فعالیت انجمن های کانون فرهنگی-تربیتی رضوان در شرایط کرونایی

تهران (پانا) - فعالیت انجمن های کانون رضوان، در شرایط مقابله با کرونا با تشکیل گروه ها در فضای مجازی ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۰۶۱۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت انجمن های کانون فرهنگی-تربیتی رضوان در شرایط کرونایی
زهرا سیف، مدیر کانون فرهنگی-تربیتی رضوان منطقه 1 در گفتگو با پانا، در مورد فعالیت انجمن ها گفت: انجمن گروهی از دانش آموزان داوطلب (راهنمایی و متوسطه) است که متناسب با نیازها و خواسته های خود در کانون ها به منظور کنکاش، بررسی، مطالعه و پژوهش پیرامون موضوعات مورد علاقه و همچنین همکاری و مشارکت در برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف و در چارچوب مقررات کانون تأسیس می شود.
وی تاکید کرد: انجمن‌های تخصصی کانون از جمله فعالیت‌هایی هستند که با حضور نوجوانان و اعضای ارشد کانون، تشکیل و این فعالیت یکی از عوامل پایدارسازی و جذب اعضای نوجوان محسوب می‌شود.
وی افزود: با توجه به اهداف انجمن ها که به طور کلی شامل ایجاد زمینه های لازم برای فعالیت گروهی و مشارکتی برای ارتقاء سطح دانش و مهارتهای عملی دانش آموزان؛ همچنین علاقه مند کردن نوجوانان در زمینه های مربوط با موضوع انجمن و آگاه کردن آنان جهت کسب موفقیت های لازم برای ورود به عرصه های مختلف اجتماعی؛عادت دادن جوانان دانش آموز به تفکر، تحلیل، پژوهش، آموزش و نحوه مواجهه آنان با مسائل و مشکلات و حوادث و شیوه های رفع آن ها ازمهمترین اهداف تشکیل انجمن ها است.
سیف در ادامه با اشاره به تعطیلی کانون ها به علت شیوع کرونا گفت: برای تحقق اهداف انجمن ها و نیاز جامعه در شرایط کنونی، انجمن های کانون فرهنگی- تربیتی رضوان در قالب انجمن‌ های: قرآن و عترت،تدبردرقرآن، مهدویت، پیشگامان سلامت و جوانه ها از ابتدای طرح "آموزش ومهارت آموزی تعطیل نیست" در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند.
سیف اظهار کرد: بخصوص در ایام ماه رمضان وبا توجه به توصیه رهبرعزیزمان قصد داریم دانش آموزان وخانواده ها را با اهمیت قرآن و بکار گیری دستورات آن در زندگی وانس گرفتن با این کتاب آسمانی که راهنمای ما برای زندگی سعادت بخش است، را ترغیب کنیم.
وی در ادامه با تشریح عملکرد انجمن ها گفت: انجمن تدبردرقرآن در این راستا، با عنایت به تفسیراستاد شایقان مدرس حوزه تفاسیرسوره های نبا، طارق وتکویر به صورت فایل های صوتی کوتاه ،جذاب وشیرین مباحث حجاب، خانواده، را آماده کرده است.همچنین انجمن قرآن وعترت،مجموعه کلیپهای دلارام با تمسک به آیات قرآن واحادیث اهل بیت (ع) تهیه کرده است که به معرفی ائمه و همچنین ضرورت پیروی از ایشان را با توجه به سبک زندگی امروزه می پردازد و ضمن عنایت به تفسیر آیات قرآنی وممزوج کردن شان با زندگی روزمره به کاربردی کردن آیات توجه می کند.
مدیر کانون رضوان در مورد فعالیت انجمن مهدویت افزود: انجمن مهدویت مباحثی در خصوص ، «شناخت امام»، انتظار و وظایف منتظران، انتظارات حضرت مهدی (علیه السلام) از دانش آموزان، شخصیت امام حاضر و اهداف حکومت جهانی حضرت مهدی (علیه السلام) را با استفاده از تفاسیر دعای جامعه کبیره، دعای فرج و... درقالب فایل صوتی در اختیار دانش آموزان قرار داده است. همچنین به مناسبت نیمه شعبان، روش‌های آشناییِ کودکان با مفهوم مهدویت، برگزاری پویش "هر دانش آموز یک خبرنگار مهدوی"، برگزاری جشنواره های مجازی انجام شد. به طور کلی انجمن با توجه به جریان‌های انحرافی ، برای معرفی اندیشه اصیل و حقیقی مهدویت و ترویج سبک زندگی مهدوی تلاش می کند.
در ادامه سیف برنامه های انجمن پیشگامان سلامت را این گونه توصیف کرد: این انجمن فعالیت های خوبی در زمینه های مختلف اززمان شیوع کرونا داشته و با شعار اینکه ما کرونا را شکست می دهیم طرح هایی برای تقویت روحیه وآگاه سازی دانش آموزان ارائه داده است.
وی افزود: مباحث انجمن پیشگامان سلامت که به خصوص در این ایام رویارویی جوامع با کرونا تخصصی بود عبارت است از: ویروس شناسی (عملکرد ویروس کرونا)؛ شناخت دستگاه تنفسی به صورت اجمالی(به جهت بیماری کرونا)، ضدعفونی سبزیجات (چهار مرحله ای) جهت مقابله با بیماری کرونا، که خیلی نیاز به اطلاع رسانی داشت.
سیف در ادامه به بقیه سرفصل های این انجمن اشاره کرد:علائم حیاتی درمصدومین؛ شکستگی ساده ومرکب، احیای قلبی ریوی، نبض گیری، طرزاندازه گیری فشارخون با دستگاه؛ احیای نوزادان ، ریکاوری(بهبودی)؛ اختلالات قلبی(آنژین صدری) نحوه برخورد با آن، اختلالات قلبی(سکته قلبی یا حمله قلبی) ونحوه برخورد باآن؛ کمک به مصدوم با سکته قلبی، که بسیار مورد توجه دانش آموزان قرار گرفت.
علائم سکته مغزی و امداد آن، بیهوشی و کمک به فرد بیهوش، انواع مسمومیت و نشانه های آن، امداد مصدوم؛ گزیدگی، انواع مار و اثر سم مار در بدن و امداد آن،کمک به عقرب گزیده، کمک به زنبور گزیده، خفگی(کمک به مصدوم)، گاز گرفتگی (کمک به مصدوم)، انواع شوک وکمک به مصدوم، خفگی(غرق شدگی) کمک به مصدوم بقیه مواردی بود که سیف برشمرد. موارد فوق از مهمترین نیازهای دانش آموزان وخانواده ها بود که کاربرد بسیاری درشرایط سخت دارد.
وی اضافه کرد: جوانه های کانون رضوان نیزهرروز یک مّتل قدیمی که هم آموزنده وهم جذاب وشیرین است را به صورت فایل صوتی تهیه ودر اختیار دانش آموزان وخانواده ها قرار می دهد. این متل ها وقصه های شیرین مخاطبان ثابتی پیدا کرده که هرروزمشتاقانه منتظر شنیدن قصه ی جذاب بعدی هستند. اعضاءانجمن کتاب وکتابخوانی، فایل های صوتی کتاب های منتخب را تهیه می کنند و ضمن معرفی کتاب های مناسب آنها را به صورت کتاب های صوتی در اختیار دانش آموزان وخانواده قرار می دهند.
مدیر کانون فرهنگی-تربیتی رضوان خاطر نشان کرد: کانون رضوان پویش ها و مسابقات متنوعی در مورد راههای مقابله ومحافظت در برابر کرونا برگزار کرده است از جمله دلنوشته "سپاس از مدافعان سلامت"، قدردانی از فرشتگان زمینی که در مراکز درمانی با ایثار و اخلاص به مداوای بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا می پردازند. پویش های "در خانه می مانیم"، "ما کرونا را شکست می‌دهیم"، "همه با هم در خانه بمانیم"، " نه به سفر "، "همه پیشتاز برای سلامتی"، "سینهشتم نوروز امسال سلامتی"، "پیشتازان همه سفیران سلامت"، "آموزش و تربیت تعطیل نمی‌شود"، از دیگر برنامه های کانون های فرهنگی و تربیتی رضوان بود.
در خاتمه سیف تصریح کرد: فعالیت انجمن ها ان شالله ادامه خواهد داشت و براساس تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر مهارت آموزی و ایجاد نشاط و شادابی در برنامه ها و فعالیت ها، جشنواره دستاوردهای کانون فرهنگی- تربیتی رضوان در سطح منطقه به صورت مجازی برگزار خواهد شد..

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار