همه آنچه که درباره تسهیلات حمایتی از کارفرمایان در کرونا باید بدانیم

تهران (پانا) - دولت برای حمایت از کارفرمایان و اشتغال افراد پرداخت ۱۲ میلیون تومان به ازای هر نفر در نظر گرفته که سود این تسهیلات ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه خواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۷۲۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
همه آنچه که درباره تسهیلات حمایتی از کارفرمایان در کرونا باید بدانیم

پس از شیوع کرونا در کشور، بسیاری از کسب و کارها تعطیل و کارگران و کارفرمایان خانه نشین شدند. از همین رو، دولت تصمیم گرفت با اعطای تسهیلات از بیکار شدن دایمی افرادی که تحت تاثیر ویروس کرونا خانه نشین شده بودند، جلوگیری کند و به این صورت حامی فرصت های شغلی، باشد.

در این زمینه تصمیم بر آن شد تا پایان خردادماه مبلغی برای کارفرمایان پرداخت شود تا بخشی از مشکلاتشان را برطرف شده و اثرات شیوع کرونا به حداقل برسد.

بر اساس اعلام دولت،‌ رقم تسهیلات پرداختی به تعداد کارگران در هر بنگاه بستگی دارد.به این صورت که به ازای هر کارگر شاغل ۱۲ میلیون تومان به کارفرمای متقاضی پرداخت می‌شود که ۷۰ درصد این مبلغ برای پرداخت مزد شاغلان و ۳۰ درصد آن برای سایر هزینه‌های عملیاتی کسب و کار است.

نکته مهم این است که هزینه کردن تسهیلات دریافتی از سوی کارفرمایان در محلی غیر از موارد تعیین شده، مجاز نخواهد بود و کسب و کارهایی که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا تعطیل شده‌اند به ازای هر شاغل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.

چه وثیقه‌هایی لازم است؟

این تسهیلات همچون سایر وام‌ها نیاز به ارائه وثیقه به بانک عامل دارد، البته دولت تلاش کرده تا سخت‌گیری‌های زیادی اعمال نشود.

حالا این سوال پیش می‌آید که برای دریافت این تسهیلات چه وثیقه‌هایی لازم است؟ برای دریافت تسهیلات با مبالغ مختلف، وثیقه‌های متفاوتی نیاز است.

به طور مثال، برای مبالغ تا ۱۲ میلیون تومان تنها ارائه سفته توسط متقاضی کافی است اما در تسهیلات ۱۲ تا ۴۸ میلیون تومان علاوه بر سفته، معرفی یک ضامن ضروری خواهد بود.

در تسهیلات بین ۴۸ تا ۱۲۰ میلیون تومان نیز علاوه بر سفته تعداد ضامن‌ها به ۲ نفر اضافه می‌شود. برای تسهیلات ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان علاوه بر ارائه سفته توسط متقاضی معرفی سه ضامن الزامی است.

اما شرایط دریافت تسهیلات بیش از ۱۸۰ میلیون تومان متفاوت است و باید تضمین‌ها از سوی صندوق ضمانت صادر شود. همچنین تاکید شده که رقم سفته ارائه شده توسط فرد متقاضی ۱.۵ برابر اصل و سود تسهیلات خواهد بود.

نحوه بازپرداخت به چه صورت است؟

طبق مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد است و برای اینکه فشار زیادی به کارفرمایان وارد نشود بازپرداخت این تسهیلات بعد از یک ماه تنفس و از مهرماه شروع می‌شود و دوره بازپرداخت ۲۴ ماهه خواهد بود.

ثبت نام از ۱۳ رسته شغلی آسیب دیده این هفته

پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که از این هفته ثبت نام سامانه «کارا» از کارگاه‌های ۱۳ رسته شغلی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از کرونا لطمه خورده اند، آغاز خواهد شد.

در ادامه نیز وزارتخانه های ذیربط این مشاغل از جمله وزارتخانه‌های ارشاد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی درخواست‌های این مشاغل در سامانه کارا را تایید مجدد خواهند کرد تا در نهایت همه این اطلاعات با پایگاه اطلاعاتی سازمان تامین اجتماعی تطبیق داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار