در گفت‌وگوی پانا با دبیرانجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری:

50 درصد لوازم صوتی و تصویری موجود در بازار قاچاق است

تهران ( پانا) - دبیر انجمن تولیدکنندگان صوتی و تصویری می‌گوید مهمترین معضلی که اکنون پیش روی تولیدکنندگان لوازم خانگی وجود دارد موضوع قاچاق است. درحالی که این کالاها در رسته کالاهای حجیم هستند اما به وفور به کشور وارد می‌شوند و حدود 50 درصد از کالاهای لوازم صوتی و تصویری بازار به صورت قاچاق به کشور وارد شده است.

کد مطلب: ۱۰۷۶۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
50 درصد لوازم صوتی و تصویری موجود در بازار قاچاق است

محمدرضا شهیدی در گفت وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه کرونا بر تولید لوازم صوتی و تصویری تاثیرنامناسبی نداشته است، اظهار کرد:‌ » محیط کاری در کارخانجات لوازم صوتی و تصویری ایزوله است و از آنجا که صنعت الکترونیک یک صنعت حساس است در زمان تولید دستکش، ماسک استفاده می‌شده است و از 15 کارخانه تولیدی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کاهش تولید ناشی از کرونا گزارش نشده است.»

شهیدی عنوان کرد:‌ » میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشته است. البته سال گذشته به دلیل مشکلاتی که در تامین ارز برای واردات مواد اولیه وجود داشت سال سختی سپری شد و مشکلاتی که در زمینه تامین ارز وجود داشته است کماکان در سال جدید ادامه دارد.»

تخصیص و تامین ارز مهمترین دغدغه تولیدکنندگان

دبیر انجمن تولیدکنندگان صوتی و تصویری عنوان کرد:‌ « مشکل تخصیص ارز اکنون به یکی از مهمترین دغدغه‌های تولیدکنندگان بدل شده است. با بانک مرکزی مذاکراتی برای تخصیص ارز صورت گرفته است اما این تخصیص زمان‌بر است و روند تولید را اخلال مواجه خواهد کرد.»

وی با اشاره به اینکه واحدهای تولید در فروردین به طور کامل تعطیل بوده‌اند، اظهار کرد:‌ « کارخانجات گلدایران که برند ال جی را تولید می‌کردند از این پس محصولات جی ‌پلاس را تولید می‌کنند و کارخانجات سام الکترونیک که محصولات سامسونگ را تولید می‌کردند از این پس محصولات خود را با نام سام روانه بازار می‌کنند.»

شهیدی با بیان اینکه این موضوع متاثر از شرایطی است که تشدید تحریم به کشور تحمیل کرده است، اظهار کرد:‌ « تمامی قطعات این تولیدات با نام‌های جدید از کارخانجاتی خرید می‌شود که در گذشته خرید می‌شده است و همان کیفیت دارند و مردم باید در جریان باشند که کیفیت این تولیدات تضمین شده است و به تولیدات جدید اطمینان داشته باشند.»

دبیرانجمن تولیدکنندگان صوتی و تصویری خاطرنشان کرد: « به دلیل تحریم نمی توان از برندهای ال جی و سامسونگ استفاده کرد اما کیفیت محصولات جدید مانند گذشته است.»

وی افزود:‌ « تامین ارز و ‌تشدید تحریم مهمترین مشکلاتی بوده است که کشور در سال 97 با آن مواجه بود اما در سال گذشته تولیدکنندگان تلاش کردند تا حدودی آمادگی خود را افزایش دهند. با قطع تامین قطعات از سوی شرکت سامسونگ مشکلاتی در روند تولید این محصولات به وجود آمد اما اکنون تلاش می‌شود که به یک شرایط نرمالی دست یابیم.»

شهیدی خاطرنشان کرد: « وزارت صنعت همراهی لازم را تولیدکنندگان داشته است.مشکلات در جلسات مشترک با مسولان این وزارتخانه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد اما واقعیت این است که حل مشکلات تنها در حیطه اختیارات این وزارتخانه نیست. قسمت عمده مشکلات کشور ارزی است که بر عهده بانک مرکزی است. مشکل گمرک و مالیات نیز در حیطه مسئولیت و اختیارات وزارت امور اقتصادی و دارایی است و مشکلات کار نیز به عهده وزارت کار و تعاون است.»

قاچاق بلای جان تولید است

وی افزود:‌ » مهمترین معضلی که اکنون پیش روی تولیدکنندگان لوازم خانگی وجود دارد موضوع قاچاق است. درحالی که این کالاها در رستهکالاهای حجیم هستند اما به وفور به کشور وارد می‌شوند و حدود 50 درصد از کالاهای لوازم صوتی و تصویری بازار به صورت قاچاق به کشور وارد شده است.»

دبیرانجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری خاطرنشان کرد:‌ » لوازم خانگی در حجم وسیع به کشور قاچاق می‌شود. گروه‌های متعدد تلگرامی و اینستاگرامی برای فروش کالای قاچاق در کشور وجود دارد و حتی پیام‌هایی به شماره مشترکان ارایه می‌شود و با خلاء سامسونگ و ال جی بیش از نیمی از بازار کشور را کالای قاچاق به خود اختصاص داده است.»

بازار و کنترل قاچاق به حال خود رها شده است

وی درباره نقش بازارچه‌های مرزی در گسترش قاچاق گفت:‌ » بازارچه‌ها و مبادی رسمی و غیررسمی، استفاده از قانون و شبه قانون و سایر موارد در افزایش قاچاق موثر است اما اصل موضوع در این است که بازار و کنترل قاچاق به حال خود رها شده است. متولی مبارزه با قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است اما حضورشان فعالانه نیست.»

وی گفت:‌ » تا دو سال پیش حدود 10 تا 15 درصد از سهم بازار مربوط به کالای قاچاق بود اما اکنون به حدود 50 درصد افزایش یافته است. ارز قاچاقچیان اکنون ارزان‌تراز ارز تولیدکنندگان است و دلیل این است که کالاهای یارانه‌ای قاچاق می‌شود و از آن سو کالاهایی مانند لوازم خانگی به کشور وارد می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار