حمیدرضا نعیمی: تئاتر بیش از همه مشاغل و هنرها از کرونا ضربه خورده است

از هر فعالیتی که باعث درآمدزایی برای اهالی تئاتر می‌شود باید حمایت کرد خصوصا تله‌تئاتر

تهران (پانا) - حمیدرضا نعیمی معتقد است ویروس کرونا به تئاتر بیش از هر حرفه دیگری لطمه زده است پس در این دوران از هنرمندان تئاتری و پخش تئاتر به صورت آنلاین بیش از هر چیزی باید حمایت شوند.

کد مطلب: ۱۰۷۷۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
حمیدرضا نعیمی: تئاتر بیش از همه مشاغل و هنرها از کرونا ضربه خورده است

حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره تئاتر آنلاین گفت: «در شرایطی هستیم که سالن‌ها تعطیل هستند و بسیاری از اهالی تئاتر خانه نشین شده‌اند، به جرات می‌توانم بگویم که تئاتری‌‌ها نسبت به باقی مردم جامعه شرایط سخت‌تری را می‌گذرانند و درنهایت نیز جزو آخرین مشاغلی است که وزارت بهداشت، سازمان مبارزه با کرونا و وزارت ارشاد به آن اجازه ادامه فعالیت خواهد داد.»
وی ادامه داد: «در چنین شرایطی که اهالی تئاتر در خانه هستند و هیچ کاری برای کسب درآمد ندارند اگر به نمایش گذاشتن فیلم ‌‌تئاترهایی که قبلا اجرا شده‌اند باعث درآمدزایی برای اهالی تئاتر می‌شود پس اتفاق بسیار خوبی است و همه ما باید از آن حمایت کنیم.»
این کارگردان درباره لزوم حمایت از تئاترهای آنلان عنوان کرد: «اگر این تله‌تئاترها به صورت گسترده در دسترس مخاطبان قرار بگیرند باز هم اتفاق خجسته‌تری خواهد بود البته در شرایط فعلی امکان تبلیغات آنچنانی نداریم. در سال‌های گذشته خیلی در معرفی تئاتر به عامه مردم نتوانستیم موفق باشیم پس در چنین شرایطی که همه در خانه نشسته‌اند و می‌توانند با پرداخت هزینه بسیار اندکی تئاتر تماشا کنند باید از این کار حمایت شود اما به صورت کارشناسی شده انجام شود.»

تله‌تئاترها باید از لحاظ صدا و تصویر کیفیت مطلوبی داشته باشند
وی همچنین با اشاره به اینکه پخش تله‌تئاتر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد گفت: «تمام اثرهایی که به صورت تله‌تئاتر پخش می‌شوند از لحاظ صدا و تصویر باید کیفیت مطلوبی داشته باشند تا برای مخاطب جذابیت کافی داشته باشد و از همان لحظه اول جذب آن شود. اگر قرار باشد برای عامه مردم تئاتر به نمایش بگذاریم باید همان چیزی را پخش کنیم که مردم مخاطب آن هستند یا به عبارتی مردم پسندتر باشند.»
این کارگردان خاطر نشان کرد: «از نظر فنی کارشناس نیستم که بدانم چه کاری برای ارتباط بیشتر مردم با تئاتر آنلاین باید انجام داد زیرا اولین باری است که پخش تئاتر به صورت آنلاین را تجربه می‌کنیم و قطعا کارهایی که در این ایام انجام می‌دهیم آزمون و خطا محسوب می‌شوند. شنیده‌ام نمایش «جوجه تیغی» به نویسندگی و کارگردانی بهرام افشاری در مدت دو هفته بیش از یک میلیون مخاطب داشته و این اتفاق بسیار خوبی برای تئاتر است.»
نعیمی با اشاره به مخاطبان تله‌تئاتر گفت: «اول از همه یادمان باشد کسانی برای دیدن تئاتر آنلاین می‌آیند که با اینترنت و فضای مجازی آشنا هستند پس همچین اشخاصی از طریق همین فضا نیز اطلاعات کافی به دست می‌آورند.»

کسانی که به صورت آنلاین فیلم تماشا می‌کنند می‌توانند مخاطب تئاتر نیز باشند
این کارگردان با اشاره به پخش تله‌تئاتر مخصوص کودک و نوجوان تصریح کرد: «در این ایام فیلم «خروج» و «طلا» به صورت فروش آنلاین در دسترس مخاطبان قرار گرفتند. همان کسانی که این فیلم‌ها را تماشا می‌کنند می‌توانند مخاطب تئاتر نیز باشند. در حال حاضر پیشنهاد من بیشتر پخش آنلاین نمایش‌های کودک است یعنی باید برای اینکار سرمایه‌گذاری کنند زیرا خانواده‌ها برای گذراندن اوقات فراغت کودکشان هرکاری می‌کنند شاید حتی کودک بخواهد چندبار یک نمایش را ببیند.»
وی ادامه داد: «فکر می‌کنم در این زمینه تئاتر کودک و نوجوان به خاطر گستردگی مخاطب کودک و نوجوان و خانواده‌هایی که می‌خواهند کودکانشان تفریح سالم داشته باشند بهترین فرصت را برای این اتفاق در دسترس دارند، که به نفع تئاتر بزرگسال نیز هست زیرا شاید همان خانواده کنجکاو شوند که تئاتر بزرگسال تماشا کنند. اهالی تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی باید از این ظرفیت استفاده کنند و این فرصت را از دست ندهند.»
نعیمی همچنین با اشاره به کانون پرورش فکری کودک و نوجوان توضیح داد: «قطعا مراکزی مانند کانون پرورش فکری و تالارهای نمایش کودک مانند تالار هنر باید برای این اتفاق خودشان را تجهیز کنند. در دنیای آینده اتفاقاتی بسیار عجیب‌تر از ویروس کرونا را در راه داریم پس باید از الان خودمان را برای دنیایی که ممکن است ما را مجبور به قرنطینه شدن کند آماده کنیم تا از تئاتر و سینما و باقی هنرها بهره ببریم. در چنین شرایطی تمام ارگان‌ها و مسئولان حتی دولت باید به صورت جدی برای پیشرفت در این زمینه تلاش کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار