، سرخک و مخملک کمک می کند.

خاکشیر موجب رفع گرفتگی صدا می شود.

خاکشیر بیماری های گوش را درمان می کند.

بذر خاکشیر اشتها را باز می کند.

خاکشیر ناراحتی ها و بیماری های دستگاه تناسلی را رفع می کند.

ترکیب خاکشیر با شیر تازه سبب نیرومند شدن بدن و فربه شدن آن می شود.

خاکشیر کوبیده شده ضماد خوبی در بهبود ورم های پستان است.

برای پیشگیری از بروز دل ضعفه کافی است، خاکشیر و آب عسل را با هم ترکیب کرده و میل کنید.

خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و هر 2ساعت یکبار به بیمار بدهید تا اسهالتان برطرف شود.

اگر خاکشیر با آب گرم مصرف شود خاصیت ملین دارد و مصرف آن با آب سرد و شکر می تواند از اسهال پیشگیری کند.

شربت خاکشیر یک نوشیدنی با طبع سرد است که دمای بدن را کاهش می دهد و به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند.

چه کسانی نباید خاکشیر بخورند؟

افرادی که ورم و زخم معده دارند باید خاکشیر را به مقدار کم مصرف کنند.

افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری های روماتیسم و آرتروز رنج می برند، باید شربت خاکشیر را عسل و عرق نعناع مصرف کنند.

برخی از افراد با خوردن خاکشیر سردرد می گیرند این افراد باید خاکشیر را با کتیرا مصرف کنند.

برای جلوگیری از سنگ کلیه خاکشیر را چندین بار بشویید و 12 ساعت در آب خیس کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار